Netwerkmiddag ronde 4 juni 2013 Welkom
13.00 Toelichting op kern-, keuze- en profieldelen examen Programma: (tijdstippen ter indicatie) 12.45 Start en mededelingen 13.00 Toelichting op kern-, keuze- en profieldelen examen 14.00 bespreking in groepen (verhelderingsvragen) 14.15 pauze 14.45 bespreking in groepen per subthema 15.15 terugkoppeling 15.45 verdere afspraken 16.00 afsluiting
Vernieuwing examenprogramma intersectoraal
Voorfase Tussenfase Visienotitie Intersectorale vernieuwingscommissie
Rode draad Vaardigheden in de kern Praktijkopdrachten Gericht op keuzeproces Praktijknabij Vraag gestuurd Reflectie in dialoog Stage-start-beroepsbekwaam
Rode draad Vaardigheden in de kern: ICT geletterdheid en -vaardigheden Onderzoeken Ontwerpen Probleemoplosvaardigheden Instrueren Organiseren Ondersteunen
Rode draad Praktijkopdrachten: Overeenkomstig de Nederlandse kwalificatiedossiers MBO Concrete opbrengst Deeltaken Relevante (vak)kennis en (vak)vaardigheden Zie uitgangspunt intersectoraal ‘van geheel naar de delen’.
Gericht op keuzeproces: Loopbaancompetenties Regio Zie ook LOB Rode draad Gericht op keuzeproces: Loopbaancompetenties Regio Zie ook LOB
Rode draad Praktijknabij: Praktisch TGL > K > B Contact met beroeps- en opleidingspraktijk Binnen en buiten de school Kenmerken van sectoren, werkvelden, beroepen en opleidingen (vgl. de ‘bijsluiters’ MBO)
Rode draad Vraag gestuurd ‘Gestructureerd vraag gestuurd onderwijs’ Invloed op vervolgstappen Bijv. verdere toeleiding van ‘iets met mensen’, via ‘iets in de zorg en welzijn naar ‘iets in de gezondheidszorg’
Rode draad Reflectie in dialoog Kwaliteiten en keuzemotieven Portfolio Loopbaandossier Maar ook … begeleiding en dialoog
Rode draad Stage-start-beroepsbekwaam Vmbo maakt leerlingen stagebekwaam MBO maakt startbekwaam Bedrijven > beroepsspecifiek
LOB Loopbaanoriëntatie: -De leerling kan basisvaardigheden toepassen die een bijdrage leveren aan loopbaanoriënterende doelen. Bijvoorbeeld: Informatie verzamelen, observeren, onderzoeken, vergelijken, interviewen, communiceren, contact onderhouden Werkexploratie: -De leerling neemt actief deel aan buitenschoolse beroepsoriënterende activiteiten -De leerling neemt actief deel aan opleidingsoriënterende activiteiten Zelfbeeld en reflectie -De leerling kan de opgedane loopbaanoriënterende ervaringen analyseren, interpreteren, betekenis geven en waarderen. -De leerling kan mbt de oriënterende ervaringen een LOB dossier samenstellen waarin hij verslag doet van zijn voorbereidingen en zijn ervaringen Loopbaansturing: De leerling kan de volgende keuze in zijn loopbaan in woord of beeld presenteren en de keuze toelichten
zw ec te is Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma Kernprogramma = hart van de ’sector’ In elke ‘sector’ wordt één kernprogramma aangeboden… ec zw te is … altijd in combinatie met profiel- en keuzedelen 14
2 profielen economie Economie en ondernemen Horeca, bakkerij en recreatie Oriëntatie op EO en administratieve dienstverlening Dienstverlening aan klanten Commerciële dienstverlening Logistiek en dienstverlening Gastheerschap Bakkerij Keuken Recreatie en ontspanning
1 profiel zorg&welzijn Mens en gezondheid Mens en omgeving Mens en begeleiding Mens en (zelf) zorg
3 profielen techniek Bouwen, wonen, interieur Mobiliteit en transport Bouwproces en bouwvoorbereiding Bouwen vanaf de fundering Hout- en meubelverbindingen Design en decoratie Motorconditie testen Wielophanging en carrosserie Verlichting en comfortsystemen Transport Produceren, installeren, energie Ontwerpen en maken van producten en installaties Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren Installeren en monteren
Profieldeel: Multimediale wereld 1.Profiel: VMBO Totaal Profieldeel: Multimediale wereld Omschrijving: De kandidaat kan een instructiefilm vervaardigen, een website bouwen, een eenmalige uitgave van een krant samenstellen, een applicatie ontwikkelen. Profiel: VMBO Totaal 1.2. Profieldeel: Vormgeving en communicatie Omschrijving: De kandidaat kan: een huisstijl ontwerpen voor een (gefingeerde) opdrachtgever, voor zakelijke doeleinden een (eigen) online profiel aanmaken, ontwerpen en onderhouden, beeldmateriaal maken voor een gefingeerde opdrachtgever, muziek functioneel inzetten in een complexe praktijkomgeving, belichting functioneel inzetten in een complexe