HBO MVT ~ WO MVT Utrecht, 27-11-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Voorlichting Bachelorprogramma Franse taal en cultuur (juni 2010)
Radboud Universiteit Nijmegen
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Nieuw Nederlands 4e editie
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Honours Programme Delft Aandacht voor talent
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Honoursonderwijs in HBO
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
 “De passie waarmee sommige professoren hun vak doceerden, en de variatie aan onderwerpen die in de vakken aan bod kwam”
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal- Europa?! Taalkunde en?!
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + Klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal Europa?! Taalkunde en?!
Netwerkmiddag VO-WO 12 november 2015 Peter Coopmans Faculteit Geesteswetenschappen & Graduate School of Teaching.
Opbouw OSB V4: oriëntatie/verkenning V5: oriëntatie/verdieping V6: verdere verdieping en keuze.
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT! Dag van de Duitse taal
keuze voor het tweede leerjaar
PWS = de eindscriptie van de havo
Schooltalenprojecten UU
Ouderavond V4 Informatie over OSB / LOB
LOB 3 HAVO Schooljaar
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
INFO - AVOND 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
Terugkoppeling herijkingswensen
Stappen in het keuzeproces
Informatie over universitaire bacheloropleidingen
LOB 4 HAVO Schooljaar
Ouderavond V5 Informatie over OSB
LOB 4 VWO Schooljaar
Begeleiden van Praktijkonderzoek
POWER coacht HBO-studenten
LOB 5 HAVO Schooljaar
LOB 4 VWO Schooljaar
LOB 5 VWO Schooljaar
LOB 4 HAVO Schooljaar
Themabijeenkomst Regionaal keuzedeel Voorbereiding hbo
Leraar worden aan de universiteit? Het kan!
Universitaire Pabo van Amsterdam
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT! Dag van de Duitse taal
Transcript van de presentatie:

HBO MVT ~ WO MVT Utrecht, 27-11-2015

Focus HBO Doel: best mogelijke taaldocenten creëren voor de onderbouw. (kennisbasis bachelor Frans HBO )

Focus VWO Doel: best mogelijke vakinhoudelijke vertegenwoordigers creëren. (OER Franse Taal en Cultuur, UU )

Verschil in focus > verschil in inhoud > Didactiek/onderwijskunde Zonder educatieve minor komt een WO-student hier eigenlijk niet mee in aanraking. > Taalvaardigheid Deze zou vergelijkbaar moeten zijn. Geen duidelijk verschil in EC tussen universiteiten en hogescholen (op Frans na). > Letterkunde/Cultuur > Taalkunde > Onderzoeksvaardigheden

Letterkunde/Cultuur (Cursus Théâtre, HVA)

Taalkunde = Wetenschappelijke discipline die de taal als studieobject neemt. Voorbeeld van de HAN 4 vakken taalbeschouwing Taalbeschouwing 3 bevat een klein onderdeel ‘Inleiding in de taalwetenschap’ Uit Taalbeschouwing 2:

Onderzoeksvaardigheden (kennisbasis bachelor Frans HBO ) (OER Franse Taal en Cultuur, UU )

Onderzoeksvaardigheden Onderzoeksvaardigheden komen wel aan bod in het HBO maar betreffen dan vooral didactiek/onderwijskunde, hebben veelal een prkatisch karakter en worden in het Nederlands geschreven. (Onderdeel LIO praktijkonderzoek, HVA)

Conclusie Belangrijkste verschillen zijn te vinden in: > didactiek/onderwijskunde > taalkunde > aanpak literatuur/cultuur > ontwikkeling onderzoeksvaardigheden