LOB in het PTA van het VMBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB-middag Haaglanden
Advertisements

Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Presentatie regiobijeenkomsten vernieuwing examens vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Van, voor én door het onderwijs.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
LOB als doorlopende leerlijn
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Loopbaanbegeleiding en ouders
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Instroom klas 3 vmbo.
Voorlichtingsavond 2 Mavo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
LOB binnen Taalbrug DG.
MAVO VMBO OP DE RGO.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Rob Abbenhuis Mei We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
Jacqueline Kerkhoffs Leen Prins
Loopbaancompetenties
LOB als rode draad in ons onderwijs
Platform VMBO Dienstverlening en Producten. 8 januari 2015 Amersfoort
LOB in de TL 19 januari 2017 BCN Rotterdam Capelle a/d IJssel Caroline Wlodarczyk.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
LOB als doorlopende lijn
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VBG bijeenkomst regio Oost
Ouderavond 3 VMBO BK.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Welkom op de informatieavond leerjaar 3 BL en KL
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Welkom op het Saenredam College
Volop keus, durf te kiezen
Welkom op het Saenredam College
Kennismakingsavond brugklas 2KT 2018 – 2019
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Juli ’19 Jacqueline Kerkhoffs.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Welkom Ouderavond BBL3/KBL3.
Ouderavond leerjaar 4 Deel 1 Centrale opening
Transcript van de presentatie:

LOB in het PTA van het VMBO Nuborgh College Oostenlicht 2013-2017

Wat neem ik mee? Een apart PTA voor LOB of niet? Wordt LOB beoordeeld met een cijfer of met voldoende/goed? Worden de loopbaancompetenties in het PTA vermeld?

Kern van de examenprogramma’s De kern bestaat voor alle beroepsgerichte examenprogramma’s uit drie delen: algemene kennis en vaardigheden professionele kennis en vaardigheden loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling De kandidaat is in staat zijn eigen loopbaanontwikkeling vorm te geven. Hij doet dat met een oriëntatie op een toekomstige opleiding en (loop)baan door middel van reflectie op het eigen handelen en reflectie op ervaringen.

Loopbaancompetenties (C1) De kandidaat heeft de vaardigheid de eigen loopbaan vorm te geven door op systematische wijze om te gaan met ‘loopbaancompetenties’: Wat kan ik het best en hoe weet ik dat? (kwaliteitenreflectie) Waar ga en sta ik voor en waarom dan? (motievenreflectie) Waar ben ik het meest op mijn gemak en waarom dan? (werkexploratie) Hoe bereik ik mijn doel en waarom zo? (loopbaansturing) Wie kan mij helpen mijn doel te bereiken en waarom die mensen? (netwerken) https://www.youtube.com/watch?v=AfV8QOR9zEA Gebaseerd op Meijer, Kuijpers & Bakker (2006), waar wordt uitgegaan van vijf loopbaancompetenties. Uit later onderzoek van Meijers en anderen is gebleken dat de competenties in de praktijk niet altijd goed te onderscheiden zijn; daarom kun je ook spreken over drie ‘loopbaancompetenties’. 1. loopbaanreflectie (kwaliteitenreflectie en motievenreflectie) 2. loopbaanvorming (werkexploratie en loopbaansturing) 3. netwerken.

Loopbaandossier (C2) De kandidaat maakt zijn eigen loopbaanontwikkeling inzichtelijk voor zichzelf en voor anderen door middel van een ‘loopbaandossier’. In een loopbaandossier is opgenomen welke activiteiten zijn uitgevoerd die hebben bijgedragen tot het ontwikkelen van de ‘loopbaancompetenties’. In het loopbaandossier wordt bij een aantal uitgevoerde activiteiten het volgende beschreven: de beoogde doelen de resultaten de evaluatie en conclusie welke vervolgactiviteiten er gepland zijn op basis van de opgedane ervaringen en de daarbij horende conclusies

Keuzes nuborgh college oostenlicht 1. Visie en doelen 2. Draagvlak en leiderschap 3. Beleid 4. Werkplan 5. Inhoud 6. Vorm in curriculum 7. Krachtige leeromgeving 8. Advisering en loopbaanbesluitvorming 9. Rollen en taken 10. Professionalisering 11. Ouders/verzorgers 12. Externe partijen 1. Alle docenten zijn geschoold 2. Schoolcoaches 3. Twee keer per jaar reflectiegesprekken LOB-mentoren

LOB in Het PTA - Schoolkeuze Apart PTA voor LOB LOB geïntegreerd in het PTA Een samenhangend keuzeprogramma van opdrachten en activiteiten met een bepaalde ordening (bijvoorbeeld arbeidsgebieden, activiteitengebieden, beroepsgerichte programma's) gericht op het ontwikkelen van beroeps- en opleidingsbeelden. De leerling houdt vorderingen bij in een loopbaandossier en kan keuzes beargumenteren. Hij kiest onder begeleiding. Leerlingen krijgen LOB in het kader van een bestaand beroepsgericht programma. Waar nodig/mogelijk kunnen leerlingen ter oriëntatie keuzes maken voor programma-inhouden van andere beroepsgerichte programma's. De leerling houdt vorderingen bij in een loopbaandossier en kan keuzes beargumenteren. Hij kiest onder begeleiding.

