Docenten en jeugdwerkers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Politieagenten en gevangenis- en reclasseringsmedewerkers
Religieuze leiders.
TERRA TERrorisme en RAdicalisering
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Radicalisering begrijpen
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presteren onder druk.
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Grammar in a Nutshell Skills 1.
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
English 23 April 2018.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Dynamic Architecture What about you?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Docenten en jeugdwerkers

Omgaan met radicalisering: Doelen Deze aanbevelingen zijn bedoeld voor docenten op middelbare scholen en alle andere professionals die regelmatig contact hebben met jongeren. Doel van deze cursus is dat u: Zich bewuster wordt van de mogelijkheid dat iemand in uw doelgroep risico loopt te radicaliseren; Enkele oorzaken en mogelijke signalen van dit proces leert kennen; Zich bewust wordt van andere beroepsgroepen die kunnen bijdragen aan een goede afloop en die u en de kwetsbare jongere kunnen helpen; Zich in staat voelt contact te leggen met deze groepen en de kwetsbare jongere op de goede manier te benaderen. Designed for Secondary School Teachers & other professionals regular contact with young people After the course Be more aware of the possibility that someone within your target group is at risk of radicalising; Know what some of the causes of this process might be; Know what some of the possible signs of this process are; Be aware of the other professional groups which could be involved in influencing this process towards a positive outcome, and providing support both for you and for the person you have concerns about; Feel empowered to take action by making contact with those groups and by approaching the person you feel may be vulnerable.

Waarom u? Jongeren die op zoek zijn naar hun identiteit kunnen sterk beïnvloed worden door de mensen in hun omgeving. Ze kunnen zich vooral aangetrokken voelen door radicale groeperingen die hun niet alleen spanning bieden, maar ook een 'voorgevormde' identiteit. Uit onderzoek blijkt dat jongeren, vooral jongens, een groter risico lopen dan anderen. Door uw werk heeft u regelmatig contact met jongeren. Daarmee bent u in de ideale positie om signalen van radicalisering op te pikken. Mogelijk ziet u gedragsveranderingen, of veranderingen in uiterlijk of in de omgang met leeftijdsgenoten. Young Person Seeking Identity can be greatly influenced by people around them Your job puts you in perfect position to notice radicalisation Changes behaviour, appearance or interactions with you or their peers Gathered a new set of friends Most terrorists are young and male (not exclusive) Terrorism Attractive testing ground for youngsters Your job puts you in a ideal situation to observe and influence positive outcomes Een gemeenschapsaanpak

Uw mogelijke rol Door uw beroep bent u onderdeel van de binnenste ring, dichtbij de jongere die mogelijk een risico loopt. U ziet hun gedrag en kent mogelijk de geloofsrichting en vrienden die ze kiezen. Mogelijk bent u iemand die ze om hulp vragen. Hoewel u geen terrorisme-expert bent, bent u wel een deskundige op het gebied van jongeren. Hierdoor kunt u mogelijk een belangrijke rol spelen in het proces van de-radicalisering. In your profession, you fall within the innermost or second ring, very close to the person who may be at risk. You see them interact and observe them growing and gradually forming ideas and beliefs about their position in society, their own personal identity, and selecting social groups to become members of. You may be a person that they might turn to if they are in trouble, or experiencing problems during this process of forming an identity which we know as growing up. We don’t want to suggest that you have to become an expert on terrorism – but you are already an expert on the young people within you target group, and through that expertise you may be able to play a vital role

Het trapmodel

Waar moet u op letten? Er is geen speciale afvinklijst maar sommige signalen en mogelijke gedragingen vallen u misschien wel op. Wees alert op veranderingen in: Houding ten opzichte van de maatschappij en autoriteiten; Vriendengroep; Kleding en uiterlijk; Leerprestaties, spijbelen of deelname aan buitenschoolse activiteiten. Een proces van radicalisering kan zich heel snel voltrekken, maar het kan ook een geleidelijke ontwikkeling zijn van jaren of alles daartussenin. Very important to underline that there is no checklist of “symptoms” which, if all the boxes are ticked, definitively say that someone is radicalising. But there are some signs which might indicate that a radicalisation process is underway. A person who is radicalising goes through a psychological process, so visible signs which you are well placed to notice may be a change in attitude towards, for example, the government. At a later stage, change in appearance and more visible signs can be seen Here, we have divided up the things you may be able to observe per stair. A radicalisation process can go very fast, taking place in a matter of weeks, or be a gradual development spread over years, or anything in between. Some people may display all of characteristics below, others just a few of them.

