Inleiding op de Omgevingswet & Praktische tips voor raadsleden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale handhaving en Wabo!
Advertisements

Toekomst Omgevingsrecht
Op weg naar de Omgevingswet
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Algemene inleiding Wabo
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Omgevingswet - een introductie -
Omgevingswet (kamerstuknr )
Bodem en RO nu en onder de Omgevingswet Bodemdag FUMO, Grou
stand van zaken oktober 2015,
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Bestemmingsplannen Proces Jan Pieters. Wat is een bestemmingsplan? Een plan waarin de bouw- en gebruiksmogelijkheden van gronden en bouwwerken vastliggen.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Aanvullingswet Bodem Michiel Gadella – RWS/Bodem
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
De Omgevingswet Hilde Donker
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Het omgevingsplan.
Bodem in de Omgevingswet
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
De geest van de Omgevingswet
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Commissie Fysieke Leefomgeving 20 september 2016
Nadeelcompensatie onder de Omgevingswet
Bijeenkomst IPO 29 maart 2017 Tycho lam.
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Samenhang instrumenten omgevingswet
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Het orkest van de Omgevingswet Jan van den Dool 29 juni 2017
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
INFORMATIEAVOND OMGEVINGSWET Presentatie gemeenteraad 12 oktober 2017
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Omgevingswet en Gezondheid
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Omgevingsvergunning in de Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Project Handvatten Omgevingsplan
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Welke activiteiten zijn vergunningplichtig?
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Wat is een omgevingsplan?
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
“Omgeving in beweging”
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Utrechtse Omgevingswetdag
Wat is de waterschapsverordening?
Vervolg Praktijkproef opstellen Omgevingsplan
Inleiding Omgevingswet
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Transcript van de presentatie:

Inleiding op de Omgevingswet & Praktische tips voor raadsleden Stephan Meijers Inleiding op de Omgevingswet & Praktische tips voor raadsleden

Inhoud presentatie Kader van ontwikkelingen Doelen Wetgeving Aanvullingswetten en uitvoeringsbesluiten Taken en bevoegdheden Instrumenten (Pauze) Het omgevingsplan Toezicht en handhaving Digitaal stelsel omgevingswet Gevolgen

1. Kader van ontwikkelingen A. Integrale benadering: voortaan ‘fysieke leefomgeving’ (art. 1.2) Bouwwerken, infrastructuur, water, bodem, lucht, landschappen, natuur, cultureel erfgoed B. Participatiemaatschappij Ontplooien maatschappelijke initiatieven C. Andere rol overheid ‘Zorgt voor’ naar ‘zorgt dat’ D. Werken op basis van vertrouwen Faciliteren participatie, heldere afwegingen, inzichtelijke procedures en informatievoorziening

2. Doelen Art. 1.3 Deze wet is, met het oog op duurzame ontwikkeling, gericht op het in onderlinge samenhang: a. bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit, en b. doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke functies Maar ook andere verbeterdoelen / gedragsverandering van ‘nee, tenzij’ naar ‘ja, mits’

3. Wetgeving I Te vervallen Belemmeringenwet Privaatrecht, Crisis- en herstelwet, Interimwet stad-en-milieubenadering, Ontgrondingenwet, Planwet verkeer en vervoer, Spoedwet wegverbreding, Tracéwet, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Wet inzake de luchtverontreiniging, Wet ammoniak en veehouderij (wordt te zijner tijd ingetrokken), Wet geurhinder en veehouderij (wordt te zijner tijd ingetrokken), Wet hygiëne veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden en Wet ruimtelijke ordening. Vervangt grote delen van: Monumentenwet 1988, Waterwet, Wet beheer rijkswaterstaatswerken, Wet milieubeheer en Woningwet. Één of enkele bepalingen over naar de Omgevingswet: Gaswet, Elektriciteitswet 1998, Mijnbouwwet, Spoorwegwet, Spoorwegwet 1875, Wet bereikbaarheid en mobiliteit, Wet lokaal spoor, Wet luchtvaart. Wet natuurbescherming (nu nog: Boswet, Flora­ en faunawet, Natuurbeschermingswet 1998). Via latere wetswijzigingen gaan, zoals het er nu uitziet, de volgende wetten volledig op in de Omgevingswet: Onteigeningswet, Waterwet (resterende delen), Waterstaatswet 1900, Wegenwet, Wet beheer rijkswaterstaatswerken (resterende delen), Wet bodembescherming, Wet geluidhinder, Wet herverdeling wegenbeheer (meeste artikelen vervallen), Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, Wet inrichting landelijk gebied, Wet milieubeheer (resterende delen), Wet natuurbescherming (nu nog: Boswet, Flora­ en faunawet, Natuurbeschermingswet 1998), Wet voorkeursrecht gemeenten, Wrakkenwet

3. Wetgeving II A. De omgevingswet B. 117 AMvB’s worden teruggebracht naar 4 uitvoeringsbesluiten C. 4 aanvullingswetten: Bodem, grondeigendom, geluid, natuur D. Invoeringswet: Waaronder planschade, omgevingsvergunningen in het omgevingsplan E. Wet kwaliteitsborging voor het bouwen Bevoegd gezag toetst zelf niet meer de kwaliteit van het bouwwerk – maar het juiste ‘borgingsinstrument’

4. Aanvullingswetten en uitvoeringsbesluiten A. Aanvullingswet bodem B. Aanvullingswet geluid C. Aanvullingswet natuur D. Aanvullingswet grondeigendom 1. Het Omgevingsbesluit 2. Het Besluit kwaliteit 3. Het Besluit activiteiten leefomgeving 4. Het Besluit bouwwerken leefomgeving

5.1. Taken en bevoegdheden I Primaat bij de gemeente Art. 2.3 1. De uitoefening van de taken en bevoegdheden op grond van deze wet wordt overgelaten aan de bestuursorganen van een gemeente, tenzij daarover andere regels zijn gesteld. 2/3. Een bestuursorgaan van een provincie / het Rijk oefent een taak of bevoegdheid, als dat bij de regeling daarvan is bepaald, alleen uit als dat nodig is...