Argumenten is duidelijk voor leerlingen, ouders en docenten; Apart PTA voor LOB LOB geïntegreerd in het PTA is duidelijk voor leerlingen, ouders en docenten; ​de verantwoordelijkheid ligt bij één persoon; kan opgevat worden als 'apart' vak; de samenhang met andere vakken wordt minder duidelijk. docenten zien waar LOB zit; brede oriëntatie wordt mogelijk samenhang met vakken wordt duidelijk; gedeelde verantwoordelijkheid houdt een risico in dat niemand verantwoordelijk is.

Stelling LOB verdient een eigen PTA!

Keuzes nuborgh college oostenlicht Onderbouw: AVO-docent is ook LOB-mentor. Bovenbouw: docenten beroepsgerichte vakken zijn-LOB mentor. LOB in het PTA van beroepsgericht. Leerlingen leggen hun ervaringen vast in Qompas.

LOB als rode draad Klas 1 Klas 2 Klas 3 Klas 4 Pso 1 ( 6 profielen ) LOB Reflectieopdracht Pso 2 ( 6 profielen ) LOB Reflectiegesprek Pso 3 ( 6 profielen ) LOB Reflectieopdracht Pso 4 ( 6 profielen ) LOB Reflectiegesprek twee profielen Klas 2 Pso 2 ( 2 profielen ) LOB Reflectiegesprek Pso 2 ( 2 profielen ) LOB Reflectieopdracht Pso 2 ( 2 profielen ) LOB Reflectiegesprek een profiel Pso 2 ( 2 profielen ) LOB Reflectieopdracht Klas 3 Profielmodule 2 LOB Reflectiegesprek Profielmoduke 3 LOB Reflectieopdracht Profielmodule 4 LOB Reflectiegesprek keuzevakken (binnen en buiten het profiel!) Examen Keuzevak 1 LOB Reflectieopdracht Klas 4 Keuzevak 2 LOB Reflectieopdracht Keuzevak 3 LOB Reflectiegesprek ROC Keuzevak 4 LOB Reflectieopdracht

Rubrics voor de onderbouw Beginnend Ontwikkeld Vaardig Uitmuntend Loopbaanontwikkeling De leerling heeft geen idee wat zijn kwaliteiten zijn en waar zijn passie ligt. De leerling kan benoemen wat zijn kwaliteiten zijn en wat zijn passie is. De leerling onderzoekt waar en hoe hij zijn passie kan realiseren. De leerling weet wat bij zijn passie aansluit en welke uitdagingen en dilemma’s hij tegenkomt.   Ontdek je talent. Ontdek je passie. Ontdek je werkplek. Vaardigheden

Inhoud/stofomschrijving PTA–cijfer voor LOB Produceren, Installeren en Energie leerjaar 3 BBL 2014-2015 Periode Code Inhoud/stofomschrijving Toetsvorm Tijd in minuten Beoordeling Herkansing Weging in % Cijfer   Ontwerpen en maken 1 T1 Produceren 1 (produceren van een product) S C GH 2 T2 Inleiding op leidingnet T3 PO 3 T4 T5 LOB, reflectie per periode en beroepsoriëntatie. S-PO V

Argumenten voor een cijfer Argumenten tegen LOB telt echt mee voor de leerling. LOB telt echt mee voor de docent. 1. Kun je LOB wel beoordelen?

Stelling LOB is een belangrijk onderdeel dat het verdient om beoordeeld te worden met een cijfer!

PTA-Beoordeling Voldoende/goed Profiel PIE vmbo BB 3 2015-2016 Periode Code Inhoud/stofomschrijving Toetsvorm Tijd in minuten Beoordeling Herkansing Weging in % Cijferkolom 1 T1 Profielmodule 1 Ontwerpen en maken theorie S   C 10 T2 Profielmodule 1 Ontwerpen en maken praktijk PO 15 T3 LOB-opdracht v/g

Loopbaancompetenties staan in het PTA Argumenten voor Argumenten tegen Het PTA moet duidelijk zijn. Tijdens een reflectiegesprek komen alle loopbaancompetenties aan de orde en niet een of twee.

Stelling De loopbaancompetenties horen te staan in het PTA.

PTA - Beoordeling Voldoende/goed Profiel PIE vmbo BB 3 2017-2018 Periode Code Inhoud/stofomschrijving Toetsvorm Tijd in minuten Beoordeling Herkansing Weging in % Cijferkolom 1 T1 Profielmodule 1 Ontwerpen en maken theorie S   C 10 T2 Profielmodule 1 Ontwerpen en maken praktijk PO 15 T3 LOB-opdracht loopbaanvorming v/g

Evaluatie: Wat neem ik mee? 1. LOB verdient een eigen PTA! 2. LOB is een belangrijk onderdeel dat het verdient om beoordeeld te worden met een cijfer! 3. De loopbaancompetenties horen te staan in het PTA.

Bedankt voor uw aandacht