Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten! Werkconferentie 13 april 2017 Chantal van der Putten Marieke Cornelisse
Even voorstellen: Project ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo in de Rotterdamse regio Vakinhoudelijke aansluiting Nederlands/Communicatie Werkgroep Inclusief en taalontwikkelend lesgeven Chantal van der Putten c.m.van.der.putten@hr.nl Marieke Cornelisse m.j.cornelisse@hr.nl
Programma Kennismaking Waarom TOL? Wat is TOL? Discussie: mogelijkheden inzetten TOL vraag en aanbod professionalisering WIE IS WIE? - naamkaartje - vo / hbo + functie
Inclusief onderwijs Onderwijs dat zo is georganiseerd, ontwikkeld en uitgevoerd, dat álle studenten zich thuis kunnen voelen en succesvol kunnen zijn. Hoge verwachtingen goede ondersteuning (Tinto)
Waarom TOL? Aansluiting vo-hbo en studiesucces mede afhankelijk van taalontwikkeling Maatschappelijke ontwikkelingen (migratie, digitalisering, lerende samenleving) taalontwikkeling extra uitdaging Taal en communicatie onontbeerlijk voor competenties om aan samenleving deel te kunnen blijven nemen taalontwikkeling extra belangrijk Elke docent een taalbewuste docent!
Thuistaal in vergelijking met schooltaal DAT, thuistaal CAT, schooltaal Dagelijks algemeen Cognitief academisch Taalgebruik taalgebruik Simpeler In context, dus hoeft minder precies te zijn minder abstract Minder verbanden en redeneringen
Gevaar van versimpelen (geen hoge verwachtingen meer) De leraar gaat soms eigen taalgebruik van de leerling vermijden. Bijvoorbeeld: Leerlingen minder aan het woord Minder groepswerk Meer kennis, minder redeneringen Docent voornamelijk aan het woord Vooral meerkeuzetoetsen Daardoor minder uitdagende lessen. Geen hoge verwachtingen meer. Neerwaartse spiraal.
Gevaar van enkel hoge verwachtingen (zonder goede ondersteuning) https://youtu.be/hIqSywVx27U
DUS houd hoge verwachtingen…. en bied goede ondersteuning! Van Van versimpelen = neerwaartse spiraal naar naar DAT CAT positief verhaal! TOL: Zorgvuldig plannen van de taalontwikkeling binnen een vakgebied
Knelpunten
Wat is TOL? Niet ….
……, maar TOL is wel:
Ook noemen: duidelijke instructies en tentamenvragen, criteria om schrijftaken te beoordelen
Interview les voedingsleer https://youtu.be/jXswPjpZDoQ
Middelbare school Hogeschool Hoe nu verder? https://www.arteveldehogeschool.be/dienstverlening/diensten-voor-scholen/taalontwikkelend-lesgeven/taalontwikkelend-lesgeven-kleuter Hogeschool https://www.arteveldehogeschool.be/dienstverlening/diensten-voor-scholen/taalontwikkelend-lesgeven/taalontwikkelend-lesgeven-het-hoger
Kijkwijzer Quickscan Hoe nu verder? http://taalgerichtvakonderwijs.nl/de-kijkwijzer Quickscan https://www.arteveldehogeschool.be/taalontwikkelend-lesgeven/taalontwikkelend-lesgeven-in-het-hoger-onderwijs
Met dank aan Ria Chin Kon Sung Origineel materiaal: An de Moor, Odisee