Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Informatieavond groep 7
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Secundair onderwijs Antwerpen hertekend
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Structuur secundair onderwijs
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
SID-IN als keuzeactiviteit
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
1zorg-route.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Voorlichting sectorkeuze/tweede fase en determinatie
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Welkom welkom.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Informatieavond groep 7
Medezeggenschapraad H. Henricusschool
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Overgang basis naar secundair
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Schooljaar september 2015 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Het Oost-Vlaamse tragewegenbeleid: vanuit een gemeentedekkende visie tot een tragewegennetwerk over de ganse provincie Doel tegen 2020: een provinciedekkende.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
POVO groep 7 en 8 Obs de Klim. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
POVO groep 7 en 8 Obs de Klim. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Gelijke kansen op school: het kan!
Aan de slag met spijbelrapporten
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Workshop basisonderwijs
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
LOP Secundair onderwijs
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Nieuw kader inschrijvingsrecht
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Cijfergegevens leerrecht
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar? Dirk Lenaerts Studiedag ‘Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?’. 16 december 2016

Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar? Resultaten van wetenschappelijk onderzoek (2015) in 14 secundaire scholen van LOP-Antwerpen (5 onderzoeksvragen)

Conclusies Profiel v/d definitief uitgesloten leerling Weinig verschil tussen Vlaams- en Antwerps profiel. Schoolse vertraging is in Antwerpen dominantere indicator. Verfijning van profiel door etniciteitskenmerk.

1. Profiel v/d definitief uitgesloten leerling Indicator Profielkenmerken Geslacht Mannelijk Leeftijd Vanaf 14 jaar of meer Etniciteit Niet-Belgisch, mediterrane etniciteit Onderwijsvorm Eerste graad & Beroepssecundair onderwijs Studierichtingen BVL, 1B, 1A, Kantoor Studiegebied Handel Schoolse vertraging Vrijwel alle leerlingen hebben schoolse vertraging, vooral twee of meer jaren schoolse vertraging Tijdstip van de uitsluiting Vooral op het einde van het schooljaar (juni), maar ook in december, januari en maart In Antwerpen is schoolse vertraging een sterke voorspeller voor def. uitsluiting.

Conclusies 2. Uitvoeren van tuchtprocedure Scholen communiceren vrij goed en volgen de tuchtprocedure. Soms wordt een ‘alternatieve tuchtprocedure’ toegepast. Scholen ervaren regeldruk en vrezen voor procedurefouten.

Conclusies 3. Beïnvloedende factoren bij tuchtbeslissing Schoolcultuur: Bepaalt hoe schoolteams omgaan met tucht o.a. groepsbelang >< individueel belang Samenstelling klassenraad: Verschil in aanwezigheid v/d directeur en aansturing. Rol v/d directeur: Samen beslissen >< autonoom beslissen

Conclusies 4. Drie tuchttypes: Type 1: AUTOMATISCHE PILOOT Directeur en klassenraad beslissen o.b.v. de ‘vastgelegde’ schoolafspraken (op papier) & schoolcultuur (‘in de hoofden’, traditie).  Het tuchtsysteem bepaalt sterk de beslissing.  Belang van het tuchtSYSTEEM & het belang van de ‘GROEP’  Gemiddeld 4% definitieve uitsluitingen

Conclusies 4. Drie tuchttypes: Type 2: CO-PILOOT Directeur en klassenraad beslissen samen.  De tuchtbeslissing is STEEDS GELIJK aan het klassenraadadvies.  Belang van CONTEXTGEGEVENS & LEERLING  Gemiddeld 2% definitieve uitsluitingen

Conclusies 4. Drie tuchttypes: Type 3: PILOOT Klassenraad adviseert, directeur beslist autonoom  De tuchtbeslissing is NIET steeds GELIJK aan het advies.  Belang van CONTEXT & LEERLING  Gemiddeld 1,5% definitieve uitsluitingen.

Conclusies 5. Invloed van tuchttype op aantal definitieve uitsluitingen: Het gehanteerde type Orde- en TuchtBELEID doet ertoe. Tuchttype Piloot leidt tot de minste definitieve uitsluitingen, type Co-piloot tot iets meer. Type Automatische piloot leidt tot dubbel zoveel definitieve uitsluitingen.

Samenvatting - Besluit Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart. 5 suggesties voor scholen: Inzetten op verbindende communicatie Inzetten op herstelgericht handelen Beperken van schoolse vertraging Orde- en tuchtbeleid o.b.v. een model Tuchttype Piloot nastreven

Samenvatting - Besluit Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart. 3 suggesties voor LOP’s, scholengemeenschappen,…: Gedeelde visie op orde- en tuchtbeleid o.b.v. een model (Bv. vierlademodel) Afstemming streefdatum laatste def. uitsluiting Tuchtprocedure als norm = geen ‘alternatieve tuchtprocedures’

Minder definitieve uitsluitingen, een haalbare kaart… - Op weg naar een verbindend en herstellend schoolklimaat -