prof. dr. ir. Kobe Boussauw Vrije Universiteit Brussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
MKBA inkoop VvE Woonbron Oud Mathenesse Rotterdam
Winkelmonitor… meet de polsslag van uw handelscentrum.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
België en Turkije, een wereld van verschil?
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
VISIE OP HET STEDELIJK VESTIGINGSBELEID S.C.M.S. n.v. Uitbreidingstraat 18/ Antwerpen BELGIE Jeroen V.M. Hafkamp CEO.
Kenmerk 14 a Opkomst van de stedelijke burgerij en b De toenemende zelfstandigheid van steden Les 15 - Groei van de Steden.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Herken je volgende situaties?
Ruimtelijke structuur van Roeselare
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Steun aan zwakke regio’s Een belangrijk doel van de EU is de ongelijkheid in Europa verminderen. Arme Regio’s hebben daarom veel steun gekregen. Dit is.
50 jaar immigratie De historische wortels van de Turkse en Marokkaanse aanwezigheid in België Dr. Jozefien De Bock, curator project migratie STAM – Stadsmuseum.
Personeelsbeleid tav grensarbeiders Eurocadres & Unizo Seminarie, 4 Oktober 2007 L. Coppin & T. Vandenbrande 1 Personeelsbeleid ten aanzien van grensarbeiders.
De late middeleeuwen, 900 – 1600 NIEUW TIJDVAK (4)
Kogels1 ESBL STUDIEMIDDAG 4 november 2003 HET LOKALE BELASTINGGEBIED Prof. Dr. Han Kogels.
De late middeleeuwen, 900 – 1600 NIEUW TIJDVAK (4)
Grontmij Duurzaam ontwerpen & realiseren. Wie we zijn | Grontmij Group 2  Derde grootste interdisciplinair advies- en ingenieursbureau in Europa  Voor.
De Nederlanden waren rijk aan het einde van Middeleeuwen
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Wonen in Zuid-Oost-Vlaanderen Enkele kenmerken Informatievergadering Streekoverleg 5 maart 2015 Jeroen Van Pottelberge.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Werkpakket 1: Polycentrisme Polycentrisme als leidend concept voor analyse en toekomstig ruimtelijk beleid dr. Veronique Van Acker (promotor: prof. dr.
Kobe Boussauw – 17/02/2012 – ARP Ruimtelijke nabijheid en duurzaam verplaatsingsgedrag in Vlaanderen dr. ir. Kobe Boussauw
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
PW Wisselkoersen Vraag 1: De uitvoer van Zwitserland naar de EU steeg, maar minder snel dan de invoer uit de EU-landen (= de uitvoer van de EU naar Zwitserland.
RUIMTELIJK ECONOMISCH ATELIER TORDOIR Delft in regionaal perspectief positie, toekomst, beleid Inleiding, Raadsbijeenkomst 9 april 2015 Prof dr Pieter.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
WP 1 – Deelstudie 1: Intrastedelijk polycentrisme en dagelijkse verplaatsingen dr. Kobe Boussauw Universiteit Gent Vakgroep Geografie en Afdeling Mobiliteit.
Nabijheid, bereikbaarheid en duurzaamheid in polycentrische stedelijke systemen Kobe Boussauw, Joren Sansen, Michiel van Meeteren & Ward Ronse promotoren:
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Autoverkopen via Ikwilvanmijnautoaf.nl
Europa Mijn thuis.
Commercie-architectuur
Verdampende jeugdcriminaliteit
België.
Topografie Landen van Europa.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Welkom VWO 5..
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Hoofdstuk 3 Europa.
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
Research Centre for Education and the Labour Market
GfK Supermarktkengetallen
Research Centre for Education and the Labour Market
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Research Centre for Education and the Labour Market
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
Traject De Beleverij WELKOM!.
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Voetgangersgebieden en winkelwandelstraten: Instrumenten voor binnenstedelijke transformatie? prof. dr. ir. Kobe Boussauw Vrije Universiteit Brussel Cosmopolis Centre for Urban Research

Context Portfolio #1 van het Brussels Centre Observatory (BCO) uitgegeven december 2016 13 essays over geschiedenis, ontwerp, besluitvorming, mogelijke impact, en toekomst van het Brusselse voetgangersgebied

Verkeersvrije centrumzones en winkelwandelstraten: achtergrond concept winkelwandelstraat is ontstaan vanuit historische binnenstedelijke structuren, alsook winkelgalerijen sinds jaren ’50 doelbewust ontworpen winkelwandelstraten (modernisme: Lijnbaan, Rotterdam in 1953; Stevenage in 1959) pas later als instrument om binnenstedelijke handelscentra nieuw leven in te blazen - prototype is Strøget (Kopenhagen, 1962) in België: rue Neuvice (Luik, 1965), Gent (1974), Leuven (1975), Grand Place (Brussel, 1991), Meir (Antwerpen, 1992), Grote Markt (Brugge, 1995)

