1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen een VPG-setting
Advertisements

managementrapportages leerplicht
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Geestelijke Verzorging vergoed door de Zorgverzekeraar?
KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Hogescholen in Dialoog
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Anamnese Opnamegesprek.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Plaats voor een heading Naar een regionaal Plan van Aanpak 789 Wmo.
Congres Appreciative Inquiry
Project Kostendekkend maken (bouw) leges
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Hoe maak je een goede planning?
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Communicatie met ouders
Vergaderen.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Peerassessment HAO’s Ervaringen Twente 2013.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Effectief vergaderen Goed vergaderen is een kunst. Zowel van de voorzitter als van de deelnemers wordt een grote mate van vergaderdiscipline gevraagd.
Verzoeken tot machtigingen gesloten plaatsingen in vrijwillig kader
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Project: pedagogisch werken in de wijk.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Communicatieve Vaardigheden College week 3. Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Presentatie voor de gemeenteraad van Delft Door: Janneke Dekker en Hans Oosterveer 19 maart 2010.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Communicatieve Vaardigheden
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.
Klachten en claims doorkijk naar de afhandeling van klachten en claims 26 november 2013.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
CONCEPT!.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Het loopbaangesprek.
Hoofd- en onderaannemerschap
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Functioneren en beoordelen
De veranderende rol van de IB
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Samenwerken en communicatie
Overleg omwonenden proces herontwikkeling Segaar/Arsenaal 18 april 2018.
Challenge I Daniel Blake
Pilot Onconventioneel wonen
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

1

OPZET MASTERCLASS Introductie pioniertraject b OPZET MASTERCLASS Introductie pioniertraject Ervaringen gemeente Zaanstad Misbruik de WOB Afsluiting 2

Maar eerst… vier stellingen! Ik heb wel eens een Wob-verzoek behandeld. Wob-verzoeken zijn vervelend! Wob-verzoeken zijn leuk! Vaak zit er iets anders achter een WOB verzoek.

KNELPUNTEN Omvang Complexiteit Meer media Vaker departement overstijgend Kosten

KNELPUNTEN TIJDIGE AFHANDELING

INFORMELE AANPAK Binnen 2-10 dagen een telefonische interventie met de indiener van het aanvraag/zienswijze/klacht/bezwaar Doel: “Ik heb uw verzoek ontvangen en gelezen. Ik bel u om iets meer te horen over uw Wob-verzoek en wil graag met u bespreken hoe we uw verzoek het beste kunnen behandelen.”

VAARDIGHEDEN L(uisteren), S(amenvatten), D(oorvragen) Open houding en open vragen stellen: wie, wat, welke, wanneer, hoe en ‘waarom’ Conflicthanteringstechnieken Verwachtingenmanagement Wat is wél mogelijk, wat kan er wél Oplossingsgericht (binnen de kaders van de wet) ipv proceduregericht

ONTWIKKELING INFORMELE AANPAK WOB VERZOEKEN Inventarisatie knelpunten behandeling Wob Start pilot Informele afhandeling Wob-verzoeken Waar liggen kansen? Wat levert het op? Inspiratie Goudse Aanpak

WAAR LIGGEN KANSEN? Kramp voorkomen Relatie met de aanvrager Actieve openbaarmaking

WAT LEVERT HET OP? Verheldering en inkadering WOB-verzoek Snellere behandeling Efficiëntere afdoening Meer tevredenheid bij verzoekers Meer tevredenheid onder behandelaars

GOUDSE AANPAK Reguliere behandeling Informele behandeling Helder en overzichtelijk Informele behandeling ‘Bijzondere Wob-verzoeken’ Formele behandeling ‘Oneigenlijke verzoeken’

DOEL EN ACTIVITEITEN INFORMELE AANPAK Verzoek helder krijgen en afbakenen Waarvoor is de informatie nodig, wie is de verzoeker? In welke vorm is de informatie gewenst Inschatting geven over besluit en tijdstip informatie vooraf ‘huiswerk’ doen balans rechten/uitvoeringskosten/ maatwerk Nazorg na verzending besluit

AANPAK PILOT OCW Inventarisatie belanghebbenden Samenwerking met betrokken afdelingen -> gedegen voorbereiding Informeel overleg Reden & doel gesprek -> afbakening Ruimte voor vragen, toelichting en verduidelijking -> begrip & belangen boven water Afspraken over prioritering en afhandelingstermijn Prettig gesprek, open sfeer -> tevreden verzoekers en medewerkers