Flexibiliteit als activiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Sociale Studies Workshop alumnidag
Ja, ik communiceer naar de persoon toe (en familie) naar het korps toe en zelf soms naar de publieke opinie.
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Oplossingsgericht coachen
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Een theoretische verkenning
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Wjk.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Talent in Ontwikkeling
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Eigenaarschap voor kwaliteit
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Loopbaancompetenties
Hoe creëer je een olievlekwerking?
Neus op - Neus af.
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
What is the meaning of? Student centered learning
Talent in Ontwikkeling
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Process Mining.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
SHEQ SHQ.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Duurzame inzetbaarheid
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Lies Korevaar, lector Rehabilitatie
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
5 valkuilen & Tips.
Inspelen op innovaties
Transparantie over Toegang master
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Aan de slag met kwaliteit
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Flexibiliteit als activiteit Een workshop over de veranderende rol en veranderbereidheid van docenten Voorstellen

Wens om meer maatwerk en flexibiliteit in het onderwijs

Maar… Ondanks de vele grootschalige onderwijsvernieuwingen de afgelopen decennia, lijken daadwerkelijke kwaliteitsverbeteringen uit te blijven Mogelijke oorzaak: ‘Goed onderwijs valt of staat met de kwaliteit van docenten’ Onderzoeksvraag: ‘Op welke wijzen gaan (onderwijs)professionals om met flexibilisering van onderwijs en welke factoren zijn daarop van invloed?’

Flexibilisering volgens verschillende benaderingen (Volberda, 2004) Algemeen: het vergroten van het aanpassingsvermogen van organisaties in het hbo: inspelen op een veranderende studentenpopulatie en werkveld Functioneel: het aanpassen van structuuraspecten in organisaties  in het hbo: blended learning, learning communities, modulaire/thematische onderwijsprogramma’s Actorgericht: het ontwikkelen van een flexibele houding bij medewerkers  in het hbo: aandacht besteden aan de veranderende docentrol (meer online, meer bedrijfsleven, van onderwijzer naar coach) Poll: welke benadering van flexibilisering herken je het meest op jouw instelling? Ga naar www.menti.com Code: 65 88 77

Spanningen voor ‘(onderwijs)professionals’ Externe focus op vs. interne focus: meer aandacht voor vraaggerichtheid en het ‘klantperspectief, naast efficiëntie en kwaliteit Flexibiliteit vs. stabiliteit: flexibiliteit en maatwerk betekent af kunnen wijken van standaarden en procedures Monodisciplinair vs. multidisciplinair: meer interdisciplinair werken en ‘professioneel vermogen’ om met dilemma’s om te gaan (Freidson, 2001; Noordegraaf, 2015)

Ga naar www.menti.com Code: 65 88 77 Hoe gaan ze hiermee om? Professionals hanteren verschillende typen ‘coping’ om met externe en interne eisen en conflicten daartussen om te gaan. Wanneer zij actieve coping toepassen, beschikken zij over ‘professioneel vermogen’(Tummers et al., 2015; Metselaar et al., 2014, Noordegraaf et al., 2015). “Ik ben continu op zoek naar vernieuwing, ik vind het altijd wel leuk om te kijken wat er om me heen gebeurt. Ik betrek daar ook collega’s bij, omdat ik benieuwd ben naar wat zij ervan vinden.’’ “In het begin dacht ik: ‘Doe eens niet zo moeilijk.’. Maar, ookal vind ik het niet altijd leuk, ze leggen soms wel de vinger op de zere plek door dingen te benoemen.’’ “Je hebt niet eens tijd om de vorige vernieuwing goed door te voeren of te evalueren en dan komt de volgende er al weer aan. Dus daarom ben ik er niet zo rooskleurig over.” “Iedereen staat wel open voor nieuwe dingen, maar er is te weinig ruimte voor. Die lessen moeten gegeven worden.” Poll (wordweb): wat komt er bij je op als je denkt aan docenten en onderwijsvernieuwing? Ga naar www.menti.com Code: 65 88 77

Verschillende (doel)groepen

Bespreek in duo’s: wat herken je en hoe ga je ermee om?

Condities benutten en creëren voor professioneel vermogen

Omgaan met verschillende doelgroepen

Leiderschapsopgave 1: zichtbaarheid en transparantie

Leiderschapsopgave 2: creatieve spanning

Ga naar www.menti.com Code: 65 88 77 Alésha ten Berge atb@tg.nl Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde. Poll: wat neem je mee uit deze workshop?