praktijkomgeving. Loopbaanoriëntatie L Werkexploratie W Zelfbeeld en reflectie Z Loopbaansturing L LWZL Profiel: VMBO Totaal 1.3 Profieldeel: mens en technologie Omschrijving: De kandidaat kan eigentijdse apparatuur in een praktische context toepassen, assisteren bij, of opzetten van een eenvoudige productielijn op basis van nieuwe technologische (3d)-ontwikkelingen, wonen en woonomgeving, infrastructuur en bereikbaarheid. telecommunicatie Profiel: VMBO Totaal 1.4 Profieldeel: Mens werk en milieu Omschrijving: De kandidaat kan een bijdrage leveren aan een duurzame werkomgeving, een bijdrage leveren aan een gezonde en prettige werkomgeving aan de hand van een casus maatregelen nemen om de belasting van het milieu, als gevolg van menselijke activiteiten te verminderen, door deze te bedenken, uit te voeren en toe te lichten, duurzaam geproduceerde materialen en middelen herkennen en toepassen. LWZL LWZL
Voorstel Profieldeel 1.4 Een organisatie draaiboek samenstellen 1.4 Profieldeel: Mens werk en organisatie De kandidaat kan Een organisatie draaiboek samenstellen Het opstellen van het draaiboek Plannen en organiseren Tijdsplanning Leveranciers en deelnemers Onderhandelen met leveranciers Een evenement organiseren De organisatie van het evenement Communicatie rondom het evenement Projectmatig werken Omgaan met overschrijding van deadlines en kosten Maatregelen nemen om de belasting van het milieu te verminderen, door deze te bedenken, uit te voeren en toe te lichten, Duurzaam geproduceerde materialen en middelen toepassen. Procedures rond veiligheid en calamiteiten toepassen Veiligheidsaspecten Beveiligingsplan Calamiteitenplan Milieu, overlast en vergunningen
Voorbeeld onderdeel profieldeel Resultaat: P/VB/1.2.1 De kandidaat kan een huisstijl ontwerpen voor een (gefingeerde) opdrachtgever. Voor het uitvoeren van de taak kan de kandidaat: programma van eisen opstellen aan de hand van de wensen en eisen van de opdrachtgever een moodboard maken experimenteren met vorm, kleur(en) en lettertype schetsen maken voor uitingsvormen ontwerpen voorleggen aan de opdrachtgever het gekozen ontwerp omzetten in een definitieve vorm de huisstijl presenteren door gebruik te maken van de volgende kennis en vaardigheden: de kenmerkende elementen van een huisstijl benoemen / beschrijven de functie van een huisstijl beschrijven de verschillende uitingsvormen onderscheiden (kleding, inrichting, logo, kleurstelling, reclame uitingen, briefhoofd, banner, avatar, look & feel van een website) vormgevingsprincipes toepassen auteursrecht
Keuzedelen (naamgeving volgt) Digitaal talent Technologisch talent Natuurtalent Podiumtalent Sporttalent (aanvullend en onderscheidend van Z&W) Organisatietalent (evenementenorganisatie) Gezonde leefstijl BHV/EHBO (icm gebouwenbeheer en facilitaire dienstverlening. (afstemmen met Z&W) ‘Invliegen’ van andere keuzedelen mogelijk Zelf ontwerpen van keuzedelen mogelijk
Voorbeeld uitwerking keuzedeel Keuzedeel 3 Profiel VMBO-Breed: Podiumtalent Omschrijving: De kandidaat kan: op het podium in groepsverband een voorstelling uitvoeren voor publiek (dans/muziek/drama of een combinatie hiervan) Resultaat:: K/VB/3.1 De kandidaat kan op het podium in groepsverband een voorstelling uitvoeren voor publiek (dans/muziek/drama of een combinatie hiervan). Voor het uitvoeren van de taak kan de kandidaat: de doelgroep van de voorstelling bepalen en beschrijven referentiemateriaal bekijken en/of beluisteren (vergelijkbare stukken bezoeken of beluisteren) een verhaallijn/thema/choreografie/licht- en geluidplan van de voorstelling ontwerpen een draaiboek opstellen met onder andere rolverdeling (wie, wat, waar, productie, kleding, decor, rollen op het podium, pr, licht en geluid) een voorstelling repeteren en hiervan een logboek bijhouden een voorstelling voor publiek uitvoeren reflecteren op eigen werk en werk van anderen door gebruik te maken van de volgende kennis en vaardigheden: dramastijlen/dansstijlen/muziekstijlen toneelbegrippen/dansbegrippen/muziekbegrippen draaiboek Professionele kennis en vaardigheden:> volgt later
Voortgang Afronding en oplevering 1 oktober 2013 Pilotscholen worden hierbij betrokken Start van de pilots in 2013 Voorbeeld leermiddelen Uitbreiden bekwaamheid via afstand leren Invoering nieuw examen per 2015-2016 (lj 3) Verdere uitvoering VIP (www.federatievip.nl)