Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kind in Ontwikkeling De ontwikkeling van een kind gaat in
Advertisements

Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Belang van beweging voor ontwikkeling van de hersenen
Regeling 4H.
Creatieve start (opwarming)
De hersenen en het zenuwstelsel.
EVENWICHTSRECEPTOREN
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Motorische systemen Drie soorten van bewegingen
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Kindercases.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
16A Frederike Bierens Tom Custers Patrick de Hoogt Jasper van Miert
MOTORISCH SYSTEEM NEUROBIOFYSICA Dr. J.A.M. van Gisbergen.
MOTORISCH SYSTEEM BLOK THK Dr. J.A.M. van Gisbergen.
5. De weg die impulsen afleggen
Reflexen.
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven
Module 1 – Dag 1 Hallo.
VMBO in Beweging Brandenberg een gezonde school!!! Alle leerlingen actief!!!
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Spieren.
Thema 6: Regeling Basisstof 3, 4 en 5.
het fotoalbum van rikki
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
TPO NA1a&b
Onderdelen van de hersenen
Beweegprogramma voor mensen met DIABETES MELLITUS TYPE II
REGELING LES 3. HERSENEN Bestaan uit: 1.Hersenstam 2.De grote hersenen 3.De kleine hersenen.
Ontwikkeling van het jonge kind
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Fysiotherapie na een open hart operatie
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Motorisch leren bij pupillen
Bewegen in het onderwijs W38
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Motorische ontwikkeling. Ouderavond groep 1-2
Wat Usain Bolt kan leren van het jachtluipaard
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
De ontwikkeling van het kind !
Kwalitatief motorisch onderzoek
Samenvatting CONCEPT.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
ontwikkelingspsychologie
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Ontwikkelings-psychologie
Development Coördination Disorder
Soorten Spierweefsel.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling 1 Introductie Drie hoofdfasen (controle houding, voortbewegen, hanteren)  groei van spieren en rijping hersenen 2 Babyreflexen Aangeboren of kort na geboorte ontwikkelen Sturing vanuit hersenstam Geen vrijwillige bewegingen Hersenstam versus cortex Spierkracht doet reflexen verdwijnen (bv stapreflex) Voorbeelden (ATNR, grijpreflex, mororeflex, stapreflex enz.) P.Dejonckheere ©

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling 3 Controle over de bewegingen -Grove motoriek = grove lichaamsbewegingen -Controle spieren dicht tegen lichaam (bv evenwicht, lopen, fietsen) -Voorwaarde voor fijne motor (leervoorwaarde) -Vooral in babytijd en uitwerking tot in lagere school -Grote individuele verschillen (zie figuur) -Leren lopen levert nieuwe exploratiemogelijkheden -6-jarige kinderen: goed het evenwicht bewaren en tien seconden op één been staan, stuiterende bal en kleine bal kan vangen. -7 jaar over balk lopen, touwtjespringen bal laten stuiteren en opvangen. -8 à 9 jaar toegenomen uithoudingsvermogen, snel recupereren na intensieve inspanningen, toename spierkracht. Zowel grote als kleine bal goed vangen met en zonder stuiteren. Beheersing zwaaien, springen, rollen, duikelen, balanceren, klimmen en sprinten. P.Dejonckheere ©

Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling Motoriek stimuleren Grove  bewegingsopvoeding : lopen, klimmen, balspel enz. Fijne motoriek  tekenen, schilderen, voorbereidende schrijfoefeningen, puzzelen, enz. 4 Problemen met motoriek Leren lopen max 18 maanden (ook kijken naar andere ontwikkelingsgebieden) Motorische problemen/achterstand/stoornis (DCD) houterige bewegingen problemen met evenwicht onleesbaar of slecht leesbaar handschrift kracht moeilijk kunnen doseren een beweging niet goed kunnen starten of stoppen  Faalangst en vermijdingsgedrag, negatief zelfbeeld! P.Dejonckheere ©