Frans literatuuronder-wijs in 4 VWO in vier lessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Hogere denkvaardigheden
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Kun jij de plusklas aan?.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
User Centred Development
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
International Primary Curriculum
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Future Tenses by Nathalie French ©. Just like in Dutch, we can talk about things that take place in the present, the past or the future
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
“Thinking Skills” concept or didactics? 10 april 2008.
Literaire bouwstenen 3.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Beginnen met lesplannning
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
De Betekeniseconomie.
Frans literatuuronder-wijs in 4 VWO in vier lessen
Programma voorlichting 13 december 2016
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
SET schrijfvaardigheid H5
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Salt & Light Zout & Licht
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Vwo 6 – literatuur Week
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Thinking like an economist
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
GRAMMATICA Unit 3 klas 2 Aanwijzende voornaamwoorden, bezittelijke voornaamwoorden, de voltooide tijd en het lidwoord a/ an.
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Literatuur V6 – les
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Who knows something about scenarioplanning?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Training Critical Friend
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
‘(a)n individual may be troubled by the problem of crime, but not be in the least afraid of being personally victimized’ Fürstenberg 1971:603.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Frans literatuuronder-wijs in 4 VWO in vier lessen N.M. Kam: literatuur in 4 VWO, 2015 - 2016; verwerkt van Martijn Koek

Een raadsel… als ik wil veeg ik de smeerkaas van mijn bril om ….. te zien aan de horizon Lucebert

Een raadsel… als ik wil veeg ik de smeerkaas van mijn bril om ….. te zien aan de horizon Lucebert boterhammen oorlog alles helden honger zonlicht

Literatuuronderwijs in 4 VWO in vier lessen Les 1: kritisch denken met literatuurlezen Les 2: Frans literatuur: Frans Afrikaanse literatuur Les 3: Interpreteren/uitstellen van het verhaal les honneurs perdus Les 4: Diepgaande interpreteren/uitstellen van het verhaal

Plan van de les 1 Les 1: kritisch denken met literatuurlezen 1- waarom literatuur? 2- wat is literatuur? 3- Denkproces oefenen 4- Invullen van learner report

Hogere denkvaardigheid van leerlingen: - Klas: 4 en 5 vwo Vakonderdeel: Literatuur 2. Hoe gaan we het doen? 1. Wat is dat precies? Hogere denkvaardigheid van leerlingen: KRITISCH DENKEN - Wat houdt kritisch denken in? - Welke stappen moeten leerlingen zetten? - Wat is er lastig aan? -Welke activiteiten gaan we doen? -Welke instructiestrategie krijgen jullie? Hoe ga je alleen werken? Hoe gaan jullie samen werken? - Hoe ga ik jullie helpen?

Kritisch denken & literatuur. Soms moet het… Nederlands. Domein Literatuur, niveau 3F: De leerling kan kritisch reageren op maatschappelijke, psychologische en morele kwesties die in het werk worden aangesneden. De leerling kan een kritische tekstkeuze maken. De leerling leert kritisch/reflectief te lezen.

Examen vanaf 4de klas voorbereiden

Examen vanaf de 4de klas voorbereiden

Examen vanaf de 4de klas voorbereiden

Examen vanaf de 4de klas voorbereiden

Kritisch denken & literatuur. Altijd kan het… MVT. Domein E: Eindterm 7: De kandidaat kan beargumenteerd verslag uitbrengen van zijn leeservaringen met ten minste drie literaire werken. Eindterm 8 (alleen vwo): De kandidaat kan literaire tekstsoorten herkennen en onderscheiden en literaire begrippen hanteren in de interpretatie van literaire teksten.

Kritisch denken is: Heel belangrijk!

