Groenboek bestuur: 30 voorstellen voor een vernieuwende overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Advertisements

Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Digitale handtekening – stad Antwerpen
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Zorg Proeftuinen Vlaanderen
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VVSG - Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht Spreker: Guido Decoster – Agentschap Binnenlands Bestuur Moderator: Lieven Janssens - Universiteit Antwerpen.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
De lokale overheid als actor in de vermaatschappelijking van zorg Katrien Schryvers OCMW-voorzitter 20 mei 2016.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Congres Omgevingswet ‘leren van de pioniers’
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Lokaal loket kinderopvang
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Adviesraad Sociaal Domein Eersel 15 januari 2019
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Groenboek bestuur: 30 voorstellen voor een vernieuwende overheid Seminarie middenkader Vlaamse overheid Workshop Blik naar buiten 16 & 17 november 2016 Oostende

Agenda Beleidscontext Doelstelling Inhoud groenboek Consultatieproces en volgende stappen Verder verloop workshop

Beleidscontext

Beleidscontext Vlaams regeerakkoord Eén Vlaams Bestuursdecreet (minimaal decreten bestuurlijk beleid, deugdelijk bestuur, openbaarheid bestuur, klachten, e- government) Ambitie om te gaan naar een resultaat- en klantgerichte Vlaamse overheid Verbeteren van Vlaams advies- en overlegstelsel Beter Bestuurlijk Beleid wordt herdacht, de Vlaamse overheid gaat functioneren als een holding Samenwerking tussen de overheidsdiensten en tussen administratie en regering wordt de regel Doorvertaald in beleidsnota’s bestuurszaken en algemeen regeringsbeleid Groenboek bestuur met 30 voorstellen besproken op Vlaamse Regering van 28 oktober

Doelstelling

Doelstelling Iedereen kans geven op mee actief na te denken over de vernieuwende (Vlaamse) overheid Input gebruiken voor: Opmaak nieuw Vlaams bestuursdecreet: scope van 11 decreten onder meer mbt overheidscommunicatie, hergebruik overheidsinformatie, overheidsarchieven, openbaarheid van overheidsdocumenten, klachtenbehandeling, uitbouw digitale overheid, deugdelijk bestuur, strategische adviesraden en structuur Vlaamse overheid.

Doelstelling Iedereen kans geven op mee actief na te denken over de vernieuwende (Vlaamse) overheid Input gebruiken voor: Vernieuwingen die geen decretale verankering nodig hebben: optimalisatie van onze beleidsprocessen, ambitieuzere dienstverleningsprincipes en meer geïntegreerd samenwerken binnen en buiten de overheid.

Inhoud groenboek

Inhoud groenboek We gaan voor versterking van volgende principes:

Inhoud groenboek Groenboek bestuur: Bestaande uit 30 voorstellen Voorstellen zijn mogelijke opties, niet-exhaustief Elk voorstel kent zelfde opbouw: situering, concreet voorstel, beoogd resultaat, kosten, directe betrokkenen, achtergrondliteratuur

Inhoud groenboek Zorgvuldige overheid met een onderbouwd beleid:

Inhoud groenboek Zorgvuldige overheid met een onderbouwd beleid: voorstel 1: transparantere en meer onderbouwde afweging van keuze van beleidsinstrumenten, gebruik van gedragsinzichten voorstel 2: explicieter stilstaan bij de impact van grondrechten bij beleidskeuzes en focus op beleidsalternatieven voorstel 3: werken met een evaluatieagenda en actieve openbare regelgevings- en beleidsevaluaties voorstel 4: werken aan een Vlaamse onderzoeksagenda en publieke databank voor beleidsrelevante onderzoeken

Inhoud groenboek Inclusieve overheid:

Inhoud groenboek Inclusieve overheid: voorstel 5: inclusief en afgestemd beleid voor kwetsbare doelgroepen nog beter uitwerken door bvb. harmonisatie tot eventueel integratie decretale beleidsplannen voorstel 6: waken over e-inclusie op weg naar een digitale overheid door toegankelijk maken van websites en apps, scholing, opleiding, voldoende publieke toestellen, begeleid digitaal voorstel 7: communicatie van de overheid heerlijk helder formuleren voorstel 8: verruimen van contactmogelijkheden met de overheid zoals alternatieve loketuren, sociale media, chat, email, dienstverlening fysiek naar de doelgroepen brengen

Inhoud groenboek Open en kennisgedreven overheid:

