Tijdvak 9: de tijd van wereldoorlogen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Eerste Wereldoorlog: Oorlogsvoering, revolutie en vrede
Advertisements

De tijd van de wereldoorlogen
De eerste Wereldoorlog
Hoofdstuk 6: The great war.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Hoofdstuk 1 Paragraaf 2 deel 1..
De tijd van de wereldoorlogen
NL na 1945: Sober en spaarzaam
6.1 & 6.2, Op weg naar de Grote Confrontatie
Eerste Wereldoorlog 6.3, De Groote Oorlog.
De Eerste Wereldoorlog
WO I.
IJzeren gordijn gaat open
Paragraaf 1 Russische revolutie
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Opmars naar de Eerste Wereldoorlog
Verloop van WO I.
De Eerste Wereldoorlog
De eerste wereldoorlog (1914 – 1918)
De Eerste Wereldoorlog
Paragraaf 2 Russische revolutie.
Paragraaf 7 Steeds meer controle.
Hoofdstuk 2.
Waarom ontstond de Eerste Wereldoorlog?
H2, P2.1 kannonenvoer Duitse aanvalsplan mislukt en moesten zowel in het westen en oosten vechten(tweefrontenoorlog) Een oorlog gevochten vanuit loopgraven.
De start van WOI 1914 aannames: -De oorlog zou kort duren (zoals Pruissisch/Franse oorlog 1870) -Elk deelnemend land dacht oorlog met gemak te winnen.
De Eerste Wereldoorlog: oorzaken en aanleiding
Geschiedenis Module 7 H2 par 1 t/m 2.
Thijmen Schildmeijer 11 april 2014
De Eerste Wereldoorlog
De Eerste Wereldoorlog een herhaling
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van wereldoorlogen,
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Paragraaf 1: Oorzaken van WO I
De Eerste Wereldoorlog
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
Deze oorlog gaan we echt winnen!
Goed voorbereid naar de Pabo!
De Eerste Wereldoorlog
De Grote Oorlog
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Economisch De landen bouwen aan een moderne economie (massaproductie), waarin de zware industrie en spoorwegen centraal staan Industrie als nationale.
De Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
De Eerste Wereldoorlog: Oorzaken en aanleiding
De Eerste Wereldoorlog
Eindexamen 2016 Oriëntatie kennis en historisch besef:
Het gezicht van de Groote oorlog
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Eerste Wereldoorlog het einde en de gevolgen
Eerste Wereldoorlog oorzaken en aanleiding Tijd van wereldoorlogen 1900 – 1950.
H11.2 De Eerste Wereldoorlog
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Seminarie Historisch-Didactisch Onderzoek
Context 2: Duitsland Les 2 –
Europa in 1914.
Oorzaken WO I Wapenwedloop Militarisme Modern Imperialisme
H2, P2.1 kannonenvoer Duitse aanvalsplan mislukt en moesten zowel in het westen en oosten vechten(tweefrontenoorlog) Een oorlog gevochten vanuit loopgraven.
De eerste wereldoorlog
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Wereldoorlogen en staat en natie
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
§1.2 De Grote Oorlog In deze paragraaf leer je over:
Wereldoorlogen Kenmerken 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43: Verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
§3.1 De Eerste Wereldoorlog
§4.4 Oorlog buiten Europa In deze presentatie leer je over:
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Transcript van de presentatie:

Tijdvak 9: de tijd van wereldoorlogen Paragraaf 11.2 De Eerste Wereldoorlog

Oorzaken WOI Modern imperialisme: Europese landen willen in de moderne tijd (vanaf 1850) zoveel mogelijk kolonies (in Afrika en Azië) in hun bezit hebben. Nationalisme  trots zijn op je eigen land, sterke vijandbeelden, wraakgevoelens Sluiten van politieke bondgenootschappen (Triple Alliantie en Triple Entente)

Verloop WOI 28 juni 1914: moord op kroonprins Oostenrijk-Hongarije Frans Ferdinand door Bosnische nationalist Princip (i.v.m. inlijving Bosnië door O-H in 1908, hij vond dat Bosnië bij Servië hoorde) 28 juli 1914 O-H verklaart de oorlog aan Servie DU steunt O-H, Rus steunt Ser dus ook DU en RUS in oorlog met elkaar, daarna volgen de andere bondgenoten Oorlog loopt uit tot de gruwelijkste oorlog ooit.