Kritisch denken is: Heel belangrijk! Creativiteit

Persoonlijke vrijheid Kritisch denken is: Heel belangrijk! Persoonlijke vrijheid Creativiteit

Persoonlijke vrijheid Kritisch denken is: Heel belangrijk! Persoonlijke vrijheid Creativiteit Keuzes maken

Persoonlijke vrijheid Kritisch denken is: Heel belangrijk! Persoonlijke vrijheid Creativiteit Democratie Keuzes maken

Mensenrechten Persoonlijke vrijheid Kritisch denken is: Democratie Heel belangrijk! Persoonlijke vrijheid Creativiteit Democratie Keuzes maken Mensenrechten

Mensenrechten Persoonlijke vrijheid Kritisch denken is: […] education is not just about the passive assimilation of facts and cultural traditions, but about challenging the mind to become active, competent, and thoughtfully critical in a complex world. Martha Nussbaum Heel belangrijk! Persoonlijke vrijheid Creativiteit Democratie Keuzes maken Mensenrechten

kritisch leren denken is dus… Heel belangrijk. Ja. & Heel moeilijk?

Maar: wat is kritisch denken dan eigenlijk? The essence of critical thinking is suspended judgment; and the essence of this suspense is inquiry to determine the nature of the problem before proceeding to attempts at its solution. Dewey, 1910

Maar: wat is kritisch denken dan eigenlijk? Purposeful, self-regulatory judgment Facione, 1990 Reasonable reflective thinking focused on deciding what to believe or do Ennis, 2005 Critical thinking is the use of those cognitive skills or strategies that increase the probability of a desirable outcome. Halpern, 2003

Kritisch denken als… DOEL Filosofische invalshoek Waartoe is kritisch denken nodig? Welke denkvaardigheden zijn nodig om kritisch te kunnen denken?

Kritisch denken als… PROCES Psychologische invalshoek Hoe denken we? Hoe ontwikkel je een denkvaardigheid? DOEL Filosofische invalshoek Waartoe is kritisch denken nodig? Welke denkvaardigheden zijn nodig om kritisch te kunnen denken?

Kritisch denken als… VISIE & BELEID PROCES Psychologische invalshoek Hoe denken we? Hoe ontwikkel je een denkvaardigheid? DOEL Filosofische invalshoek Waartoe is kritisch denken nodig? Welke denkvaardigheden zijn nodig om kritisch te kunnen denken? Ideaal VISIE & BELEID

Kritisch denken als… ONDERWIJS VISIE & BELEID PROCES Psychologische invalshoek Hoe denken we? Hoe ontwikkel je een denkvaardigheid? Strijd DOEL Filosofische invalshoek Waartoe is kritisch denken nodig? Welke denkvaardigheden zijn nodig om kritisch te kunnen denken? Ideaal VISIE & BELEID

Kritisch denken als…strijd? Tegen wat?

Voorbeeld: geef het 1st antwoord dat je direct binnen een paar seconden in je hoofd kwam Is Hanneke een goede leider? Ze is sterk en slim.

Voorbeeld: geef het 1st antwoord dat je direct binnen een paar seconden in je hoofd kwam Is Hanneke een goede leider? Ze is sterk en slim en lui en agressief.

Twee lessen uit psychologisch onderzoek (Kahneman & Tversky) 1 Twee lessen uit psychologisch onderzoek (Kahneman & Tversky) 1. We zijn geneigd onze beslissingen te baseren op de informatie die we wel hebben. Wat we niet weten laten we doorgaans buiten beschouwing.

Twee lessen uit psychologisch onderzoek (Kahneman & Tversky) 2 Twee lessen uit psychologisch onderzoek (Kahneman & Tversky) 2. Hoe meer de informatie die we hebben past binnen ons referentiekader (wat we in die bepaalde situatie verwachten), hoe sterker de neiging om die informatie voldoende te achten voor een beslissing.

Theoritical diagram of the process of socialisation Interiorisation of questions Result of questionning Individual Experiments, learnt ↓ Source: Kam, 2015

Dus: Consistentie van een verhaal is overtuigender dan volledigheid van informatie.

Dus: Consistentie van een verhaal is overtuigender dan volledigheid van informatie. Terwijl Dewey zei: De essentie van kritisch denken is het uitstellen van het oordeel

Dus: Consistentie van een verhaal is overtuigender dan volledigheid van informatie. Terwijl Dewey zei: De essentie van kritisch denken is het uitstellen van het oordeel Deze tegenstelling maakt kritisch denken zo moeilijk.

