-Verdienmodellen-.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
Advertisements

DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Businessmodellen Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, De cover van een zeearend als cover is symbolisch. Een zeearend is een predator.
Business mapping Business model canvas.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Kopen en verkopen les 74.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Businesstoepassingen
Aan de slag ! Petra Hoogerwerf Aan de slag.
Bart Maes 2 Marketing Communicatieve vaardigheden.
Nieuwe Businessmodellen (Aangepast programma voor deeltijd studenten)
Dienstverlenende ondernemingen
H10: Prijsmanagement.
[ Business Model Generation. ]
College Investeren en Financieren
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
O NLINE M ARKETING E XPERT, IN EEN WEEK. Sanne Koenders & Esmeé van der Aa.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Financieren van erfgoed Een integrale benadering 13 november 2014.
Kennismanagement & Sociale media
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Wanneer draai ik break-even en hoeveel ga ik overhouden
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Hoe optimaliseer ik de bereikbaarheid voor mijn organisatie.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Tom Straeter en Pascal Belo Donderdag 27 maart 2014 Ondernemersplein Zeist.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Goederenverkoop Makkelijk en snel geld verdienen kan door goederen te verkopen. Het kan altijd en overal: op de markt, maar ook in een webshop. Er is.
Financieel Plan deel.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Economie.
Een goed product maken is niet genoeg …
Grootboek / General Ledger
Les 3 Affiliate Marketing
3.1 PRODUCTIE.
Crowdfunding.
H3 Financiering van een bedrijf
Touroperator SunShine
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
What will you do to change the
Beste havo 4..
Begroten & Budgetteren
Presentatie bedrijfsplan
Welkom Havo/vwo 3..
Resultatenrekening prognose
Beste havo 4..
Foundation.
Vakman ondernemer Business model Canvas
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Financiële overzichten en vreemd vermogen
Financiering van de onderneming
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Marketing in sociale media
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

-Verdienmodellen-

Definities Verdienmodel: Bouwsteen inkomsten van een businessmodel. beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt Bouwsteen Inkomsten van een businessmodel. Er zijn diverse businessmodellen om je organisatie te beschrijven, zoals Business Canvas Model. Met het verdienmodel maak je duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. In een verdienmodel beschrijf je hoe je dat gaat bereiken. Een businessmodel kent zowel een Organisatorisch perspectief, als een Financieel perspectief Bij een organisatorisch perspectief beschrijft men hoe de organisatie is ingericht om geld te verdienen. Inclusief haar onderscheidend vermogen, het type klanten, de producten en inkomstenbronnen. Ook de samenhang tussen de verschillende onderdelen moet kristalhelder en versterkend zijn. Een aantal zaken komen in elk businessmodel terug, zoals de missie, visie, gedeelde waarden (propositie) en de strategie. Bij het financieel perspectief staan de inkomende geldstromen centraal. Het verdienmodel wordt vaak als een integraal onderdeel van het organisatorische kader gezien. Men heeft hierbij de keuze uit (een mix van) algemene middelen (subsidie), eigen inkomsten (kaartverkoop, verkoop eigen werk, verhuur locatie) of externe inkomsten (sponsoring of co-financiering door een collega-instelling). De manier waarop een bedrijf omzet maakt.

http://www.businessmodelgeneration.com/canvas

Marketingstrategie Hoe staat de klant in contact met de organisatie?

Wat maakt jouw organisatie nu uniek ? Wat is de essentie van jouw organisatie ?

Wat zijn de 3 grootste kostenposten? Wat zijn de 3 grootste inkomstenbronnen?

Casus - Atelier Nyello

ATELIER NYELLO Inkoop materiaal Huur atelier Verkoop producten -Gilde van edelsmeden -Styling bureaus -Vormgeven Persoonlijk Consumenten Vormgever in edelmetaal - Kennis-overdracht Evenementenbureau Workshops Atelier Zilverpoeder Website Netwerk Inkoop materiaal Huur atelier Verkoop producten Deelnemers workshops Inkomsten uit atelier

Casus – Het Nationaal Archief

Ondernemersspectrum

  Oriëntatie op missie impact Oriëntatie op winst Investeringsdoel Alleen maatschappelijke impact Accent maatschappelijke impact, deels financiële impact beneden de marktwaarde Accent op financiële impact op marktwaarde, deels maatschappelijke impact Alleen financiële impact Soort Investeerder Vermogensfondsen Overheidsfondsen OCW/Provincie/ Gemeente Vermogensfondsen en culturele leningverstrekkers zoals Cultuur-Ondernemen en Triodosbank Banken en investeringsmaat- schappijen   Traditionele banken en investeerders Ontwikkelingsfase organisatie Capacity Building Projectfinanciering Bedrijfsplanning Opstart en groei sociale ondernemingen Opstart Groei/consolidatie Investeringsinstrument Donaties Leningen Leningen/kredieten Mengvorm Participaties