De begane grond Jongeren die risico lopen op beïnvloeding door radicale groeperingen zijn mogelijk: Op zoek naar hun identiteit. In contact met iemand binnen een radicale groepering. Slachtoffer van discriminatie. Wat wel doen: Zorg dat u beschikbaar bent voor het bieden van advies en ondersteuning Ondersteun de jongere bij het vormen van een sterkere, positieve identiteit Wees erop bedacht dat het risico dat iemand radicaliseert groter wordt als die persoon sociale banden heeft met een radicale groep. Wees extra alert op hun ontwikkeling. Reageer proactief op meldingen van discriminatie. Als jullie het erover eens zijn dat werkelijk sprake was van discriminatie, wijs de jongere er dan op dat daar reguliere stappen tegen kunnen worden ondernomen. On the Ground Floor individuals who may be vulnerable to the influence of radical groups may be: Searching for an identity. Radical groups, which deliver clear rules on how to behave and dress, and even what kind of music to listen to – sense of belonging Connected to someone within a radical group. If a sibling, parent or close friend is known to be a member of a radical group, the influence on the individual within your group will be much stronger. It is always important to be aware that this person runs a higher risk of becoming radicalised. The victim of discrimination. If a young person has experienced racism or seen that another ethnic, religious or political group has received preferential treatment, they are likely to feel resentful. If no legitimate solution for this state of affairs is provided, this person may feel drawn to a radical group, in the hope that a solution can be found through that channel instead. Do: Provide support in forming a stronger positive identity. Show an interest in hobbies and talents of the individual. Sporting, artistic or musical talents can all provide a positive identity, and a potential social group. Be aware that a young person who has social or familial connections to a radical group runs a higher risk of radicalising themselves. Be extra alert to their development. Where possible, discuss their family or social situation with them. Where possible, discuss this case with other professionals indicated by TERRA’s community approach framework – social workers, other youth workers and law enforcement personnel may be especially relevant. Respond proactively to any reports of racism or discrimination. First, explore the experience with the person reporting it. Is it genuine, or has the person mistakenly attributed a negative experience to racism, when in fact simply circumstances were against them? In this case, pointing out the difference between real and experienced discrimination is vital. Again, discuss these cases with other members of the community approach framework. In cases in which you agree that discrimination has taken place, make it clear to the person reporting it that legitimate means to redressing the balance are available, and make sure that these are followed through. People who have experienced discrimination sometimes have the tendency to feel that the negative emotions expressed by the person who discriminated against them are common to their entire social group. Ensure that you underline that the discrimination they have experienced is a one off, individual action.

Op de eerste verdieping Een kwetsbaar persoon kan: Geneigd zijn om een gebrek aan succes (bijvoorbeeld in het bereiken van doelen) toe te schrijven aan discriminatie in plaats van persoonlijk falen. Blijk geven van twijfel aan de legitimiteit van autoriteiten. Blijk geven van een grotere gevoeligheid voor groepsidentiteiten. Wat wel doen: Houd de communicatie open en tolerant om een open dialoog te blijven houden. Als een jongere het gebrek aan succes onterecht wijt aan discriminatie, is het heel belangrijk dat u die perceptie van discriminatie in twijfel trekt en daar vragen bij stelt. Breng de kwetsbare persoon in contact met rolmodellen uit zijn of haar eigen groep om het idee van discriminatie als oorzaak van het gebrek aan succes verder aan de kaak te stellen. Zet alternatieve boodschappen tegenover het 'wij-zij-gevoel' of het idee dat autoriteiten geen legitimiteit hebben. Benadruk de effectiviteit van groepen om doelen of ambities te bereiken. A Vulnerable individual may Display a tendency to attribute a lack of success in fulfilling goals or ambitions not to circumstances or personal failure, but to discrimination. For example, within a group of secondary school students, all are instructed to find a work experience placement. If one of the group is unsuccessful in finding a placement, he may feel that this is not due to a lack of qualifications or a shortage of places, but to his group membership. These feelings may – or may not – be vocalised by the vulnerable person. Display a loss of sense of legitimacy in authority ( school, police, government, etc.) These feelings may – or may not- be vocalised. Display a heightened awareness of group identities – for example using an “us” versus “them” terminology – and develop a sense of competition between groups. These feelings may – or may not – be vocalised Feel that the broad social group (friends, community, ethnic or religious group) are not effective in combating the discrimination which they experience or perceive that they are experiencing. They begin to look for groups which do provide a feeling that action to address discrimination or deprivation as being taken. It is unlikely that these feeling will be vocalised. Do Keep communication open and tolerant. On the first floor, the processes which the vulnerable person is going through are mainly psychological ones, not yet really translated into action. Unless an open dialogue is maintained, even if you see the person on a regular – even daily- basis, you may not be aware that the seeds of a radicalisation process have been sown. Your support and help at this moment could be crucial in preventing a further deterioration. If you feel that an individual is attributing a lack of success to discrimination while no actual discrimination has taken place, it is vital that you challenge and question the perception of discrimination. Supporting attempts to improve the situation, for example, in the case given above, by actively helping the student to find a work experience place with another employer can be crucial in reaffirming a positive sense of identity and place in society. Connecting the vulnerable person with role models from within their own group can be a very positive step. This can challenge the idea that a lack of success can be attributed to discrimination against that group. Challenge a sense of “us versus them” and a lack of legitimacy of authority with counter narratives, for example exploring the common ground between different groups, and stressing the positive aspects of the group which the individual feels is experiencing discrimination. Teaching critical thinking on these issues may give the vulnerable person tools with which to analyse radical narratives that they will may be exposed to, especially on the internet. Emphasise the effectiveness of the group in achieving goals and realising ambitions. Where possible create connections to positive role models.

