Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

Taal, niet alleen een zaak van de docent Nederlands
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Dertien doelen vertaald
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
De kern van het arrangeren
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Beoordelen met behulp van rubrics
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Zorgplicht in passend onderwijs
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Honoursonderwijs in HBO
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Eerstejaarsproblemen
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Leer kracht Workshop over competenties van
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
PWS = de eindscriptie van de havo
Internationalisering op school
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Startscherm, filmtrailer
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Het succes van de taalbewuste docent
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Ouders in Rotterdam Zuid
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Inclusief en taalontwikkelend lesgeven
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten! Werkconferentie 13 april 2017 Chantal van der Putten Marieke Cornelisse

Even voorstellen: Project ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo in de Rotterdamse regio Vakinhoudelijke aansluiting Nederlands/Communicatie Werkgroep Inclusief en taalontwikkelend lesgeven Chantal van der Putten c.m.van.der.putten@hr.nl Marieke Cornelisse m.j.cornelisse@hr.nl

Programma Kennismaking Waarom TOL? Wat is TOL? Discussie: mogelijkheden inzetten TOL vraag en aanbod professionalisering WIE IS WIE? - naamkaartje - vo / hbo + functie

Inclusief onderwijs Onderwijs dat zo is georganiseerd, ontwikkeld en uitgevoerd, dat álle studenten zich thuis kunnen voelen en succesvol kunnen zijn. Hoge verwachtingen  goede ondersteuning (Tinto)

Waarom TOL? Aansluiting vo-hbo en studiesucces mede afhankelijk van taalontwikkeling Maatschappelijke ontwikkelingen (migratie, digitalisering, lerende samenleving)  taalontwikkeling extra uitdaging Taal en communicatie onontbeerlijk voor competenties om aan samenleving deel te kunnen blijven nemen  taalontwikkeling extra belangrijk  Elke docent een taalbewuste docent!

Thuistaal in vergelijking met schooltaal DAT, thuistaal CAT, schooltaal Dagelijks algemeen Cognitief academisch Taalgebruik taalgebruik Simpeler In context, dus hoeft minder precies te zijn minder abstract Minder verbanden en redeneringen

Gevaar van versimpelen (geen hoge verwachtingen meer) De leraar gaat soms eigen taalgebruik van de leerling vermijden. Bijvoorbeeld: Leerlingen minder aan het woord Minder groepswerk Meer kennis, minder redeneringen Docent voornamelijk aan het woord Vooral meerkeuzetoetsen Daardoor minder uitdagende lessen. Geen hoge verwachtingen meer. Neerwaartse spiraal.

Gevaar van enkel hoge verwachtingen (zonder goede ondersteuning) https://youtu.be/hIqSywVx27U

DUS houd hoge verwachtingen…. en bied goede ondersteuning! Van Van versimpelen  =  neerwaartse spiraal naar naar DAT  CAT  positief verhaal! TOL: Zorgvuldig plannen van de taalontwikkeling binnen een vakgebied

Knelpunten

Wat is TOL? Niet ….

……, maar TOL is wel:

Ook noemen: duidelijke instructies en tentamenvragen, criteria om schrijftaken te beoordelen

Interview les voedingsleer https://youtu.be/jXswPjpZDoQ

Middelbare school Hogeschool Hoe nu verder? https://www.arteveldehogeschool.be/dienstverlening/diensten-voor-scholen/taalontwikkelend-lesgeven/taalontwikkelend-lesgeven-kleuter Hogeschool https://www.arteveldehogeschool.be/dienstverlening/diensten-voor-scholen/taalontwikkelend-lesgeven/taalontwikkelend-lesgeven-het-hoger

Kijkwijzer Quickscan Hoe nu verder? http://taalgerichtvakonderwijs.nl/de-kijkwijzer Quickscan https://www.arteveldehogeschool.be/taalontwikkelend-lesgeven/taalontwikkelend-lesgeven-in-het-hoger-onderwijs

Met dank aan Ria Chin Kon Sung Origineel materiaal: An de Moor, Odisee