TERRA TERrorisme en RAdicalisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1.
User Centred Development
1 Risicocommunicatie bij Opkomende Infectieziekten: Doen wij het nu beter? Wat hebben we geleerd? Gerjo Kok Universiteit Maastricht , Rotterdam.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
MMBase architecture & its management A proposal (based on the Kennisnet architecture) March 2006 Nadia Poulou.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EDI, 15 april 2011 Gerard van Pijkeren Vertogas B.V. “Ronde tafel”: Internationale handel groen gas.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Politieagenten en gevangenis- en reclasseringsmedewerkers
Lokale en nationale overheid
Religieuze leiders.
Docenten en jeugdwerkers
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Radicalisering begrijpen
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Blame the youth? The changing professional ideology of the social worker Steven Brandt Preconference TiSSA 2017 Social Work as a Space for Dialogue, Diversity.
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
E22 Eastern Entrance to Riga
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
Trilateral Wadden Sea Swimway Vision
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Jannes Huisman Senior coach
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

TERRA TERrorisme en RAdicalisering Een door een Europees netwerk opgezet preventie- en voorlichtingsproject

Verwachtingen en wensen Wat maakt deze training voor jou nuttig?

Doelstellingen Deskundigheidsbevordering aankomend trainers Voldoende kennis van de TerRa-toolkit opbouwen Het krijgen van vertrouwen in het presenteren en verspreiden van kennis uit de toolkit aan de eigen achterban Herkennen dat eerstelijns werkers een rol spelen in een gemeenschapsaanpak

Even voorstellen Stel jezelf voor aan de hand van een voorwerp dat je vandaag (toevallig) bij je hebt. Neem je motivatie voor jouw deelname aan deze Train de Trainer mee in je verhaal.

Wat is TERRA? Een door een Europees netwerk opgezet tweejarig preventie- en voorlichtingsproject, gefinancierd door het directoraat-generaal Migratie en Binnenlandse Zaken van de Europese Commissie Op het gebied van radicalisering en terrorisme hanteert TERRA een preventief model. Dit is gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten en consultatie van experts, mensen uit de praktijk, voormalig extremisten en slachtoffers van extremisme TERRA staat een gemeenschapsaanpak voor die gericht is op de psychosociale factoren die leiden tot radicalisering en het tegengaan van verdere radicalisering TERRA doet aanbevelingen en geeft adviezen voor de rehabilitatie en de- radicalisering van personen die het extremisme achter zich willen laten

Indicatoren Als we spreken over indicatoren die duiden op radicalisering kunnen we dat niet als 'afvinklijst' gebruiken, maar als signalen die gewogen moeten worden. Gewoonlijk ligt de grootste nadruk van de-radicaliseringsprogramma's op het gebied van identiteit. Programma's moeten zich nooit richten op specifieke etnische, religieuze of politieke groeperingen. In plaats daarvan richten op brede doelgroepen en afzonderlijke individuen daarbinnen. Radicalisering kan niet worden herkend op basis van één specifiek gedragskenmerk; er moet sprake zijn van verschillende indicatoren en van algemene gedragsverandering. Wij bevelen een gemeenschapsaanpak aan, waarin professionals een casus met elkaar bespreken om een beter beeld te krijgen van het gedrag van mogelijk radicaliserende personen. Offering indicators for the processes described, to facilitate early identification of radicalisation, can in fact be tricky. All too soon, this might suggest a ‘checklist’ that says ‘radicalising person’ when some boxes are ticked. The main emphasis in programmes designed to address radicalisation tends to be laid upon identity - doing so specifically and overtly with the intention of preventing radicalisation may result in the targeted adolescents becoming unnecessarily labelled as ‘radicals’. Essential any attempts to address radicalisation are aimed at the broad target groups, singling out only individuals who show cause for concern, and never targeting specific ethnic or political groups. Element of change is crucial in the interpretation of observed indicators. A certain indicator might be part of someone’s normal conduct; then it is insignificant as indicator of radicalisation. Possible radicalisation cannot be identified from a single indicator. It can only be identified if several indicators are present. The observation of overall behavioural patterns in the individual in question is vital Therefore, we recommend a community approach, which means that professionals can discuss a case together, from their different perspectives, in order to get more of an overview.

