Programmeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Advertisements

Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Opdracht 11  Ik heb de communicatiemiddelen DVD en VHS genomen.
Databases via internet
Hoofdstuk 1 Programmeren.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Hardware (1) SGDB Informatica.
Hardware (1) NSG Informatica.
1 SOCS Hoofdstuk 3 Basisprogrammatuur. 2 Inhoud De Vertaler De Voorvertaler De Lader De Binder De Vertolker  Werking van vertolker  Voor- en nadelen.
Hoofdstuk 1 Programmeren.
De processor.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Frank Stalpers en Ad Baars
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Laatste toets Vrijdag 8 november van 8.30 – uur Locatie: EDUC-BETA Stof: Alles! Slides Boek Werkcollegeopgaven Practicumopgaven.
Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.
Looking at Code Size and Performance Kevin Muys.  Hoe efficiënt is C++ vergeleken met C  Hoe beïnvloed C++ het benodigde geheugen  Oplossingen voor.
Deel XXI 1 Internetapplicaties Internetprogrammeren Capita Selecta.
MICROCONTROLLERS.
PHP & MYSQL LES 02 PHP & FORMULIEREN. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
Sparkle een bewijssysteem voor Clean Maarten de Mol Katholieke Universiteit Nijmegen 11 januari 2002.
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels A2 Schrijven [Edu/002] thema: Let’s chat can-do : kan aan een eenvoudige chatsessie deelnemen.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
Periode 3 Programmeertalen
De Transmeta Crusoe processor Een VLIW CPU met x86 compatibiliteit.
Code compressie in Embedded Systems Onno Kievit ET4074 Kwantitatieve aspecten van computer architectuur.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Programmeren.
Programmeren Spreekbeurt Joris.
BEWERKEN VAN GEGEVENS Programmeertalen.  Machinecode  Assembleertalen  Hogere programmeertalen  Vierde-generatietalen  Objectgeoriënteerde talen.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Agenda  Lesuur minuten  Wat kun je met programmeren?  Wat is code en hoe werkt het?  Code schrijven: de basis  Lesuur minuten  Zelf.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 7 kleuren festijn.
Woordjes leren.
Functional Web Applications Implementation and Use of Client-Side Interpreters Jan Martin Jansen.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-1.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Robby de Robot. Javascript Tot nu toe gebruikt: – document.write(" Hello World "); – alert("tekst") – Toon een waarschuwingsvenster – prompt("tekst",
Programmeren met kinderen
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Een aantal praktische toepassingen
Kennismaking met programmeren
Object georiënteerd programmeren
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Kennismaking met programmeren
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 1
Small Basic Console deel 2
startkaart wat? waarom? hoe? tips!
Eindproject informatica
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
Besturingssysteem.
Java Masterclass Sar Maroof.
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Programmeren

Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal: 0010 1011 1000 1010 0010 0011 1100 1000 Probleem: machinetaal is lastig voor mensen

Assembleertaal “Leesbare versie” van machinetaal Elke regel code komt overeen met 1 processorinstructie Leesbaarder dan machinetaal Nog steeds monnikenwerk Tegenwoordig nog gebruikt voor specifieke doeleinden. Bv: Als hele hoge efficientie en snelheid vereist is. Embedded software (software in apparaten) LOAD R0, 1234 LOOP: ADD R0, #1 CMP R0, #12 JNG LOOP LOAD 1234, R0

Hogere talen Machinetaal is lastig voor mensen. Machinetaal heeft alleen hele eenvoudige instructies Oplossing: Een handigere (hogere) taal gebruiken en dan vertalen (compileren of interpreteren) naar machinecode if x<3: print “done” else: print “failed” 0010 1011 1000 1010 0010 0011 1100 1000 Mens Hogere taal Machinetaal Processor

Compileren vs. Interpreteren Sommige hogere talen gecompileerd (programmeertalen) Code wordt vooraf vertaald naar machinetaal. De resulterende machinetaal wordt in een keer uitgevoerd Andere talen geïnterpreteerd (scripttalen) De code wordt pas bij het uitvoeren regel voor regel vertaald

Compileren vs. Interpreteren (2) Nadeel: Apart compileren voor verschillende systemen Voordeel: Programma’s draaien sneller, omdat alles al vooraf vertaald is Interpreteren Voordeel: Is flexibel: draait rechtstreeks op verschillende systemen (mits goede software aanwezig) Nadeel: Is trager: tijdens uitvoeren pas vertaald

Leren programmeren Vooral een “manier van denken” Problemen opdelen in stukken Structuren doorzien Gegevens ordenen Logische aanpak Creativiteit (!) Taal is slechts instrument Je hebt een taal nodig om je programma’s in te schrijven Als je in 1 taal kunt schrijven kun je snel andere talen leren (manier van denken blijft hetzelfde!) “Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” - E. Dijkstra

Python We leren de taal Python Scripttaal, dus geïnterpreteerd Veelgebruikte, redelijk nieuwe taal Relatief makkelijk te leren, maar toch zeer krachtig Alle software is vrij beschikbaar

Programmeerlessen Codecademy Extra opgaven Wt Eventuele verdieping Cursus Python Bekend van HTML lessen vorig jaar Stof “stapelt op elkaar”, dus probeer goed bij te blijven (studiewijzer!) Extra opgaven Wt Veel oefenen belangrijk: Wt geeft extra opgaven parallel aan Cursus Eventuele verdieping Voor ervaren programmeurs of snelle leerders is extra uitdaging aanwezig

Programmeerlessen (2) Studiewijzer Toetsen : Studiewijzer op de site is leidend Toetsen : Voortgangstoets (Praktisch) Eindtoets in toetsweek (Praktisch SE) PO (begin volgend trimester)

“Give a man a program, frustrate him for a day “Give a man a program, frustrate him for a day. Teach a man to program, frustrate him for a lifetime.” ― Waseem Latif