De creativiteit van mevrouw Bol

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Diverse vogels en spreuken Niet klikken.
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De nieuwe werkelijkheid
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid

Een project waar de zon altijd schijnt Nicoline Mulder & Fokke Wijnstra.
Hogescholen in Dialoog
"Het is beter op iemand te moeten wachten - hoe lang ook –
Ludo Daems.
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Dans van Vos Weg van Wolf
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
de excellente leraar Master leren en Innoveren
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
Ervaringen Implementatie in Nederland
Betrokkenheid op de werkvloer
Adventskalender Ik zou je graag een kalender willen geven.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda

Korte terugblik 2014 jan dec Infectieziekten- bestrijding KP GRIP
Zomaar....
Leerstijlen KOLB SJM.
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Voelsprieten Informatieavond
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
{ Wie is Elona Roovers Voorstelling.  Een allround kunstenaar op zelfstandige basis  Gespecialiseerd in juweelontwerp- edelsmeedkunsten  Die thuis.
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Bepaal jouw SuperPowers!
1 Korintiërs 12: Je lichaam bestaat uit veel
Kikkerpraat...
Convergeren: keuzes maken
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Armoede, een draak met veel koppen
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Jij als Werkplekbegeleider!
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
De druppel die de emmer doet overlopen
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

De creativiteit van mevrouw Bol

“O wat leuk, ik ben aan het spelen met verf. Dat had ik nooit van mezelf gedacht, ik ben een rationeel mens en was dat niet gewend, maar mijn hoofd wordt er heerlijk leeg van.”

Ervaren we niet allemaal de grootste voldoening   Ervaren we niet allemaal de grootste voldoening na het volbrengen van een moeilijke taak?

Iedereen reageert uniek, gevormd door zijn verleden en ervaringen   Kennis van het ziektebeeld; o.a. vanwege het vertrouwen van zorginstelling en mantelzorger Iedereen reageert uniek, gevormd door zijn verleden en ervaringen Onder weerstand ligt veelal angst om te falen en de schaamte iets niet meer te kunnen Mensen met dementie bevinden zich op een glijdende schaal van begrip en competentie naar niet meer weten waar een kwast voor dient.

Wat kunstenaars in de begeleiding te bieden hebben: Iets is niet snel vreemd, out of the box denken Plezier, spelen en de positieve mogelijkheden zien Ruime materialenkennis geeft een veilig gevoel Concentratie in het hier en nu, flow creëren; geeft rust Planmatig werken, doelgericht, met oog voor het eindresultaat; trots Geoefende creativiteit bij veranderde omstandigheden  

Valkuilen voor kunstenaars: Het ingewikkeld maken en veel verwachten  niet haalbaar Te doelgericht en vasthoudend aan het plan  aansluiting gaat verloren Of juist: te flexibele oplossingen  overzicht en veiligheid gaan verloren Bij stagnatie je eigen creatieve oplossing opleggen  verlies binding Het ‘even’ overnemen en schilderen in het schilderij  mogelijk verlies eigenaarschap werkstuk

geduld en humor openen de deur  Oprechte aandacht, respect, geduld en humor openen de deur 

De Kracht van Beeldende Expressie via kunst en creativiteit in contact  www.daphneritzen.nl