Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar? Dirk Lenaerts Studiedag ‘Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?’. 16 december 2016
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar? Resultaten van wetenschappelijk onderzoek (2015) in 14 secundaire scholen van LOP-Antwerpen (5 onderzoeksvragen)
Conclusies Profiel v/d definitief uitgesloten leerling Weinig verschil tussen Vlaams- en Antwerps profiel. Schoolse vertraging is in Antwerpen dominantere indicator. Verfijning van profiel door etniciteitskenmerk.
1. Profiel v/d definitief uitgesloten leerling Indicator Profielkenmerken Geslacht Mannelijk Leeftijd Vanaf 14 jaar of meer Etniciteit Niet-Belgisch, mediterrane etniciteit Onderwijsvorm Eerste graad & Beroepssecundair onderwijs Studierichtingen BVL, 1B, 1A, Kantoor Studiegebied Handel Schoolse vertraging Vrijwel alle leerlingen hebben schoolse vertraging, vooral twee of meer jaren schoolse vertraging Tijdstip van de uitsluiting Vooral op het einde van het schooljaar (juni), maar ook in december, januari en maart In Antwerpen is schoolse vertraging een sterke voorspeller voor def. uitsluiting.
Conclusies 2. Uitvoeren van tuchtprocedure Scholen communiceren vrij goed en volgen de tuchtprocedure. Soms wordt een ‘alternatieve tuchtprocedure’ toegepast. Scholen ervaren regeldruk en vrezen voor procedurefouten.
Conclusies 3. Beïnvloedende factoren bij tuchtbeslissing Schoolcultuur: Bepaalt hoe schoolteams omgaan met tucht o.a. groepsbelang >< individueel belang Samenstelling klassenraad: Verschil in aanwezigheid v/d directeur en aansturing. Rol v/d directeur: Samen beslissen >< autonoom beslissen
Conclusies 4. Drie tuchttypes: Type 1: AUTOMATISCHE PILOOT Directeur en klassenraad beslissen o.b.v. de ‘vastgelegde’ schoolafspraken (op papier) & schoolcultuur (‘in de hoofden’, traditie). Het tuchtsysteem bepaalt sterk de beslissing. Belang van het tuchtSYSTEEM & het belang van de ‘GROEP’ Gemiddeld 4% definitieve uitsluitingen
Conclusies 4. Drie tuchttypes: Type 2: CO-PILOOT Directeur en klassenraad beslissen samen. De tuchtbeslissing is STEEDS GELIJK aan het klassenraadadvies. Belang van CONTEXTGEGEVENS & LEERLING Gemiddeld 2% definitieve uitsluitingen
Conclusies 4. Drie tuchttypes: Type 3: PILOOT Klassenraad adviseert, directeur beslist autonoom De tuchtbeslissing is NIET steeds GELIJK aan het advies. Belang van CONTEXT & LEERLING Gemiddeld 1,5% definitieve uitsluitingen.
Conclusies 5. Invloed van tuchttype op aantal definitieve uitsluitingen: Het gehanteerde type Orde- en TuchtBELEID doet ertoe. Tuchttype Piloot leidt tot de minste definitieve uitsluitingen, type Co-piloot tot iets meer. Type Automatische piloot leidt tot dubbel zoveel definitieve uitsluitingen.
Samenvatting - Besluit Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart. 5 suggesties voor scholen: Inzetten op verbindende communicatie Inzetten op herstelgericht handelen Beperken van schoolse vertraging Orde- en tuchtbeleid o.b.v. een model Tuchttype Piloot nastreven
Samenvatting - Besluit Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart. 3 suggesties voor LOP’s, scholengemeenschappen,…: Gedeelde visie op orde- en tuchtbeleid o.b.v. een model (Bv. vierlademodel) Afstemming streefdatum laatste def. uitsluiting Tuchtprocedure als norm = geen ‘alternatieve tuchtprocedures’
Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart… - Op weg naar een verbindend en herstellend schoolklimaat -