LOB in het PTA van het VMBO Nuborgh College Oostenlicht 2013-2017
Wat neem ik mee? Een apart PTA voor LOB of niet? Wordt LOB beoordeeld met een cijfer of met voldoende/goed? Worden de loopbaancompetenties in het PTA vermeld?
Kern van de examenprogramma’s De kern bestaat voor alle beroepsgerichte examenprogramma’s uit drie delen: algemene kennis en vaardigheden professionele kennis en vaardigheden loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling De kandidaat is in staat zijn eigen loopbaanontwikkeling vorm te geven. Hij doet dat met een oriëntatie op een toekomstige opleiding en (loop)baan door middel van reflectie op het eigen handelen en reflectie op ervaringen.
Loopbaancompetenties (C1) De kandidaat heeft de vaardigheid de eigen loopbaan vorm te geven door op systematische wijze om te gaan met ‘loopbaancompetenties’: Wat kan ik het best en hoe weet ik dat? (kwaliteitenreflectie) Waar ga en sta ik voor en waarom dan? (motievenreflectie) Waar ben ik het meest op mijn gemak en waarom dan? (werkexploratie) Hoe bereik ik mijn doel en waarom zo? (loopbaansturing) Wie kan mij helpen mijn doel te bereiken en waarom die mensen? (netwerken) https://www.youtube.com/watch?v=AfV8QOR9zEA Gebaseerd op Meijer, Kuijpers & Bakker (2006), waar wordt uitgegaan van vijf loopbaancompetenties. Uit later onderzoek van Meijers en anderen is gebleken dat de competenties in de praktijk niet altijd goed te onderscheiden zijn; daarom kun je ook spreken over drie ‘loopbaancompetenties’. 1. loopbaanreflectie (kwaliteitenreflectie en motievenreflectie) 2. loopbaanvorming (werkexploratie en loopbaansturing) 3. netwerken.
Loopbaandossier (C2) De kandidaat maakt zijn eigen loopbaanontwikkeling inzichtelijk voor zichzelf en voor anderen door middel van een ‘loopbaandossier’. In een loopbaandossier is opgenomen welke activiteiten zijn uitgevoerd die hebben bijgedragen tot het ontwikkelen van de ‘loopbaancompetenties’. In het loopbaandossier wordt bij een aantal uitgevoerde activiteiten het volgende beschreven: de beoogde doelen de resultaten de evaluatie en conclusie welke vervolgactiviteiten er gepland zijn op basis van de opgedane ervaringen en de daarbij horende conclusies
Keuzes nuborgh college oostenlicht 1. Visie en doelen 2. Draagvlak en leiderschap 3. Beleid 4. Werkplan 5. Inhoud 6. Vorm in curriculum 7. Krachtige leeromgeving 8. Advisering en loopbaanbesluitvorming 9. Rollen en taken 10. Professionalisering 11. Ouders/verzorgers 12. Externe partijen 1. Alle docenten zijn geschoold 2. Schoolcoaches 3. Twee keer per jaar reflectiegesprekken LOB-mentoren
LOB in Het PTA - Schoolkeuze Apart PTA voor LOB LOB geïntegreerd in het PTA Een samenhangend keuzeprogramma van opdrachten en activiteiten met een bepaalde ordening (bijvoorbeeld arbeidsgebieden, activiteitengebieden, beroepsgerichte programma's) gericht op het ontwikkelen van beroeps- en opleidingsbeelden. De leerling houdt vorderingen bij in een loopbaandossier en kan keuzes beargumenteren. Hij kiest onder begeleiding. Leerlingen krijgen LOB in het kader van een bestaand beroepsgericht programma. Waar nodig/mogelijk kunnen leerlingen ter oriëntatie keuzes maken voor programma-inhouden van andere beroepsgerichte programma's. De leerling houdt vorderingen bij in een loopbaandossier en kan keuzes beargumenteren. Hij kiest onder begeleiding.
Argumenten is duidelijk voor leerlingen, ouders en docenten; Apart PTA voor LOB LOB geïntegreerd in het PTA is duidelijk voor leerlingen, ouders en docenten; de verantwoordelijkheid ligt bij één persoon; kan opgevat worden als 'apart' vak; de samenhang met andere vakken wordt minder duidelijk. docenten zien waar LOB zit; brede oriëntatie wordt mogelijk samenhang met vakken wordt duidelijk; gedeelde verantwoordelijkheid houdt een risico in dat niemand verantwoordelijk is.