5.2. Taken en bevoegdheden II Art. 2.2 1. Een bestuursorgaan houdt bij de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden op grond van deze wet rekening met de taken en bevoegdheden van andere bestuursorganen. 2. Bestuursorganen kunnen taken en bevoegdheden gezamenlijk uitoefenen. Daarbij wordt niet voorzien in een overdracht van taken of bevoegdheden.

6. Instrumenten A. De zorgplicht (art. 1.6-1.7) en omgevingswaarden (art. 2.9) kunnen van invloed zijn op de inhoud van deze instrumenten. B. De kerninstrumenten zijn: 1. Omgevingsvisie 2. Programma 3. Algemene rijksregels 4. Decentraal: Provinciale en waterschapsverordening en omgevingsplan (zie punt 7) 5. Omgevingsvergunning 6. Projectbesluit (niet te verwarren met uitgebreide omgevingsvergunning!)

7.1. Omgevingsplan Goede fysieke leefomgeving in plaats van goede ruimtelijke ordening, daarmee bredere reikwijdte dan het bestemmingsplan; Andere gemeentelijke verordeningen worden toegevoegd, maar niet alle! Geen toelichting meer? Maar onderzoek dan? 1 plan voor gehele gemeentelijke gebied (art. 2.4); Delegatie aan College van B&W in plaats van wijzigings- en uitwerkingsbevoegdheden; Integrale afweging Omgevingswaarden

7.2. Omgevingsplan - procedureel Procedureel hetzelfde: Uitgebreide procedure (art. 16.28) Beroep bij RvS, ook tegen afwijzing wijzigen omgevingsplan en reactieve aanwijzing Het voorbereidingsbesluit blijft bestaan Nieuw: Art. 16.29 - Zienswijzen kunnen geen betrekking hebben op het deel van het ontwerp van een omgevingsplan dat zijn grondslag vindt in een omgevingsvergunning voor een afwijkactiviteit. Dubbele procedures worden voorkomen. Fictieve tien-jarentermijn vervalt. Niet tijdelijke vergunningen moeten wel na 5 jaar zijn opgenomen in het omgevingsplan (art. 4.17)

7.3. Omgevingsplan: invloed Rijk en Provincie Instructies Omgevingswaarden Rijksbeschermde stadsgezichten Reactieve aanwijzing Zienswijze niet overgenomen Provinciaal belang was kenbaar door omgevingsverordening

7.4. Omgevingsplan: regels Activiteiten die gevolg hebben voor de fysieke leefomgeving (art. 4.1) Functies (art. 4.2) Meldingsregels (art. 4.4) Maatwerkvoorschriften en regels (art. 4.5-4.6) Gelijkwaardigheidsregels (art. 4.7) Beoordelingsregels (art. 5.19) Moderniseringslocaties (art. 4.19) Voorschriften voor omgevingsvergunning (art. 5.34) Inwinnen advies (art. 16.15) Aanvraagvereisten (art. 16.55) Monitoring (20.2)

8. Toezicht en handhaving Hoofdstuk 18 van de omgevingswet Bevoegdheid is voor dagelijkse besturen van de overheden / vergunningverlenende orgaan / orgaan dat het projectbesluit neemt / in overige gevallen College. Zal vooral het College zijn Sluit aan bij bepalingen Awb Aangewezen toezichthouders kunnen bevoegd zijn woning overtreder te betreden zonder toestemming (art. 18.6-18.7) Bestuursdwang, dwangsom en intrekken vergunning blijven bestaan Bestuurlijke boete is in ontwikkeling (invoeringswet) Punitieve handhaving (strafbeschikking) wordt op de gebieden economische delicten, milieu, water en natuur voortgezet

9. Digitaal stelsel omgevingswet Uitgangspunt is digitaal werken Één punt voor alle informatie over de fysieke leefomgeving Doorontwikkeling van o.a. ruimtelijkeplannen.nl Aanvraag omgevingsvergunning of melding Overheden brengen hier hun omgevingsdocumenten onder omgevingsvisies, programma’s, plannen, verordeningen, projectbesluiten, alsmede de daarbij behorende onderbouwingen/motiveringen. Ambitie = verbeelden in 3D

10.1. Gevolgen: paradigmawisseling Van: Naar Sectoraal Statisch Normgericht denken Nee, tenzij Intern gericht Weinig bestuurlijke afwegingsruimte Algemene regels Wantrouwen Toetsen van activiteiten Passief Lange termijnen Probleem signalerend Integraal Dynamisch Activiteitgericht denken Ja, mits Extern gericht Veel Maatwerk Vertrouwen Partners in proces Actief Korte termijnen Probleem oplossend

10.2. Gevolgen II Organisatie overheden Bestuur Burgers en bedrijven

Bedankt voor uw aandacht Verdere verdieping: Werken met de omgevingswet van mr. J van der Velde; Op weg naar de omgevingswet van Stibbe; http://www.omgevingswet.nl/ (artikelen en toelichting). https://www.linkedin.com/in/stephanmeijers/