Netwerkbijeenkomst ronde 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Advertisements

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Economie, juni 2013.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De toekomst van het vmbo
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo
Cultuurprofilering vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma's
Stichting Platforms VMBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Instroom klas 3 vmbo.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Pakkketkeuze 3e klas havo
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Intersectoraal VMBO en decanaat
3e netwerkdag Platform D&P Structuur D&P op CCS
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Breed Talent Factory.
Regionale Ontwikkelingen
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag vier….. Welkom.
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
Netwerkbijeenkomst Decanen
Dienstverlening & Producten
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 4e ronde mei 2011
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VBG bijeenkomst regio Oost
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 3e ronde maart 2011
VECON BUSINESS SCHOOL in het profiel E&O
Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND VAN 2BBa !
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Welkom op het Saenredam College
Volop keus, durf te kiezen
Welkom op het Saenredam College
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Transcript van de presentatie:

Netwerkbijeenkomst ronde 2 Welkom stg vmbo intersectoraal

stg vmbo intersectoraal Programma 12.45 uur Welkom, opening en toelichting op het programma 13.00 uur Presentatie van de ‘gastheer’ school 13.10 uur Mededelingen 13.25 uur Het profiel D&P: ‘Alles wat je altijd al wilde weten, maar nooit durfde te vragen, over…’ 13.45 uur Toelichting op (de systematiek) van: Eventz Analyse bestaande taakopdrachten in relatie tot DenP Mini projecten LOB onderbouw 14.10 uur Reflectiemoment voor de indeling van de keuzegroepen 14.20 uur Pauze 14.40 uur Werksessie in drie groepen = de volgende stap op weg naar de ‘blauwdruk’ van jouw onderwijsprogramma DenP. 15.40 uur Inventarisatie van opbrengsten en een evaluatie van de ‘Achtbaan’. 16.00 uur Evaluatie en sluiting (inclusief uitreiking Eventz, taakopdrachten analyse, activiteiten werkschema en Achtbaan op USB)   stg vmbo intersectoraal

stg vmbo intersectoraal Mededelingen - 1: Syllabuscommissie Pilotscholen 15 jaar VMBO Professionalisering docenten stg vmbo intersectoraal

stg vmbo intersectoraal Professionalisering Generieke scholing (waaronder LOB) Profielspecifieke scholing Keuzedelen-specifieke scholing NB: Initiële lerarenopleiding stg vmbo intersectoraal

stg vmbo intersectoraal Mededelingen - 2: Verslag evaluatie CSPE intersectoraal 2014 Extra bijeenkomsten netwerk Technologie -> 14-1-2015 en KCM -> 11-2-2015 Extra decanenbijeenkomst -> donderdag 8 januari 2015 Leermiddelenbank nieuwe stijl USB stick stg vmbo intersectoraal

stg vmbo intersectoraal Als hulpmiddel bij het samenstellen van het onderwijsprogramma USB stick Inhoud: 1. PDF bestand 141003 Leerdoelen kern- profiel- en keuzedelen 2. Map: Organisatie DenP – twee bestanden - 140930 presentatie VMBO achtbaan - 140828 activiteitenplanning VMBO_achtbaan 3. Map: Analyse leerdoelen DenP – twee instrumenten - instrument eigen lesmateriaal – 141106 Analyse matrix leerdoelen …. - instrument voorbeeld themaboeken – 141111 TOTAALANALYSE ….. 4. Map: Lesmateriaal Eventz 3 bestanden en 2 mappen Bestanden: word bestand docentenversie lesmateriaal Eventz PDF bestand bronnen PDF bestand toolkit Mappen: Bijlagen en Eindtermen stg vmbo intersectoraal

stg vmbo intersectoraal Analyse overzicht voorbeeld thema’s Themaboek Restaurant Or. PL. T 1 T 2 T 3 T 4 T 5 T 6 T 7 T 8 T 9 T 10 T 11 T 12 T 13 T 14 T 15 Ev. PROFIELDEEL Deeltaak leerdoel PROFIELDEEL 2 verschillende manieren van communicatie en communicatiemiddelen (her)kennen, benoemen en professioneel toepassen media-uitingen met elkaar vergelijken en een beargumenteerde keuze maken voor een medium gelet op bijvoorbeeld doel, doelgroep, functionaliteiten en duurzaamheid   (1) (4) voor een bepaald doel en een bepaalde doelgroep een media-uiting schrijven (4) (4) (6) (7) (3) (7) (1) (6) (7) (6) kenmerken van media-uitingen benoemen en de verschillende functies daarvan aangeven 1 functies benoemen van social media en toepassen in professionele context promotieactiviteiten beoordelen, verbeteren en uitvoeren omschrijven, benoemen, uitleggen waarom promotie belangrijk is (1) een bestaande promotieactiviteit beoordelen bijvoorbeeld met behulp van de 9 p’s informatie verstrekken en instructie geven gericht op een doelgroep met reacties van mensen omgaan fysieke uitleg, instructie, voorlichting en informatie geven aan publiek, bezoekers en deelnemers (5) gespreksvaardigheden toepassen 7 gebruik maken van passende communicatiemiddelen stg vmbo intersectoraal