Financieringsmix De financieringsbronnen: subsidies fondsen (zowel particuliere als overheidsfondsen) bedrijfsleven: sponsoring en MVO/MBO donateurs grote gevers (Mecenaat) vriendenstichting eigen directe inkomsten (uit verkoop producten en dienstverlening zoals kaart- en winkelverkoop, horeca, zaalverhuur)

Wat zien we? geen tot weinig -lange termijn- doelstellingen en resultaten geformuleerd % overheidssubsidie is vaak (te) groot inkomsten uit particuliere fondsen +/+; sponsoring -/- diversificering van (vrij besteedbare) inkomsten is minimaal flexibilisering van inkomsten wenselijk en noodzakelijk geen tot weinig opbouwen van eigen vermogen

Verschillende modellen

Traditionele modellen Handelsmodel Abonnementenmodel Advertentiemodel Veilingmodel Verbruik- of gebruiksmodel Handelsmodel – directe transactie  alle directe aankopen Abonnementenmodel – tijdschriften, telefoonmaatschappijen, lidmaatschappen,  om vele soorten en maten van goederen (krant), services (Museumkaart, verzekering) en lidmaatschappen (WNF). Met een vaste of basisprijs, al dan niet met toeslagen. Donateurschappen. Advertentiemodel – Google Ads, zoekmachines  Banners of kleine links bij websites die veel en/of zeer gespecialiseerde bezoekers trekken op basis van inhoud, en/of een service. Verdienmodellen: plaatsingskosten (of beloning bij sponsoring) tot prijs-per-klik. Verbruiksmodel – water, gas  Gebaseerd op verrekening gemeten gebruik – in tegenstelling tot abonnementensysteem

Handelsmodel Product Dienst Opslag Lage inkoop Vaste prijs* *Value based pricing ipv prijs gebaseerd op kosten. Lage inkoop Vaste prijs* ‘Uurtje factuurtje’

Abonnementsmodel Periodiek Service in edities Periodieke betalingen voor lange periodes

Advertentiemodel Periodiek Service in edities Adverteerders % per verkocht item Gratis toegang

Veilingmodel Goederen en diensten % per verkocht item Commissie/transactie/ courtage

Verbruik of gebruiksmodel Verhuur Vaste activa Afschrijving Huur

Creatieve modellen Crowdfunding als businessmodel Freemiummodel Toegangsmodel Beloningsmodel Cafetariamodel

Freemium model Spotify free (toegang met reclame) Spotify unlimited (4,99 euro p.m.) onbeperkt toegang tot muziek bieb en geen reclame Spotify premium (9,99 euro p.m. onbeperkt toegang zonder reclame extra op telefoon en vanaf verschillende computers) Of Instapmodel: LinkedIn, Spotify, Skype. Product of dienst waar een goede basis zeer goedkoop of gratis is, maar de aantrekkelijke upgrades of (zwaardere versies met) extra diensten wel geld kosten.

Toegangsmodel Cultureel erfgoed (analoog business model) Gebruiker staat centraal Digitalisering Toegang leek is gratis Toegang professional is betaald

Toegangsmodel Cultureel erfgoed (digitaal business model) Gebruiker staat centraal Digitalisering Toegang leek is gratis Toegang professional is betaald

beloningsmodel Ryan Air Focus van passagier naar luchthaven Beloning voor de gegenereerde traffic naar de luchthaven Meeprofiteren in de horeca-opbrengsten Focus op de luchthaven in plaats van op de passagier!

cafetariamodel De klant koopt een basisproduct en kan deze helemaal optuigen en uitbreiden. Stoel bij het raam? Als eerste instappen in het vliegtuig? Overnachting op locatie? Huurauto? Etc… Low-cost carrier: KLM, Easy Jet Vliegmaatschappij met een reisaanbod geheel gericht op lage kosten/prijzen, tegen ‘inruil’ van alle mogelijk traditionele extra’s. Nationale Opera en Ballet.