Opzet paper beknopt literatuuroverzicht een systematisch overzicht van verkeersvrije centrumzones is vandaag namelijk onbestaande bestaand onderzoek gericht op de impact van het verkeersvrij maken van binnenstedelijke handelscentra vormt de basis van deze presentatie

Bestaand onderzoek is steeds erg contextafhankelijk - conclusies kunnen dus nooit zomaar overgedragen worden rapporten van contractonderzoek vaak onvindbaar of in lokale taal gedocumenteerde cases zijn quasi steeds succesvolle gevallen succesvol betekent doorgaans toename van omzet concept vooral populair in Noord-West-Europa, maar ook in Latijns-Amerika, Turkije, Zuid-Oost-Azië niet populair in Noord-Amerika wat volgt is gebaseerd op gedocumenteerde cases in Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Spanje, Hong Kong, Turkije, Verenigde Staten

Verenigd Koninkrijk revitalisering binnenstedelijk handelscentra complementair met restrictief beleid t.a.v. grootschalige perifere handel voetgangerszone als slechts één aspect van dergelijke strategie door handelaars wordt het versterken van het kleinhandelsapparaat zelf (kritische massa binnen wandelafstand) als belangrijkste gezien

Duitsland Hass-Klau (1993) ziet over het algemeen een sterke stijging van de omzet er moet echter een overgangsperiode in acht genomen worden van 1 tot 2 jaar ook handelszaken die eerder perifeer gesitueerd zijn in het voetgangersgebied kunnen nadelen ondervinden omzetstijging komt vaak vooral de eigenaar van het pand ten goede (huurprijzen)

Frankrijk omzetstijging en toenemende specialisatie van handelszaken aanbod dagdagelijkse producten en volumineuze goederen neemt af, ten voordele van kledingzaken en aanverwanten ook restaurants zijn succesvoller (terrassen!) ketenwinkels winnen ten opzichte van zelfstandige zaken Zweden stijging van omzet en huurprijzen geïdentificeerde succesfactoren zijn een verbeterd aanbod aan openbaar vervoer, georganiseerd parkeren, en de aanwezigheid van centrummanagement

Spanje case buiten het traditionele, toeristische stadscentrum (Sevilla) ook hier meer bezoekers, meer lokale aankopen, meer horecabezoek Turkije Istiklal Caddesi (Istanboel): zeer succesvol, sterke toename vastgoedwaarden, deels dankzij opening metrostation andere case in woonbuurt buiten stadscentrum (Izmir), waar het voetgangersgebied vooral gewaardeerd wordt als een bijkomend stuk openbare ruimte met een hoge gebruikswaarde voor de omwonenden

Hong Kong Verenigde Staten meer ketenwinkels en consumentenverkoop (persoonlijke verzorging, juwelen, elektronica, kledij) nauwelijks diensten of horeca, deze zijn wel te vinden in de aanpalende straten Verenigde Staten winkelwandelstraten zijn er zeer zeldzaam, meestal in steden die minder autoafhankelijk zijn dan gemiddeld een aantal niet-succesvolle initiatieven zijn weer verdwenen, maar dit fenomeen is nauwelijks gedocumenteerd sterk autogerichte samenleving: mensen willen hun auto niet ergens aan een ‘rand’ achterlaten

Conclusies De meeste gedocumenteerde, economisch succesvolle cases van autovrij gemaakte kernwinkelgebieden wijzen op een gemiddelde toename van het aantal bezoekers, van de omzet van kleinhandel en horeca, en van de huurprijzen. Succesfactoren zijn de aanwezigheid van een bepaalde kritische massa van bewoners in het stadscentrum, de aanwezigheid van een performant openbaar-vervoernetwerk, een relatief lage mate van autoafhankelijkheid van de stad, en een flankerend beleid gericht op het ontmoedigen van suburbane en perifere grootschalige kleinhandel.

Ketenwinkels, voornamelijk in de sector kledij en aanverwanten, net als restaurants, hebben doorgaans baat bij een voetgangerszone, wat vaak niet het geval is voor handelaars in dagdagelijkse producten en volumineuze goederen. Minder succesvolle voorbeelden zijn ook minder vaak bestudeerd en gedocumenteerd, waardoor er in de literatuur mogelijk disproportioneel veel aandacht is voor de succesfactoren, terwijl faalfactoren onderbelicht worden.