Dus: Consistentie van een verhaal is overtuigender dan volledigheid van informatie. Terwijl Dewey zei: De essentie van kritisch denken is het uitstellen van het oordeel Deze tegenstelling maakt kritisch denken zo moeilijk. Dus dat is waar we naar toe bewust moeten gaan.

Fig. 1. The locus of continuous individual differences in Stanovich’s tripartite model of the mind. Evans J S B T , and Stanovich K E Perspectives on Psychological Science 2013;8:223-241 Copyright © by Association for Psychological Science

Focus op ‘Learned knowledge’ Fig. 1. The locus of continuous individual differences in Stanovich’s tripartite model of the mind. Familiariseren Focus op ‘Learned knowledge’ The locus of continuous individual differences in Stanovich’s tripartite model of the mind. Evans J S B T , and Stanovich K E Perspectives on Psychological Science 2013;8:223-241 Copyright © by Association for Psychological Science

Focus op ‘Learned knowledge’ De-familiariseren Fig. 1. The locus of continuous individual differences in Stanovich’s tripartite model of the mind. Familiariseren Focus op ‘Learned knowledge’ De-familiariseren Focus op ‘What is not known or understood’ The locus of continuous individual differences in Stanovich’s tripartite model of the mind. Evans J S B T , and Stanovich K E Perspectives on Psychological Science 2013;8:223-241 Copyright © by Association for Psychological Science

Focus op ‘Learned knowledge’ De-familiariseren Fig. 1. The locus of continuous individual differences in Stanovich’s tripartite model of the mind. Familiariseren Focus op ‘Learned knowledge’ De-familiariseren Focus op ‘What is not known or understood’ The locus of continuous individual differences in Stanovich’s tripartite model of the mind. Evans J S B T , and Stanovich K E Perspectives on Psychological Science 2013;8:223-241 Copyright © by Association for Psychological Science

Literatuur bevat veel van dit soort vreemde ‘stoplichten’ Beeldspraak, onbetrouwbaar perspectief, Immorele personages, open eindes…

Dus… Als we betekenis geven aan een literair verhaal, spreken we Kritische denkvaardigheden en een kritische houding aan

Welke kenmerken van de Hoofse liefde zie je terug in Tristan en Isolde Welke kenmerken van de Hoofse liefde zie je terug in Tristan en Isolde? Welke niet? Beargumenteer je antwoord.

Welke kenmerken van de Hoofse liefde zie je terug in Tristan en Isolde Welke kenmerken van de Hoofse liefde zie je terug in Tristan en Isolde? Welke niet? Beargumenteer je antwoord.

Een vriendin van je krijgt na de lessen over Hoofse Liefde een liefdesbrief met als aanhef ‘Aan mijn Isolde’ en onderstaand citaat. Wat is jouw advies?

WAT ZIJN DE VERSCHILLEN? Welke kenmerken van de Hoofse liefde zie je terug in Tristan en Isolde? Welke niet? Beargumenteer je antwoord. Een vriendin van je krijgt na de lessen over Hoofse Liefde een liefdesbrief met als aanhef ‘Aan mijn Isolde’ en onderstaand citaat. Wat is jouw advies?

MAAR: HOE LATEN WE DAT ZIEN IN DE PRAKTIJK? Wij gaan oefenen

MAAR: HOE LATEN WE DAT ZIEN IN DE PRAKTIJK? DE DIDACTIEK 1. Inleiding in denkproces → Stilstaan bij wat je niet begrijpt 2. Eerst zelf nadenken, dan delen in groepen 3. Klassikaal rapporteren

Stap 1: inleiden in denkproces: stilstaan bij wat je niet begrijpt

Het raadsel… als ik wil veeg ik de smeerkaas van mijn bril om ….. te zien aan de horizon Lucebert boterhammen oorlog alles helden honger zonlicht