1
OPZET MASTERCLASS Introductie pioniertraject b OPZET MASTERCLASS Introductie pioniertraject Ervaringen gemeente Zaanstad Misbruik de WOB Afsluiting 2
Maar eerst… vier stellingen! Ik heb wel eens een Wob-verzoek behandeld. Wob-verzoeken zijn vervelend! Wob-verzoeken zijn leuk! Vaak zit er iets anders achter een WOB verzoek.
KNELPUNTEN Omvang Complexiteit Meer media Vaker departement overstijgend Kosten
KNELPUNTEN TIJDIGE AFHANDELING
INFORMELE AANPAK Binnen 2-10 dagen een telefonische interventie met de indiener van het aanvraag/zienswijze/klacht/bezwaar Doel: “Ik heb uw verzoek ontvangen en gelezen. Ik bel u om iets meer te horen over uw Wob-verzoek en wil graag met u bespreken hoe we uw verzoek het beste kunnen behandelen.”
VAARDIGHEDEN L(uisteren), S(amenvatten), D(oorvragen) Open houding en open vragen stellen: wie, wat, welke, wanneer, hoe en ‘waarom’ Conflicthanteringstechnieken Verwachtingenmanagement Wat is wél mogelijk, wat kan er wél Oplossingsgericht (binnen de kaders van de wet) ipv proceduregericht
ONTWIKKELING INFORMELE AANPAK WOB VERZOEKEN Inventarisatie knelpunten behandeling Wob Start pilot Informele afhandeling Wob-verzoeken Waar liggen kansen? Wat levert het op? Inspiratie Goudse Aanpak
WAAR LIGGEN KANSEN? Kramp voorkomen Relatie met de aanvrager Actieve openbaarmaking
WAT LEVERT HET OP? Verheldering en inkadering WOB-verzoek Snellere behandeling Efficiëntere afdoening Meer tevredenheid bij verzoekers Meer tevredenheid onder behandelaars
GOUDSE AANPAK Reguliere behandeling Informele behandeling Helder en overzichtelijk Informele behandeling ‘Bijzondere Wob-verzoeken’ Formele behandeling ‘Oneigenlijke verzoeken’
DOEL EN ACTIVITEITEN INFORMELE AANPAK Verzoek helder krijgen en afbakenen Waarvoor is de informatie nodig, wie is de verzoeker? In welke vorm is de informatie gewenst Inschatting geven over besluit en tijdstip informatie vooraf ‘huiswerk’ doen balans rechten/uitvoeringskosten/ maatwerk Nazorg na verzending besluit
AANPAK PILOT OCW Inventarisatie belanghebbenden Samenwerking met betrokken afdelingen -> gedegen voorbereiding Informeel overleg Reden & doel gesprek -> afbakening Ruimte voor vragen, toelichting en verduidelijking -> begrip & belangen boven water Afspraken over prioritering en afhandelingstermijn Prettig gesprek, open sfeer -> tevreden verzoekers en medewerkers