Op de tweede verdieping Een kwetsbaar persoon kan: Het gevoel hebben dat zijn of haar sociale groep niet op kan boksen tegen de door hun ervaren (of waargenomen) discriminatie. Extra ontvankelijk zijn voor invloeden of ideeën van nieuwe mensen of groepen die hun negatieve kijk op de maatschappij delen. Op zoek zijn naar een nieuwe groep die een duidelijke identiteit biedt en die in de ogen van de jongere vermeend maatschappelijk onrecht op een effectieve manier het hoofd biedt. In contact komen met groepen die actief op zoek zijn naar nieuwe leden. Wat wel doen: Blijf alert op het feit dat veranderingen (bijvoorbeeld in vriendengroep) meer kunnen zijn dan de voor jongeren normale zoektocht naar identiteit. Probeer dergelijke veranderingen met de jongere te bespreken. Bedenk wat u kan doen om de jongere weer met hun gebruikelijke vriendengroep in contact te brengen. Wijs op strategieën die terroristische groepen kunnen gebruiken om nieuwe leden te werven. Betrek andere eerstelijnswerkers in de aanpak van groepen die mogelijk proberen op scholen of bij jeugdclubs nieuwe leden te werven. Be especially receptive to external influences and ideas from new people or groups who share the individual’s negative experience of the wider society. Other individuals who share a sense being disadvantaged, can provide a reasoning to explain this sense of disadvantage, and a strategy to fight against it, will be especially attractive. You may be able to see some changes in the individual’s peer group already starting to take place. Seek a group which provides a very clear identity. You may already see some changes in the individual’s appearance, but only once membership to the group has been confirmed on the third floor will this become very obvious. Sense that the new group is effective in addressing the perceived unfairness of society, while the old friendship or social group was not. This feeling may, or may not be verbalised. Come into contact with groups who are actively seeking new recruits. At this point in the process the demand – for a group which provides a clear identity and a means through which to address the perceived unfairness of society – is met with supply – groups actively recruiting. This may be very visible in the form of new faces in the community, or new groups hanging around schools, youth clubs or mosques. Do: Remain aware that changes – even fairly small changes – in appearance and in peer group, could have a deeper significance than a normal adolescent search for identity. If you do observe these, seek to discuss them with the individual, so that communication about their process remains open. Bring the individual into contact with other groups which provide a clear identity and can channel this sense of disadvantage in a positive way, for example, a sports club, voluntary organisation, community group or (non-violent) religious organizations. Raise awareness of the tactics which may be used by terrorist groups in a recruitment attempt, especially the use of biased and emotive narratives. Involve law enforcement, social workers, other youth workers and religious leaders in addressing groups which may be attempting to find new recruits by targeting a school or youth club.

