Basiscursus ´Je ongekende vermogens’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens beter ontwikkelen’
Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Psychologie Sociale leertheorie
Wens-duif Lucas 3:21-22 "Heel het volk liet zich dopen, en toen ook Jezus gedoopt was en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend en daalde de Heilige.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Storyline EMD Daphne Keller.
Voor wat hoort wat Plaatje.
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Spreuken met Veronica Saint Muziek: You And Me.
Loopbaan en burgerschap les 2
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Hoe benader ik een literaire tekst ui de negentiende eeuw?
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Communicatie.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
beslist geen rocket science
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Loopbaan en burgerschap les 3
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Storyline EM2X Daphne Keller.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Transcript van de presentatie:

Basiscursus ´Je ongekende vermogens’ NLP Basiscursus ´Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016 3e week

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open het frame! Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Oefening: Zintuiglijk waarneembaar of interpretatie? Zintuiglijk Waarneembaar (= ZW) of Interpretatie(= IP) Haar lippen werden smaller en de spieren in haar gezicht spanden zich…. ZW 2 Er lag een warme uitdrukking op z'n gezicht……………………………………. I 3 Het was duidelijk dat hij opgelucht was………………………………………….. I 4 Ik wist dat z'n hart 180 slagen per minuut ging…………………………………. I 5 Voor de verantwoordelijkheden van haar baan stond ze onder zware druk…. I 6 Z'n spreektempo ging sneller en de toon van z'n stem werd hoger………….. ZW 7 Toen jij hem aanraakte kon ik de nieuwsgierigheid op z’n gezicht zien……… I 8 Plotseling ging haar ademhaling langzamer en haar borst bewoog amper….. ZW 9 Haar gelaatskleur werd donkerder toen ze rechts naar beneden keek………. ZW 10 Toen ze sprak kon ik de vreugde in haar stem horen………………………….. I 11Toen hij voorover leunde ging z'n ademhaling sneller…………………………. ZW 12 Toen ze glimlachte wist ik dat ze opgetogen was……………………………... I 13 Z'n stem klonk luider omdat hij opgewonden was…………………………….. I 14 Haar mondhoek ging omhoog en toen wist ik dat ze blij was…………….. I 15 Zijn huidskleur werd bleker en zijn ademhaling sneller………………………. ZW

Perceptie = = Projectie

Oefening: NLP vooronderstelling 2: De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt Voor hoeveel % ben jij verantwoordelijk voor jouw communicatie? En voor hoeveel % voor de respons die je krijgt? Hij vindt mij lief Jij bent ok!

Tonaliteit Hoeveel dierengeluiden ken je? Hoeveel vogelgeluiden?

Tonaliteit Hoeveel muziekinstrumenten kun je onderscheiden?

Tonaliteit Hoeveel mensen kun je aan hun stem onderscheiden?

Oefening Tonaliteit waarnemen. Luistert met de ogen dicht naar het verhaal. Let niet op de inhoud maar op de volgende kleine veranderingen in tonaliteit: Geef met - - , - , +, + en ++ welke veranderingen je hoort in het begin het midden en het einde van het verhaal. begin midden eind Volume (hard/zacht) Ritme (regelmatig/onregelmatig) Stembuigingen en klemtoon op bepaalde woorden of lettergrepen, (die als vragend of stellend geïnterpreteerd kunnen worden) Tempo (snel/langzaam) Pauzes tussen woorden en/of zinnen. Toonhoogte. Timbre (de aard van de toon, bijvoorbeeld met veel of weinig boventonen)

Waaruit bestaat communicatie? woorden fysiologie Professor Albert Mehrabian tonaliteit

Waaruit bestaat jouw communicatie? Geef aan hoeveel van je communicatie je mist bij de volgende communicatiemiddelen: E-mail Telefoon Als je iemand van het vliegveld komt ophalen en er zit bij de aankomsthal een dikke glaswand tussen jullie in. Skype

De tempel met de duizend spiegels

Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Kaart Gebied FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag

Communicatie in stripvorm “Ik heb een hond gekocht” “Oh ja? Een grote hond?” “Nee niet zo groot” “Met lang haar?” “Nee met kort haar” “Welke kleur?” “Gevlekt zwart en wit” “Wat een leuke hond!” “Ja inderdaad het is een hele leuke hond!”

Interne Wat zijn de verschillen in de interne voorstellingen? Oefening blz 38 Schrijf ten minste 5 woorden op die bij je op komen als je het woord “Vakantie” hoort. Hoe veel van deze woorden, die jij opgeschreven hebt, denk je dat door iedereen zijn opgeschreven?

De kaart is niet het gebied (de interne voorstelling die je maakt van de werkelijkheid is niet de werkelijkheid) Het gebied (de werkelijkheid) De kaart (de interne voorstelling)

Is de kaart het gebied? Wat beïnvloed jouw ‘kaart’? Schat hoe vaak het in Nederland voorkwam in 2015 dat iemand stierf aan TBC ? en hoe vaak iemand stierf aan AIDS? TBC 18 personen, 6 x zo veel als AIDS Aids 3 personen, 6 x zo weinig als TBC Wat beïnvloed jouw ‘kaart’?

Is de kaart het gebied? Wat beïnvloed jouw ‘kaart’? Schat hoe vaak het in 2015 in Nederland voorkwam dat iemand stierf aan een verkeersongeval? en hoe vaak iemand stierf door zelfdoding? Verkeer 630 personen, 3 x zo weinig als zelfdoding Zelfdoding: 1871 personen, 3 x zo veel als verkeer Wat beïnvloed jouw ‘kaart’?