stg vmbo intersectoraal

Minithema’s Onderbouw Doorlopende leerlijn DenP Leerjaar Mini-thema (werktitel) Primair arbeidsgebied 1 1. Meet ’n Greet Kennismaking 2. (H)eerlijk! Voeding 3. Kunst & zo Kunst, cultuur en wetenschap 4. Natuurlijk Natuurlijke omgeving 5. Kidzwijs Opvoeding en onderwijs 6. In de mode Kleding 7. CommunicatieLab Informatie en communicatie 8. Work 4 fun Recreatie 2 9. Woonwereld Gebouwen 10. ICare Gezondheid en zorg 11. 100% duurzaam Energie en grondstoffen 12. Handig! Gebruiksvoorwerpen en apparaten 13. Route XL Infrastructuur en transport 14. Dossier Veiligheid Staat en veiligheid GeldZaken Arbeid en economie 16. Blik vooruit (Voorbereiding op het profiel Dienstverlening en Producten leerjaar 3 en 4)

stg vmbo intersectoraal Eventz Consultatie -> 43 reacties Over het algemeen: positieve reacties; een sterke variatie Leeswijzer: Praktische uitvoerbaarheid Taalgebruik Levendig genoeg / afwisseling Uitgangspunten Voorstel: verlengen reactieperiode tot 15-12-2014 Afspraak ontwikkelaar: bespreken/beoordelen alle reacties (begin januari 2015) Eind januari 2015: definitief thema stg vmbo intersectoraal

E X A M E N P R O G R A M M A UW O N D E R W I J S ! KEUZE PROFIEL

= E X A M E N P R O G R A M M A UW O N D E R W I J S ! KEUZE PROFIEL PROJECTWEEK SIMULATIE PROFIEL

UW ONDERWIJSPROGRAMMA UW LEERMIDDELEN ? KEUZE = PROFIEL

UW ONDERWIJSPROGRAMMA UW LEERMIDDELEN PROJECTWEEK SIMULATIE ? =

Regionale Ontwikkelingen Aansluiting MBO Hoe leren zij? Wat leren zij? Regionale Ontwikkelingen Visie Waar leren zij? Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma Expertise Team Middelen en Materialen Leerroutes Onderwijsaanbod Toetsen

Regionale Ontwikkelingen Aansluiting MBO Hoe leren zij? Wat leren zij? Regionale Ontwikkelingen Visie Waar leren zij? Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma Expertise Team Onderwijsaanbod: Context Leerwegen Geïntegreerd / modulair Rol van LOB Relatie examenprogramma Doorlopende leerlijn ob-bb Afstemming AVO en beroepsoriënterend programma Middelen en Materialen Leerroutes Onderwijsaanbod Toetsen

Onderwijsaanbod op uw school? Geïntegreerd onderwijsprogramma of gemoduleerd onderwijsprogramma Gemoduleerd onderwijsprogramma Combi van geïntegreerd en gemoduleerd onderwijsprogramma Screenen en aanpassen van uw onderwijsprogramma in kader van vernieuwing examenprogramma? Hoe gaat u dat aanpakken?

Platform VMBO Dienstverlening en Producten Hulpmiddelen Concept examenprogramma Activiteitenplanning (1e kolom) Overzicht keuzedelen Screeningsformulier onderwijsaanbod Ontwikkelagenda onderwijsaanbod Platform VMBO Dienstverlening en Producten

Platform VMBO Dienstverlening en Producten Opdracht Maak een keuze voor het materiaal wat je als uitgangspunt gebruikt (Eventz/eigen materiaal/andere uitgevers ) Screen het materiaal aan de hand van het screeningsformulier “onderwijsaanbod” Bepaal de ontwikkelagenda voor het onderwijsaanbod van uw eigen school Verdelen in groepen (het lijkt handig om als school bij elkaar te blijven) Groen: modulair Rood: combi Blauw: geïntegreerd Platform VMBO Dienstverlening en Producten

Platform VMBO Dienstverlening en Producten Plenair 15.45 uur Uit de verschillende groepen ……… Op de eigen school prioriteit in het kader van het onderwijsaanbod De wijze waarop men dat aanpakt/aan wil pakken 15.50 uur Vooruitblik en afsluiting Leermiddelenmarkt Behoefte om bij volgende bijeenkomst anders te groeperen, via het formulier Platform VMBO Dienstverlening en Producten