Argumenteren en betogen II Nederlands deeltijd jaar 2 | Gerbrich de Jong en Henk Wolf | college 7 Argumenteren en betogen II
Collegedoelen Na dit college weet je wat het nut is van debatteren in de klas heb je verschillende debatoefeningen gedaan die je kunt gebruiken in de klas
Waarom debatteren? Laten nadenken over maatschappelijke vraagstukken Een genuanceerd oordeel leren vormen Theorie komt tot leven laten komen Kritisch leren luisteren Leren om een goed verhaal te houden Iedereen is actief
Debat in de klas Opbouwbeurt voorstanders: 3 of 4 minuten Opbouwbeurt tegenstanders: 3 minuten Time-out: 2 minuten Verweerbeurt voorstanders: 2 minuten Verweerbeurt tegenstanders: 2 minuten Vrije ronde: 4 minuten Slotbeurt tegenstanders: 1 minuut Slotbeurt voorstanders: 1 minuut Totaal: 20-21 minuten
1. Het ballondebat Doel: de basisbeginselen van een debat bijbrengen
2. Het kofferdebat Doel: de basis van overtuigen bijbrengen
3. Een abc’tje Doel: non-verbale communicatie trainen
4. Een knallende opening Doel: pakkend, bondig en concreet een speech beginnen
4. Een knallende opening (tips) Geef je onderwerp niet direct weg (‘Het is de belangrijkste doodsoorzaak bij dertigers en in Vlaanderen overlijdt er iedere 7 uur iemand aan. Ik ga het hebben over …’) Stel een onverwachte vraag Geef een raadsel Begin met een pakkende metafoor Gebruik een citaat Vertel een anekdote Laat het publiek lachen
5. Het drogredenenspel Doel: drogredenen herkennen
6. Spoeddebat Doel: snel denken en argumenteren Stellingen: Iedereen moet verplicht DNA-materiaal afstaan. Nederland moet de doodstraf herinvoeren. Alcoholreclame moet verboden worden. Vrouwen moeten het recht krijgen om pepperspray bij zich te hebben. Kinderen moeten verplicht gevaccineerd worden.
7. Improviseren Doel: aantrekkelijk spreken en improviseren
8. Speel de verkoper Doel: de basis van overtuigen bijbrengen
9. Woordwinnaar Doel: associëren en snel verbanden leggen tussen woorden
Proeftoets Is te vinden op Blackboard