Inhoud groenboek Open en kennisgedreven overheid: voorstel 9: Open data ook in de praktijk als norm en verder werken aan 1 toegankelijke en volledige portaalsite met alle relevante bestuursdocumenten en datasets voorstel 10: Ontwikkelen van een bigdatastrategie en inzetten op en investeren in data-analyse voorstel 11: Verplicht hergebruik van gegevens uit authentieke gegevensbronnen en stabiele gegevensbronnen. Burgers het recht geven om hun gegevens maar 1 keer door te geven met de mogelijkheid dit recht ook af te dwingen. voorstel 12: Aanbieden van 1 duidelijke digitale overheidsomgeving met betrouwbare informatie.

Inhoud groenboek Faciliterende overheid:

Inhoud groenboek Open en kennisgedreven overheid: voorstel 13: inzetten op faciliterende rol van de overheid met vernieuwende samenwerkingsvormen zoals cocreatie en coproductie, voor elke beleidsmaatregel bekijken welke samenwerkingsvormen mogelijk en wenselijk zijn voorstel 14: experimenteren met het recht om de overheid uit te dagen bepaalde taken niet langer zelf te doen burgerbegrotingen

Inhoud groenboek Innovatieve overheid:

Inhoud groenboek Innovatieve overheid: voorstel 15: Innovatief omgaan met onze regelgeving: Regelluwe zones: belemmerende regeling voor bepaalde tijd buiten toepassing stellen voor probleem of doelgroep Experimentwetgeving: regeling van toepassing voor beperkte periode Doelregelgeving: vrijstelling van bepaalde regelgeving als belanghebbende kan aantonen dat men doel kan bereiken maar niet volgens de voorwaarden Voorstel 16: Beter inzetten van middelen voor innovatie en transitie door groepsbudgetten, innovation talks, innovation labs, boot camps.

Inhoud groenboek Gedragen overheid:

Inhoud groenboek Gedragen overheid: voorstel 17: beleidsvoering altijd principieel interactief doen in alle fases met de mogelijkheid om consultatie afdwingbaar te maken Voorstel 18: maximaal inzetten op^open en digitale consultaties met aandacht voor heldere planning en ontsluiting op 1 platform Voorstel 19: rol van de strategische adviesraden herijken als centraal orgaan in de beleidsvorming of alleen agendabepalend op strategisch niveau Voorstel 20: permanente advies- en overlegorganen buiten SAR’s regelmatig inventariseren en kritisch herbekijken naar samenstelling, rol en impact

Inhoud groenboek Dienstverlenende overheid:

Inhoud groenboek Dienstverlenende overheid: voorstel 21: nieuwe ambitieuze dienstverleningsengagementen bepalen en uitvoeren zoals gebruikers actief betrekken bij de vormgeving van nieuwe dienstverlening gebruikers ‘heldere’ informatie verstrekken over de nieuwe dienstverlening gebruikers tijd geven om zich aan te passen aan de nieuwe dienstverlening nieuwe diensten digitaal aanbieden zodat ze altijd bereikbaar zijn aanvragen, meldingen of klachten indien vereist doorsturen naar de juiste overheidsdienst gebruikers actief informeren over andere verplichtingen administratieve overlast beperken: gebruikers maximaal één exemplaar van dossierstukken laten bezorgen; dossierstukken die publiek beschikbaar zijn, niet meer opvragen; financiële rapporteringen zo veel mogelijk laten aansluiten bij de rechtsvorm van de aanvrager, … gebruikers bij elke klacht aanbieden om tot oplossing te komen via bemiddeling Mogelijkheid voorzien om een melding te doen over gebrekkige dienstverlening en over de naleving van regelgeving waarvoor de Vlaamse overheid bevoegd is, maar niet noodzakelijk zelf mee belast is gebruikers begeleiding aanbieden bij complexe afstemmingsproblemen

Inhoud groenboek Geïntegreerde overheid:

Inhoud groenboek Geïntegreerde overheid: voorstel 22: voorstel 1 tem 21 bekijken met interbestuurlijke bril in overleg met lokale besturen, provincies, federale overheid, andere gemeenschappen en gewesten en Europese Unie voorstel 23: een jaarlijks interbestuurlijk werkprogramma opstellen voorstel 24: objectivering bevoegdheidsverdelingen op basis van subsidiariteit en homogeniteit

Inhoud groenboek Wendbare overheid:

