De Kwesties in het Sociaal Domein Een Pragmatisch Reveil 31 maart 2017 Jan-Kees Helderman Governance and Innovations in social services (GAINS).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Sectie bestuurs- & politieke wetenschappen
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Veranderingen in de zorg
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Opzet van de workshop Kennismaken
Cocreatie in de opsporing
1 Samenlevingsopbouw en de zorg voor welzijn Gekaderd in de zorg voor welzijn / welzijnszorg is samenlevingsopbouw 1. De aanduiding van een perspectiefverschuiving.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Nieuw verbindend Vermogen Een zoektocht naar nieuwe verknopingen van wonen, zorg en pensioenen Jan-Kees Helderman Radboud Universiteit Nijmegen Cor van.
Zorg nieuwe stijl.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
De Gebiedende Wijk? Een zoektocht naar haar governmentality
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Sturing om Zorg …. Zorg om Sturing
Samenwerking Zorgverzekeraar - Gemeente
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Workshop populatie- bekostiging NDSD DEN BOSCH, 2 OKTOBER 2015.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Terug naar de essentie: stop met invoeren van zelfsturende teams!
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Carla Kolner, graduate UvH, Inholland 4 mei 2017
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Resultaatgericht Samenwerken
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Piet Van Schuylenbergh
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
A+O project Co-creatie in de praktijk
Workshop: Wat verandert er voor mij?
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Zonder context geen bewijs
1997: Tussen ingebouwd maatschappelijk werk en gespecialiseerde zorg
De collectieve ambitie
Basistekst : Talentontwikkeling
Jannes Huisman Senior coach
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Transcript van de presentatie:

De Kwesties in het Sociaal Domein Een Pragmatisch Reveil 31 maart 2017 Jan-Kees Helderman Governance and Innovations in social services (GAINS). Contact: j.helderman@fm.ru.nl

© Noodweer (1983) “Rotterdam bijvoorbeeld”

Ambroggio Lorenzetti (1338) «Allegoria ed effetti del Buono e del Cattivo Governo»,

Governmentality Bestuur als een collectieve mentaliteit De kwesties en problemen die er spelen; Een verzameling regimes en besturingspraktijken; De kennis die wij vanuit al die regimes verzamelen; De programma’s en strategieën die wij daaruit constitueren. Wat – of waartoe - willen wij besturen? Hoe willen wij dat dan besturen? Kwesties Kwesties Kwesties Kwesties

Waar het in essentie om gaat …. Waarom individuele risico’s sociale risico’s worden: Morele redenen Negatieve externe effecten Buiten onze verantwoordelijkheid Sociale rechten en voorzieningen Fondsvorming = gemeenschappelijke hulpbronnen Voorzieningen en (maatschappelijke) infrastructuur Verzekeren en investeren Instituties en collectieve actie 11

De grote transitie Van een sociale beschermingsstaat …. Stelsel van verzorgingsarrangementen waarin sociaal-economische uitval overwegend ex-post financieel wordt gecompenseerd door inkomensoverdrachten. Passief & curatief Beschikbaarheid, toegankelijkheid, betaalbaarheid Sociale verzekeringsmodel Gezondheid is: “a state of complete physical, mental and social wellbeing, and not merely the absence of disease or infirmity” (WHO, 1948). Naar een sociale investeringsstaat? Stelsel van verzorgingsarrangementen waarin een grotere nadruk ligt op maatschappelijke dienstverlening ter preventie van sociaal-economische uitval (WRR, 2006) Activering & preventie Employability, life long learning, active & healthy ageing Focus op de levensloop en leefomgeving van mensen Gezondheid is: “The capacity to adapt and self-manage when dealing with the social, physical and mental challenges in the life course.” (Huber et al., 2011).

De herverkaveling van risico’s en zorg …. Actuariële risico’s: Zorgverzekeringswet Wet Langdurige Zorg (2015) Generiek gelijkheidsbeginsel Niet actuariële risico’s: Wmo (2007 / 2015) Jeugdwet (2015) Van compensatieplicht naar maatwerkvoorziening Decentraal Eén gezin, één plan, één regisseur Zelfredzaamheid / eigen kracht. Situationele gelijkheidsbeginsel 13

Polycentrische systemen … Sociale systemen waarin autoriteit en macht, kennis, bronnen, functies en schalen bij uitstek gefragmenteerd en meervoudig zijn. Meervoudige besturingsrelaties Maar waarin desalniettemin sprake is van een overkoepelend – bindend - kader van constituerende regels en gemeenschappelijke ambities. Kaderwetgeving / cognitieve en normatieve referentie kaders Waaruit een (hybride) ordening (min of meer) spontaan ontstaat door de voortdurende uitwisseling en strijd tussen verschillende ideeën, opvattingen, belangen en overtuigingen en kennis. Overleggen, onderhandelen, confrontatie Besturen, borgen en verantwoorden 14

