Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Programma: Mededelingen Stand van zaken examenprogramma intersectoraal Kerndeel en profiel, de invulling Afronding en afspraken
Mededelingen Heden en verleden
Kerndeel en profiel, de invulling Stand van zaken examenprogramma intersectoraal Kerndeel en profiel, de invulling
Dit zijn de verbindende uitgangspunten op blz. 1 5
VISIE NOTITIE één intersectoraal examenprogramma, met een uitwerking voor de verschillende leerwegen. onderscheidend van de sectorale examenprogramma’s. - opgebouwd uit kern, profielen en keuzedelen. - toekomstbestendig, doelmatig en organiseerbaar. - vormt het fundament van de beroepskolom. - sluit aan bij de (beroeps)werkelijkheid. - sluit aan op regionale arbeidsmarkt. - sluit aan op het mbo
Het examenprogramma bereidt leerlingen voor op brede inzetbaarheid in een moderne, snel veranderende wereld en flexibele arbeidsmarkt. is gericht op oriëntatie op alle sectoren in het vmbo en domeinen in het mbo. laat de leerling tot het eind van het vmbo de ruimte een verantwoorde keuze voor een vervolgopleiding te maken. heeft een sterke en gewaarborgde inhoudelijke basis en diepgang, qua niveau vergelijkbaar met sectorale programma’s. heeft een solide basis en aandacht voor competenties die de leerling in het mbo nodig heeft. biedt scholen de nodige ruimte en mogelijkheden om keuzes te maken.
Het examenprogramma toetst: kennis vaardigheden Werkveldattitude >>>Voorkeur Proeve van Bekwaamheid in CE
Opbouw examenprogramma Kerndeel: Rode draad door profiel en keuzedelen Profiel: Is toetskader voor het centraal examen Keuzedelen: Vastgesteld en open aanbod
zw ec te is Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma Kernprogramma = hart van de ’sector’ In elke ‘sector’ wordt één kernprogramma aangeboden… ec zw te is … altijd in combinatie met profiel- en keuzedelen 11
kerndeel Arbeidsgebieden en werksoorten; Werkgelegenheid en loopbaanperspectief; Kennis en vaardigheid in het beheersen van specifieke vaardigheden voor een werkveld; Opleidings- en doorstroommogelijkheden (in het Mbo); Leer- en loopbaanvaardigheden; 21ste eeuwse vaardigheden; Sleutelvaardigheden; Kerndilemma’s. Vaardigheden
Kerndeel leer- en loopbaanvaardigheden Zelfstandig werken en leren (doorgaan, zelf vragen beantwoorden, jezelf controleren) Onderzoek vaardigheden (informatie zoeken, beoordelen en verwerken) Organisatievaardigheden (werkplan maken, prioriteiten stellen, op tijd werken) Presentatievaardigheden (schriftelijk en mondeling in Nederlands en Engels, jezelf) Projectvaardigheden (samenwerken, taak en werkverdeling, luisteren, onder druk) Reflectievaardigheden (feedback geven en ontvangen, terugkijken op eigen gedrag en verbeteren, motiveren van gemaakte keuze)
Voorstel Dit zijn de verbindende uitgangspunten op blz. 1 14
Profieldeel intersectoraal Mens en cultuur Mens en vormgeving Mens en ondernemen Mens en technologie
Profieldelen kerndeel Mens en cultuur Mens en vormgeving opvoeding en onderwijs recreatie en vrije tijd sport en veiligheid kennis en vaardigheid van arbeid en samenleving beheersen van de Nederlandse en Engelse taal in beroepssituaties Mens en vormgeving vormgeving, kleuren en (design)stijlen kennis en vaardigheid van office pakketten kennis en vaardigheid van het opzetten een plan van aanpak kennis en vaardigheid van communicatietheorieën, trends en ontwikkelingen kerndeel Mens en ondernemen marketing theorieën bedrijfseconomische principes ondernemingsplan communicatietechnieken bedrijfsculturen Mens en technologie natuurlijke omgeving energie wonen en woonomgeving infrastructuur en bereikbaarheid (bio)diversiteit in voeding en energie
Keuzedelen De keuzedelen richten zich op specifieke gebieden uit de wereld van arbeid en beroep. De kern van elk keuzedeel toetst, in de context van dat specifieke gebied, de loopbaanvaardigheden die voor dit gebied relevant zijn. Keuzedelen sluiten aan op de domeinen van het MBO (of op de nog op te leveren MBO profielen) met een focus op topsectoren.
6 keuzewerkvelden 1 2 3 4 5 6 media mobiliteit techn. creatie gezondheid welzijn ICT vormgeven infrastructuur detailtechniek laboratorium toerisme administratie entertainment transport onderhoud zorg recreatie/sport handel communicatie milieu techn. logistiek voedsel UV/wellness Serviceverlening/veiligheid
Organisatie onderwijsprogramma ofwel, “examen is wat, onderwijs is hoe” Het onderwijsprogramma is opgebouwd uit realistische contextrijke opdrachten. Het onderwijsprogramma biedt de mogelijkheid om zowel buitenschools als binnenschools te leren en te werken om zo op basis van ervaringen keuzes te kunnen maken. Het onderwijsprogramma houdt rekening met de mobiliteit in de regio. - In het onderwijs is aandacht voor hoofd, hart en handen. Reflectie maakt een vast onderdeel uit van het onderwijsprogramma.