Verdienmodellen Directe transactie Alle directe aankopen Abonnementen-systeem Tijdschriften, telefoonmaatschap- pijen, kranten, lidmaatschappen Abonnementen zijn er in vele soorten en maten, van goederen (krant), services (museumkaart, verzekering) en lidmaatschappen (WNF). Met een vaste of basisprijs, al dan niet met toeslagen. Verbruiksmodel Water, gas Gebaseerd op verrekening gemeten gebruik – in tegenstelling tot abonnementensysteem. Lokaasmodel (razor and blade, vendor lock-in) Scheermesjes, mobiele telefoons, printers, Playstation, software updates Gebruikers lokken met extreem goedkoop instapmodel met relatief hoge toeslagprijs voor (later) noodzakelijke aanvullende onderdelen in gebruik. Ook gebruikt bij lock out (ITunes versus MP3). Instapmodel / Freemium (in webomgeving) (Free & Premium) Skype Product of dienst waar een goede basis zeer goedkoop of gratis is, maar de aantrekkelijke upgrades of (zwaardere versies met) extra diensten wel geld kosten. Koppelverkoop (bait & hook); verwant aan lokaasmodel. Vaak illegaal. In afgezwakte vorm: tijdschriftensets / leesportefeuille Via koppeling aan populair product afnemers ‘dwingen’ tot gelijktijdige aanschaf tweede, minder populair product. Service / na verkoop Autobranche Product zelf tegen lage of kostprijs. Winst uit financiering van aankoop of het verlenen van onderhouds- en reparatiediensten. Advertentiemodel Google Ads, zoekmachines Banners of kleine links bij websites die veel en/of zeer gespecialiseerde bezoekers trekken op basis van inhoud (content) en/of een service. Verdienmodellen: plaatsingskosten (of beloning bij sponsoring) tot prijs-per-klik, al dan niet bij opbod.. Makelaar / Schakelaar (brokerage model), waaronder veilingen Huizenmakelaar, Christie, PayPal, eBay / Marktplaats, Beurs / Jaarbeurs, 2e hands boeken bij Amazon, Expedia Makelaars brengen verkopers en kopers samen, en faciliteren de transacties, bijv veiling (fysiek en/of online), transactie­bemiddelaars, beurzen, zoek-‘agent’, impresario, modellenbureau. Vooral lonend wanneer zoek/vind- en ruilkosten relatief hoog zijn. Er zijn allerlei beloningsystemen (verdienmodellen). Marktinformatie­makelaars Nielsen, Doubleclick, Vergelijk.nl, --- Geld verdienen met de levering van data aan organisaties over het web-, zoek- en aankoopgedrag van internetgebruikers. Bijvoorbeeld via directe verkoop van data, via assistentie bij marktinzichten marktonderzoek . Yield Management Vliegtuigindustrie, hotels, autoverhuur De prijs van een dienst is variabel en wordt continue aangepast naar gelang variatie in vraag en beschikbaar aanbod van een tijdelijk beschikbaar goed. Razor and blade-model (scheermesjes, printers, software updates, Playstation) Yield Management (vliegtuigindustrie, hotels, autoverhuur): De prijs van een dienst is variabel en wordt continue aangepast naar gelang variatie in vraag en beschikbaar aanbod van een tijdelijk beschikbaar goed. Stadsschouwburg Amsterdam

Verdienmodellen Er is zijn veel verdienmodellen denkbaar: Transactiemodel-eenmaligeverkoopvanproductofdienst,bijvoorbeeld(e)boekofapp Abonnementsmodel-bepaaldetijdtoegangtotjeproductofdienst. Licentiemodel - intellectuele eigendomsrechten verhuren aan andere organisatie Verhuurmodel-vooreenbepaaldetijdkrijgjeproductofdienst. Verbruiksmodel-betalenvoordematewaarindeklantverbruiktvanproduct,infrastructuurofresources. Premium-model-naastbasisproductookeenpremiumversieaanbieden.Premiumversiebevat 
bijvoorbeeld extra functionaliteiten die extra waardevol zijn voor de klant. Intermediair-ofbemiddelingsmodel-gebruikersdiemetbehulpvanjouwproductofdienstaankopendoen 
bij derden waarmee afspraken zijn gemaakt (bemiddelingscommissie). Advertentie-ofsponsormodelinproductreclamevooreenanderbedrijftegenvergoeding. Productiemodel-ietsproducereninopdrachtvaneenanderepartijendaargeldvoorkrijgen. 
De marge is de verdienste.  Hybride verdienmodel - twee of meerdere modellen combineren.  Low-cost carrier: KLM, Easy Jet Vliegmaatschappij met een reisaanbod geheel gericht op lage kosten/prijzen, tegen ‘inruil’ van alle mogelijk traditionele extra’s.