Een polycentrisch besturingsregime … Collectieve (strategische) handelingscapaciteiten van maatschappelijke actoren - + De Staat / Etatistisch Command & control. Concurrentie op prijs of kwaliteit De Markt Zelfsturing door opleiden / richtlijnen / normeren Professionals / gemeenschap Maatschappelijk middenveld + Onderhandelen / overleggen Autoriteiten Verantwoordelijkheid van de overheid voor de uitkomst van sociale interacties _ 15

Besturingsinflatie …. Kloof tussen beleidsformulering en uitvoering Fragmentatie en verkokering van bekostigingsinstituties en stelsels Dramatische stijging van transactiekosten (quasi-markten) Eigenaarschap over indicatoren en normen diffuus. Vertrouwen van burgers en professionals in de overheid daalt. Incidenten politiek en veranderdrift 16

Collectieve handelingscapaciteiten maatschappelijke actoren De erosie van ons probleemoplossend vermogen Collectieve handelingscapaciteiten maatschappelijke actoren - + Verstatelijking Maatschappelijk middenveld + Maatschappelijke ondernemers Nieuw Publiek Management Verantwoordelijkheid van de overheid voor de uitkomst van sociale interacties Quasi markets - Vermarkting Participatie samenleving? Gemeenschap

Beleidenis “Kan een verlichte samenleving een ondermijnend moreel scepticisme vermijden, zonder daarmee terug te vallen in een autoritair stelsel?” (H. Putnam, 2001)

Pragmatisme: wetenschaps- en publiek filosofische stroming John Dewey (1927) The Public and its Problems Kern van het Pragmatisme: Focus op problematische situaties (Publieke Kwesties) Een onderzoekende houding (Inquiry) Totstandkoming van betrokkenheid van een Publiek Reflexiviteit monitoring en evolutionair leren: Kennis is gesitueerd in Praxis Betekenis geven aan handelingen en situaties Onderzoekswerk & gemeenschapsvorming: “The product of people working together, gathering information, projecting hypothetically, listening to experts, and debating positions. It is messy, frustrating, too often ill-fated work. But it may be the best we have” (Dewey, 1927). Reflexiviteit Deliberatie Focus op problemen en kwesties 19

20 Christopher Ansell (2011) Pragmatist Democracy Structuralisme Reflexiviteit Analytisch Lokalisme Structuralisme Conservatisme Holisme Kosmopolitisch Processueel Progressief 20 Christopher Ansell (2011) Pragmatist Democracy

Een Publieksvriendelijke versie: het 3-P model Problematiseren Publiceren Politiseren dialoog – deliberatie - discussie – debat 21

Voor valorisatie in de: Moet ik naar de: Hetgeen nog een heel is!

Dit vraagt om experimentele besturing: Bevorder lokale experimenten, geef lokale partijen (gemeenten / professionals) discretionaire ruimte; Maar met de verplichting om zich over hun activiteiten en beslissingen op systematische wijze te verantwoorden; Stel voortdurend de eigen assumpties en praktijken ter discussie; Behandel iedere oplossing als incompleet maar corrigeerbaar; Vergelijk verschillende praktijken op systematische wijze; Onderzoek steeds weer opnieuw de organisatorische en institutionele barrieres en randvoorwaarden rondom primaire processen; Zorg voor een infrastructuur voor de verspreiding van kennis, de bijstelling van onbedoelde effecten en het generaliseren van lokale successen;

Zomaar een lokale praktijk: het glas is halfvol …. In de wijkteams Maar daarboven en daartussen .. Geen publieke en maatschappelijke leer-infrastructuur; Groot engagement en betrokkenheid; Veel professionele reflectie en intervisie op basis van casuïstiek; Weinig systematische registratie; Geen actualisering van ondersteuningsplannen; Teamvorming gaat samen met ontwikkeling professionele competenties; Nog altijd veel structurele barrières; Er wordt intensief geïnvesteerd in relaties met het wijknetwerk; Nog altijd een kloof tussen (gemeentelijk) beleid en uitvoering; Situationele willekeur?

Beleid Backoffice De wijkteams

“Vroeger dacht ik altijd dat de grote verhalen de kleinere verklaarden, dat de wijdere kringen betekenis gaven aan de kleinere kringen die door de grotere werden omsloten, maar nu denk ik dat het precies andersom is, en dat elk verhaal het grotere verhaal waarvan het deel uitmaakt verheldert en er betekenis aan geeft, tot je bij de verste kring komt, het primum mobile, en zelfs daarvoorbij, waar het universum zich samenvouwt en er niets meer over is dat moet worden verduidelijkt of waaraan betekenis moet worden gegeven.” (Robert Hellenga (1999) Bologna Blues [The Fall of a Sparrow]. Vassallucci, pp.22.)

“Kan een verlichte samenleving een ondermijnend moreel scepticisme vermijden, zonder daarmee terug te vallen in een autoritair stelsel?” (H. Putnam, 2001) “We might be more connected to each other by our worries, our matters of concern, the issues we care for, than by any other set of values, opinions, attitudes or principles” `(Bruno Latour, 2005)