Wat is een gemeenschapsaanpak? Jonge mensen, vaak op zoek naar hun identiteit, kunnen worden beïnvloed door hun directe omgeving. Deze personen zijn ook het best in de gelegenheid om hun gedrag te observeren en veranderingen te zien. Een gemeenschapsaanpak gaat uit van verschillende betrokkenen, die door hun werk allemaal in staat zijn om jonge mensen te beïnvloeden en beschermen. Deze aanpak identificeert de specifieke functies binnen de verschillende sectoren waarbij reeds bestaande competenties worden gebruikt. Since radicalisation is often linked to a quest for identity and a sense of belonging, young people can be influenced by those closest to them, this includes families, peers and front-liners Those closest to them are also in the best position to observe their behaviour and identify possible changes Hence a community approach seeks to involve a wide variety of stakeholders that are in a position to influence young people and get them to work together whilst protecting the security of the individual This approach also seeks to identify specific tasks each sector can perform and ensure stakeholders are not only working in unison but doing what they are comfortable with

Gemeenschapsaanpak in een model Kwetsbaar persoon Familie, leeftijdsgenoten, schoolomgeving (dagelijks contact) Gemeenschap, incl. religieuze leiders, politie, jeugdwerkers, sportclubs (frequent contact) Beleidsmakers, journalisten (invloed vanuit de sociale context)

De toolkit Het resultaat van TERRA I is de uitgebreide toolkit, gebaseerd op wetenschappelijke evidentie. Het biedt advies op het gebied van het signaleren van radicalisering en het ontwikkelen van passend beleid. Gericht op lokale overheden, de landelijke overheid en 'eerstelijnswerkers'. Eerstelijnswerkers zijn onder meer: leraren, jeugdwerkers, religieuze leiders, gevangenis- en reclasseringsmedewerkers en politieagenten. TERRA 1 produced a comprehensive toolkit that contained the findings of the research The toolkit offered advice on how to spot sign of radicalisation and how to devise policy in this area It was aimed at local and national government and front liners coming into contact with vulnerable individuals at risk of radicalisation Front-liners includes: teachers, youth workers, religious leaders, prison/probation/parole officers, community police officers

Doelen van de toolkit Doelgroepen bewust maken van het risico van radicalisering van mensen in hun invloedssfeer. Bewustzijn vergroten van de oorzaken en signalen van radicalisering en van welke andere professionals betrokken kunnen worden bij een gemeenschapsaanpak. Eerstelijnswerkers in staat stellen om actie te ondernemen op basis van hun gevoel van bezorgheid. Bieden van beleidsadvies gebaseerd op wetenschappelijke evidentie om de-radicaliseringsprogramma's van overheden te ondersteunen. Make target groups more aware of the possibility that someone within their sphere of influence is at risk of being radicalised Raise awareness of the causes and signs of radicalisation, as well as other professional groups which could be involved in influencing this process in a positive way Empower front-liners to take action by making contact with other professional groups as well as approaching the person they feel may be vulnerable Provide research-based policy advice for national and local governments on best address radicalisation and support de-radicalisation programs

Waarom u? Eerstelijnswerkers zijn door hun beroep in de beste positie om radicalisering te herkennen en om contact te maken met kwetsbare personen. TERRA wil eerstelijnswerkers voorzien van de scholing, het materiaal en het vertrouwen dat ze hiervoor nodig hebben. Daarnaast is TERRA op zoek naar personen die mogelijk in staat zijn andere eerstelijnswerkers te trainen voor dit belangrijke werk. TERRA biedt een samenwerkingsmodel waarin eerstelijnswerkers contact met elkaar hebben en gezamenlijk optreden om radicalisering het hoofd te bieden. Front-liners are in the best position to identify early signs of radicalisation and engage with vulnerable people that may be drifting towards extremism TERRA seeks to provide front-liners with the necessary training and materials they need in order to have the confidence to engage with this agenda It also seeks to identify individuals that are able to train other front- liners in order to multiply the number of people engaged in this important work TERRA believes in developing a co- operative approach so that front- liners are in touch with each other and work together in tackling radicalisation, training allows for this to develop

Meer informatie Kijk op de website van TERRA voor meer informatie, waaronder een literatuuroverzicht en bibliografie: www.terra-net.eu Voor meer informatie over de activiteiten van Quilliam, waaronder toegang tot rapporten, artikelen en persberichten, kijk op: www.quilliamfoundation.org