Inhoud groenboek Wendbare overheid: voorstel 25: verdere professionalisering van projectwerking met eigen structuur, middelen en personeel + onderzoek naar zinvolheid nieuw organisatiemodel Vlaamse overheid voorstel 26: inzetten op public service motivation en waardegedreven overheid voorstel 27: inzetten op uitbouw van Voorzitterscollege als groepsbestuur, uitbouw managementgroep, inzetten op netwerkleiderschap voorstel 28: versterken van samenwerking tussen politiek en administratie door meer contacten, meer betrokkenheid bij IKW’s, politiek-ambtelijke werkgroepen, hybride functies, gemeenschappelijke planning voorstel 29: stroomlijnen van back en front office van kernprocessen en ondersteunende processen zoals ICT voorstel 30: rapporteringsinspanningen binnen de overheid optimaliseren door afbouw en afstemming + aandacht voor indicatoren en link met begroting

Consultatieproces en volgende stappen

Consultatieproces en volgende stappen Groenboek voorleggen aan Vlaams Parlement en SAR’s Open consultatie van 28 oktober tot en met 31 december: overheid.vlaanderen.be/denk-mee Internetconsultatie met compactere versie van groenboek: Wat ziet men zelf als mogelijke voorstellen? Wat vindt men van onze voorstellen? Doelgroepen zijn hier vooral de niet- georganiseerde actoren. Men kan ook bevraging in formulierversie invullen of reageren op full option groenboek dat online staat via denkmee@vlaanderen.be. Doelgroepen zijn hier vooral de georganiseerde actoren. E-inclusie: men kan ook een papieren versie van groenboek en bevraging opvragen via 1700.

Consultatieproces en volgende stappen Januari - februari 2017: consultatieverslag groenboek (mededeling Vlaamse Regering) bespreking verslag Vlaams Parlement adviezen strategische adviesraden resultaten open consultatie Na februari 2017: input gebruiken voor opmaak bestuursdecreet, als input voor lopende projecten, maar ook voor de selectie van een aantal nieuwe initiatieven. Haalbaarheid en prioritering zijn voornaamste criteria.

Verder verloop workshop

Verder verloop workshop Groenboek is opgedeeld in zes stukken. Deze stukken worden per tafel bediscussieerd. Elke tafel heeft een externe uitdager en een facilitator. De leden van het middenkader kunnen zelf een tafel uitkiezen maar vol is vol. Uitdager geeft zijn / haar visie op voorstellen. Middenkader discussieert over voorstellen en prioritiseert. Meer uitleg volgt aan de tafels zelf.

Verder verloop workshop Tafel 1: zorgvuldige overheid met een onderbouwd beleid + open en kennisgedreven overheid (voorstel 1 tem 4 en 9 tem 12 groenboek) Uitdager: Bart Weekers – Vlaams Ombudsman (16 november) en Peter Van Humbeeck – Opdrachthouder SERV (17 november) Facilitator Agna Smisdom – Departement Kanselarij en Bestuur

Verder verloop workshop Tafel 2: inclusieve overheid (voorstel 5 tem 8 groenboek) Uitdager: Wouter Van Bellingen – Directeur Minderhedenforum Facilitator Veerle Depauw – Agentschap Overheidspersoneel

Verder verloop workshop Tafel 3: faciliterende overheid / innovatieve overheid / gedragen overheid (voorstel 13 tem 20 groenboek) Uitdager: Steven Betz – senior adviseur milieu en ruimtelijke ordening VOKA Facilitator: Oda Walpot – Departement Kanselarij en Bestuur

Verder verloop workshop Tafel 4: dienstverlenende overheid (voorstel 21 groenboek) Uitdager: Bart Verhaeghe – beleidscoördinator Verenigde Verenigingen Facilitator: Frederik Vanlaere – Departement Kanselarij en Bestuur

Verder verloop workshop Tafel 5: geïntegreerde overheid (voorstel 22 tem 24 groenboek) Uitdager: Mieck Vos – Algemeen directeur Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten Facilitator: Anne Vanhengel – Departement Kanselarij en Bestuur

Verder verloop workshop Tafel 6: wendbare overheid (voorstel 25 tem 30 groenboek) Uitdager: dr. Astrid Molenveld – Researcher Universiteit Antwerpen Facilitator: Dieter Vanhee – Departement Kanselarij en Bestuur

Verder verloop workshop  KIES UW TAFEL 