Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Mediawijsheid in de Leidsebuurt
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Het klaslokaal 2.0.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
de ouderbetrokkenheid vergroten
Computerverslaving.
Sociale media op school
Datum Naam school Naam presentator
Keuze van de VMBO leerling
ENQUETE ORA.
5 e /6 e leerjaar Vul hier je school in LES 2 - Krabbels van een onderzoeker.
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Nieuwsbrief 7 december 2012 Agenda: 11 december: groep 7 en 7/8 excursie havenmuseum 14 december: kerst creamiddag 19 december: kerstviering vanaf
Kanjertraining..
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Welkom op Bogerman Kennismakingsavond Vakcollege klas 1.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Bring Your Own Device OUDERAVOND BS D’N HEIAKKER DEURNE 3 JUNI 2014.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Drugsgebruik onder jongeren in Noord-Holland Noord Emovo 2013.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Informatieavond klas 3C Welkom Afgelopen weken TTO periode A Mentoraat BOS-stage SWS Internationalisering Examenprogramma.
Informatieavond jaar 1 29 SEPTEMBER Programma o Voorstellen o Rol van de mentor o Rol van de ouders o Mentorlessen o Magister o Praktische zaken.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Doelen realiseren met media
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Het is vandaag Girlsday!
Mediawijsheid competentie:
Mediagedrag van Millennials
Presentatie EduCheck SOML
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Bevindingen Onderzoek naar de oorzaken van de grote overgang
Media is er altijd en overal
Media is er altijd en overal
Profiel Product Presentatie
Welkom VWO 5..
Mediawijsheid competentie:
Media is er altijd en overal
Sociale media.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Aanpak van laaggeletterdheid
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Onderzoeksstrategie: survey
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Project: Superfietsers
Het tweede LOS-gesprek
Social media Wat deel je wel en niet?.
Sociale media Beeldgebruik
Transcript van de presentatie:

Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik Drie basisscholen: Basisschool De Tweemaster, groep 8 Basisschool De Josephschool, groep 8 Basisschool Ter Cleef, groep 8 79 leerlingen hebben de enquête ingevuld.

Jongens en meisjes Basisschool De Tweemaster De Josephschool Basisschool ter Cleeff Percentage jongens het hoogste op de Tweemaster

Beschikbare devices thuis Tweemaster Josephschool Ter Cleeff Alleen telefoon Zie tabel hieronder 65,2% 39,3% Ipad en telefoon 30,4% 60,7% Niets 4,4% 0% Ter Cleeff hoogste percentage meeste devices, 0% niets. Afspraken ouders Josephschool Bloemendaal mogelijk.

Meest gebruikte sociale media

Ik gebruik social media om nieuwe mensen te leren kennen… Tweemaster Josephschool Ter Cleeff 1 leerling (3,4%) 2 leerlingen (8,7%) 7 leerlingen (25%) Ter Cleeff: hoogste percentage. Behoefte mediaveiligheid/ mediawijsheid lessen? Leerlingen op de hoogte van de gevaren?

Ik gebruik social media om foto’s en video’s te plaatsen… Tweemaster Josephschool Ter Cleeff 32,1% 69,5% 71,4% Tweemaster wederom laagste percentage. Josephschool en Ter Cleeff in relatief gunstige economische wijken. (Bloemendaal en Haarlem Noord. Social media speelt hier grote rol, mogelijkheden groter vanwege gunstiger financieel klimaat. Kopen apparatuur, betalen abonnement enz. Peer pressure, prestatiedwang van ouders mogelijkheid

Aantal uren op sociale media Tweemaster Josephschool Ter Cleeff 0 uur 39,3% 26,1% 21,4% 1-2 uur 57,1% 69,6% 64,3% 3-4 uur 3,6% 4,3% 14,3% Ter Cleeff hoogste aantal uren per dag op social media. Bij alle drie de scholen geldt 1– 2 uur per dag voor de meeste leerlingen. Een aantal geven aan niet of minder dan 1 uur per dag erop te zitten. Invloed van ouders lijkt hier aanwezig te zijn. Afspraken met elkaar.

Spelen van games Tweemaster gamers Josephschool Ter Cleeff 78,6% gamet 1-2 uur per dag 60,7% 34,8% 39,3% 3-4 uur per dag 0% 4,3% 7,1% Bij de Ter Cleeff school minste gamers. Hier zitten meer meisjes in de klas dan jongens (61% meisjes). Hetzelfde geldt voor de Josephschool. Bij de Tweemaster meer jongens in de klas (60,7%). Tweemaster heeft relatief meeste gamers in de klas. Meeste leerlingen spelen 1-2 uur per dag games.

Zoeken van informatie Tweemaster Josephschool Ter Cleef 82,1% 95,6% 78,6% Bij alle drie de scholen worden de aanwezige devices gebruikt om informatie op te zoeken.

Gebruik devices voor huiswerk 77,2% van alle ondervraagden vindt digitaal huiswerk prettig. Hier is nog duidelijk een slag te maken. Durven leerkrachten niet? Is er geen beleid? Wellicht een pionier nodig? Wellicht is hier sprake van die ene leerkracht die de kar alleen trekt. Met het vertrek van de leerkracht stopt alles. Structureler aanpakken. 0 uur per dag 1-2 uur per dag 3-4 uur per dag 81% 19% 0%

Ik weet waar ik informatie kan vinden die ik kan gebruiken voor huiswerk/school. Tweemaster Josephschool Ter Cleef 100% 1 leerling niet Blijkbaar zijn leerlingen vaardig genoeg in het zoeken van informatie in de groepen 8. Ondanks dat ze relatief weinig digitaal huiswerk krijgen. Dit zijn antwoorden van de leerlingen zelf! Of ze ook daadwerkelijk vaardig zijn is de vraag.

Online bespreken van opdrachten met klasgenoten Tweemaster Josephschool Ter Cleeff 53,6% nuttig 65,2% nuttig 39,3% nuttig Op twee van de drie scholen ziet de meerderheid dit zitten. Ook hier zouden de scholen een slag in kunnen maken. Denk aan een elo-omgeving als Edmodo. Op basisschool Ter Cleeff blijven de cijfers achter. Hier is de vraag waarom? Blijkt deze mening schoolbreed hetzelfde te zijn? Zeker het onderzoeken waard.