Op de derde verdieping Bij een kwetsbaar persoon zijn mogelijk een aantal behoorlijk ingrijpende veranderingen te zien, zoals: Een verandering in uiterlijk, bijvoorbeeld het laten groeien van een baard of het dragen van groepssymbolen. Een verandering in gedrag, bijvoorbeeld stoppen met roken en/of drinken, uitdagen van andersdenkenden. Een toegenomen boosheid op en steeds verdere terugtrekking uit de maatschappij. De overtuiging dat geweld een legitieme manier is om maatschappelijk onrecht tegen te gaan. Een duidelijke onderscheid tussen wie er wel en niet bij de groep horen. Slechtere prestaties op school (signaal én oorzaak van radicalisering). Wat wel doen: Neem deze signalen serieus. Probeer waar mogelijk te voorkomen dat de jongere geïsoleerd raakt: blijf communiceren, probeer hem of haar weer in contact te brengen met oude vrienden. Bespreek deze veranderingen en uw bezorgdheid met de familie van de jongere en met de politie en/of andere jongerenwerkers. Let er op dat u de jongere niet het gevoel geeft speciaal op hem of haar te letten. A vulnerable individual may show some fairly dramatic changes, such as: Change in appearance. Once a group has been selected, the vulnerable individual tends to feel a strong desire to confirm their membership of it. At this point in the process, the individual is keen to draw attention to their membership of the group, and to take on the clear identity it offers, so the change is often very visible. This might include adopting a certain style of dress, letting a beard grow, or indeed shaving off all hair, displaying flags or stickers, getting tattoos proclaiming affiliation to the group. Change in identity, even in name, can take place. Change in behaviour. In an attempt to affirm membership of the group to other group members and to peer groups, family and friends, changes in behaviour such as giving up drinking and smoking, and changing diet, may be noticeable. They may be very vocal in support of the ideology of the group, and even challenge non-members who do not conform to the behaviour suggested by the group. Change in peer group. Individuals who have become involved with a radical group tend to withdraw from their previous social and leisure activities, becoming increasingly involved in activities connected with the group. This may include forming a new group of friends and associates. An increased sense of anger at society, and less participation in it. While this view may not be vocalised, most individuals at this point will share their views, partly to affirm their group membership and possibly with an indirect goal of finding new recruits. A sense that violence as a means of addressing unfairness within society is legitimate. Again, most individuals at this point in the process are fairly vocal in their views. Clear vocal definition of own group as opposed to other groups. Threatening behaviour towards other groups. Do: Take these signals seriously Try to prevent the individual from becoming increasingly isolated. Maintain communication as much as possible. Where possible, discuss these changes with the vulnerable person’s family and peer group. They may now be better positioned to maintain open communication with this person, and challenge the choices they are making. Try to re establish contact with the old group of friends. Refer to the individual’s identity before they began a radicalisation process, so that this remains relevant, and the option of returning to it and re- embracing it remains possible. Discuss the costs of membership of the group. Involve law enforcement officers, other youth workers and social workers in sharing your concerns about the vulnerable individual. Don’t Make the individual feel as though they are being singled out for special attention. Their sense of identity at this point may be extremely fragile, and a feeling of threat to it may serve only to alienate them yet further from what they already perceive as a hostile society.

Op de vierde verdieping Een kwetsbaar persoon kan: Zich een minder extreem uiterlijk aanmeten, om niet op te vallen. Vaker spijbelen. Daadwerkelijk voorbereidingen treffen voor een aanval, bijvoorbeeld door het aanleggen van voorraden. Nieuwe leden voor de groep werven en trainen; leden die de groep willen verlaten bedreigen. Extremer worden in haat-uitingen jegens buitenstaanders. In het bezit zijn van propagandamateriaal of eigen materiaal produceren om bedoelingen uit te leggen. Wat wel doen: Stel de politie op de hoogte van uw vermoedens. Probeer zo veel mogelijk het contact met de kwetsbare jongere te behouden. Wat niet doen: Ga er niet van uit dat het aanmeten van een minder extreem uiterlijk betekent dat de jongere uit de groep is gestapt en weer re-integreert. Het omgekeerde zou het geval kunnen zijn. A vulnerable person may Abandon a more extreme “look” in an attempt to blend in with peers, so as to escape the notice of law enforcement personnel and other professional groups. Be less present and visible at school or in other organised activities as a result of now extreme connection with the radical group. Make actual preparations for an attack, gathering supplies, carrying our reconnaissance. Recruit and train new members of the group. Become more extreme in expressions of hate about those who do not share their views. Threaten other group members who try to leave the group. Produce written or video material about their intentions. Do: Make sure that law enforcement personnel are aware of your concerns. It is at this point that genuinely dangerous and violent activities may begin. As much as you can, ensure that contact with the vulnerable person is not lost as a result of their reduced presence at school, or participation in other activities. Don’t: Assume that abandoning of the “look” associated with the group necessarily means that the person is taking a distance from the group and reintegrating. This may in fact be true – but quite the opposite might be happening, too.

Op de vijfde en bovenste verdieping De kwetsbare persoon is volledig geradicaliseerd en een volwaardig lid van een groep. Er is een aanval voorbereid en als docent of jongerenwerker is het enige wat u kunt doen de politie op de hoogte stellen van uw vermoedens en observaties. De kwetsbare persoon kan: Een zelfmoordvideo opnemen of een zelfmoordbrief schrijven Al zijn of haar geld van de bank halen Blijk geven van extreme haatgevoelens en/of het uiten van het voornemen geweld te gebruiken jegens andersdenkenden. Wat wel doen: Stel de politie zo snel mogelijk op de hoogte.