Gruwelijkste oorlog? ‘De verdediging is sterker dan de aanval’ Oorlogvoering (tactiek e.d.) = traditioneel gedachte dat de aanval sterker was dan de verdediging Wapens = modern allesvernietigend, supersnel en massaal; mitrailleurs, gifgas, tanks, vliegtuig enz. Dus de verdediging (in je loopgraf blijven zitten) bleek sterker dan de aanval.

WO I = Totale oorlog Een totale oorlog is een oorlog die de totale bevolking raakt: Miljoenen mannen  leger  trauma’s shellshock (http://www.youtube.com/watch?v=SS1dO0JC2EE) Dorpen en steden in frontlinie  zwaar beschadigd / soms zelfs totaal vernietigd Vrouwen werkten in fabrieken Massamedia (radio, krant) berichtten enkel over de oorlog Mannen uit kolonies vochten mee Daarom wordt deze oorlog ook wel de ‘Grote Oorlog’ of ‘Wereldoorlog’ genoemd.

11 november 1918 wapenstilstand Duitsland kon het westelijk front niet winnen (had al gewonnen van RU, waar in de tussentijd een Russische Revolutie aan de gang was) Eindstand: 9 miljoen soldaten, 5 miljoen burgers dood

examenvraag Gebruik de bron Een bewering: De Eerste Wereldoorlog heeft de vrouwenemancipatie in Groot-Brittannië bevorderd. 4p Ontleen aan de bron twee argumenten hiervoor en leg bij elk argument uit waarom dit de bewering ondersteunt.

bron In Groot-Brittannië hebben historici vanaf 1960 duizenden mensen geïnterviewd die de Eerste Wereldoorlog nog hadden meegemaakt. Mary Brough-Robertson was arbeidster in een munitiefabriek, zij vertelt Munitiearbeiders waren de laagste soort in de ogen van het grote publiek. Ze veronderstelden dat wij veel verdienden en aangezien anderen niet veel verdienden, kregen we allerlei verwensingen naar het hoofd geslingerd en werden we zelfs nageroepen. Als ze wisten wat je deed, verweten ze je heel veel dingen. Ik weet niet wat de mensen die granaten maakten verdienden, maar het loon voor het vullen ervan bedroeg slechts 25 shilling per week voor een meisje, wat niet veel geld was. Met dat bedrag kwam je in feite niet rond, want je moest al je maaltijden betalen, die kreeg je niet gratis. Maar toen we uiteindelijk gingen staken, kregen we 5 tot 6 penny per week opslag en kwam er een bonussysteem. Je moest een bepaald aantal granaten vullen en als je er nog meer vulde, kreeg je een bonus. Dat was geen goede zaak, want het leidde tot slordigheid. De granaten kwamen bij ons terug als ze te zwaar of te licht waren, want anders zouden ze niet ver genoeg reiken wanneer ze werden afgevuurd.

Antwoord examenvraag maximumscore 4 Voorbeeld van een juist antwoord is: De Eerste Wereldoorlog heeft de vrouwenemancipatie in Groot-Brittannië bevorderd, want uit de bron blijkt dat: • de arbeid van de vrouwen nodig is om zoveel mogelijk granaathulzen nauwkeurig te vullen/voor de oorlogsvoering/de oorlogsindustrie vrouwen werk geeft. Hierdoor ervaren vrouwen (en mannen) dat vrouwen even belangrijk zijn voor de oorlogsvoering als mannen/dat de maatschappij niet zonder vrouwenarbeid kan (wat de emancipatie bevordert) 2 • de vrouwen leren opkomen voor hun rechten/zich bewust zijn van het verschil in beloning/willen overgaan tot staken (wat de emancipatie