Jeugdliteratuur: een reis naar bekende en onbekende werelden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WENSEN LANCERING 25 MAART Joke Schauvliege Vlaams Minister van Cultuur  “Een initiatief als Het Lezerscollectief, dat hamert op leesbevordering.
Advertisements

Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Foto’s:Han Bouwmeester, en Sonja Grooters
Welkom in groep 1-2 B.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
UA– 9 mei 2014.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Witte Pijn 01/03/2001.
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
Wie zijn wij? Welkom Wie ben ik en wat is mijn functie (diegene die de presentatie geeft) Wat doen wij in dit bedrijf? Waarom geef ik deze presentatie?
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
Didasco Onze droomschool Pieter, Tristan & Filip.
Welkom…...
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Heksje Wijsneus en de magische stenen
De man die twee keer verdronk
Welkom op de informatieavond van groep 5
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Lesbrief Jongerenprogramma
Wie ben ik?. Hoe goed ken jij je unieke zelf? Wie ben ik? Wat is hieraan af te lezen?
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Fenna van Kesteren Communication and Multimedia Design Afstudeerprofiel Informatie en Interactie Voorstellen.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Workshop Identiteit?.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
HOE KRAAK JE EEN BOEK (NIET ZOMAAR)? SLEUTELS OM TE SPREKEN OVER EEN MENGELMOESJE AAN GENRES GROEP
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom in “de Bovenkamer”
Groep 2 Begrijpend luisteren
Samen ‘neen’ zeggen tegen armoede
Handel in meisjes Talloze meisjes en jonge vrouwen werken in de gedwongen prostitutie Macht & kracht.
Vwo 4 – week #SCHM.
Een dag of wat in dwingeloo.
Blind door de Bibliotheek
Wlkm p d nfvnd vn ht zsd lrjr
Visie mediawijsheid KB
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
“Knuffels” hoeveelheden
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Jeugdliteratuur: een reis naar bekende en onbekende werelden Conferentie leesbevordering, de Bibliotheek op School Rotterdam Liselotte Dessauvagie www.dessgevraagd.nl

Voorwoord

Even voorstellen:

Functies Jeugdliteratuur Ontspannende functie Creatieve functie Emotieve functie Informatieve functie Zingevende functie Esthetische functie (Jan van Coillie, Leesbeesten & Boekenfeesten, 2007)

Andere indeling: Didactische functie Ontspannende functie Esthetische functie (Joosen & Vloeberghs, Uitgelezen Jeugdliteratuur, 2008)

Jeugdliteratuur van toen tot nu: Begonnen als moralistische opvoeding  Jantje zag eens pruimen hangen Hoe de maatschappij kijkt naar kinderen, bepaalt de insteek van jeugdliteratuur Verlichting Romantiek Interbellum Vanaf WOII Diversiteit in genres na WOII Maar ook diversiteit in personages?

Is de multiculturele samenleving ook zichtbaar in boeken/personages? www.entoen.nu Venster 48 Veelkleurig Nederland  kijk bij Boeken en films

Selma Noort op Middag vh Kinderboek: Diversiteit NL niet terug te vinden in jeugdliteratuur Ervaringen vanuit het project De Schoolschrijver Uitgevers  vooral vanuit verkoopargumenten Sharron McElmeel: “Kinderen hebben behoefte aan aan zowel spiegels als ramen. Veel gekleurde kinderen zien de wereld alleen via ramen en zij hebben spiegels nodig. En andere kinderen zien alleen spiegels en moeten de wereld ook door ramen ‘leren’ zien” Bron: www.jeugdliteratuur.org/blog/?p=9983

Een voorbeeld:

Een voorbeeld:

Een voorbeeld:

Hoe werkt jeugdliteratuur? Empathie Identificatie Kindbeeld auteur Socialisering (Joosen&Vloeberghs, Uitgelezen Jeugdliteratuur, 2008) (Annie M.G. Schmidtlezing Harm de Jonge, 18 mei 2016)

Samen kort op onderzoek uit: Grasduin door de stapel kinder- en jeugdboeken Wat valt je op? Personages? Tijd en plaats? Mogelijkheden empathie? Mogelijkheden identificatie? Wat zijn jullie conclusies? Wat zijn de gezamenlijke conclusies?

Nawoord:

Meer lezen?: Verborgen Talenten, jeugdliteratuur op school Uitgelezen Jeugdliteratuur Leesbeesten & Boekenfeesten Jeugdliteratuur in perspectief www.entoen.nu www.coutinho.nl/verborgentalenten www.dbnl.nl