Stelling LOB verdient een eigen PTA!
Keuzes nuborgh college oostenlicht Onderbouw: AVO-docent is ook LOB-mentor. Bovenbouw: docenten beroepsgerichte vakken zijn-LOB mentor. LOB in het PTA van beroepsgericht. Leerlingen leggen hun ervaringen vast in Qompas.
LOB als rode draad Klas 1 Klas 2 Klas 3 Klas 4 Pso 1 ( 6 profielen ) LOB Reflectieopdracht Pso 2 ( 6 profielen ) LOB Reflectiegesprek Pso 3 ( 6 profielen ) LOB Reflectieopdracht Pso 4 ( 6 profielen ) LOB Reflectiegesprek twee profielen Klas 2 Pso 2 ( 2 profielen ) LOB Reflectiegesprek Pso 2 ( 2 profielen ) LOB Reflectieopdracht Pso 2 ( 2 profielen ) LOB Reflectiegesprek een profiel Pso 2 ( 2 profielen ) LOB Reflectieopdracht Klas 3 Profielmodule 2 LOB Reflectiegesprek Profielmoduke 3 LOB Reflectieopdracht Profielmodule 4 LOB Reflectiegesprek keuzevakken (binnen en buiten het profiel!) Examen Keuzevak 1 LOB Reflectieopdracht Klas 4 Keuzevak 2 LOB Reflectieopdracht Keuzevak 3 LOB Reflectiegesprek ROC Keuzevak 4 LOB Reflectieopdracht
Rubrics voor de onderbouw Beginnend Ontwikkeld Vaardig Uitmuntend Loopbaanontwikkeling De leerling heeft geen idee wat zijn kwaliteiten zijn en waar zijn passie ligt. De leerling kan benoemen wat zijn kwaliteiten zijn en wat zijn passie is. De leerling onderzoekt waar en hoe hij zijn passie kan realiseren. De leerling weet wat bij zijn passie aansluit en welke uitdagingen en dilemma’s hij tegenkomt. Ontdek je talent. Ontdek je passie. Ontdek je werkplek. Vaardigheden
Inhoud/stofomschrijving PTA–cijfer voor LOB Produceren, Installeren en Energie leerjaar 3 BBL 2014-2015 Periode Code Inhoud/stofomschrijving Toetsvorm Tijd in minuten Beoordeling Herkansing Weging in % Cijfer Ontwerpen en maken 1 T1 Produceren 1 (produceren van een product) S C GH 2 T2 Inleiding op leidingnet T3 PO 3 T4 T5 LOB, reflectie per periode en beroepsoriëntatie. S-PO V
Argumenten voor een cijfer Argumenten tegen LOB telt echt mee voor de leerling. LOB telt echt mee voor de docent. 1. Kun je LOB wel beoordelen?
Stelling LOB is een belangrijk onderdeel dat het verdient om beoordeeld te worden met een cijfer!
PTA-Beoordeling Voldoende/goed Profiel PIE vmbo BB 3 2015-2016 Periode Code Inhoud/stofomschrijving Toetsvorm Tijd in minuten Beoordeling Herkansing Weging in % Cijferkolom 1 T1 Profielmodule 1 Ontwerpen en maken theorie S C 10 T2 Profielmodule 1 Ontwerpen en maken praktijk PO 15 T3 LOB-opdracht v/g
Loopbaancompetenties staan in het PTA Argumenten voor Argumenten tegen Het PTA moet duidelijk zijn. Tijdens een reflectiegesprek komen alle loopbaancompetenties aan de orde en niet een of twee.
Stelling De loopbaancompetenties horen te staan in het PTA.
PTA - Beoordeling Voldoende/goed Profiel PIE vmbo BB 3 2017-2018 Periode Code Inhoud/stofomschrijving Toetsvorm Tijd in minuten Beoordeling Herkansing Weging in % Cijferkolom 1 T1 Profielmodule 1 Ontwerpen en maken theorie S C 10 T2 Profielmodule 1 Ontwerpen en maken praktijk PO 15 T3 LOB-opdracht loopbaanvorming v/g
Evaluatie: Wat neem ik mee? 1. LOB verdient een eigen PTA! 2. LOB is een belangrijk onderdeel dat het verdient om beoordeeld te worden met een cijfer! 3. De loopbaancompetenties horen te staan in het PTA.
Bedankt voor uw aandacht