Netwerkmiddag ronde 4 juni 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op het Open Huis 2014 Kernteam Techniek.
Advertisements

Presentatie regiobijeenkomsten vernieuwing examens vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Economie, juni 2013.
Jacqueline Kerkhoffs, projectleider
Informatiebijeenkomsten Techniek juni 2013
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De eerste stap om te komen tot een inrichting van de sector Techniek.
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
VMBO OP DE RGO RGO Middelharnis.
Instroom klas 3 vmbo.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
. Ouderavond 2e klas schooljaar
MAVO VMBO OP DE RGO.
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
© Savantis Informatie nav Docentendag Afbouw 22 april 2015.
. Ouderavond klas 2 1 februari  Algemene informatie  Voorlichting 1  Pauze  Voorlichting 2  Einde.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
OP WEG NAAR KLAS 3 Informatieavond ouders en leerlingen leerjaar 2.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
OP WEG NAAR KLAS 3 Informatieavond ouders en leerlingen leerjaar 2
Scholengemeenschap Lelystad
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Januari 2017.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Netwerkbijeenkomst Decanen
Programma Vmbo Kb (vestiging Oosterhout) Mavo+ (vestiging Fabritius)
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
LOB binnen Taalbrug DG.
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Op weg naar je eigen talent
VAKKENPAKKET EN KEUZEVAKKEN D&P KLAS 2 7 DECEMBER 2017
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Volop keus, durf te kiezen
Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Welkom op het Saenredam College
Volop keus, durf te kiezen
Welkom op het Saenredam College
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Voorlichtingsavond klas 2 PROFIELKEUZE VOOR KLAS 3
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Op weg naar je eigen talent
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Netwerkmiddag ronde 4 juni 2013 Welkom

13.00 Toelichting op kern-, keuze- en profieldelen examen Programma: (tijdstippen ter indicatie) 12.45 Start en mededelingen 13.00 Toelichting op kern-, keuze- en profieldelen examen 14.00 bespreking in groepen (verhelderingsvragen) 14.15 pauze 14.45 bespreking in groepen per subthema 15.15 terugkoppeling 15.45 verdere afspraken 16.00 afsluiting

Vernieuwing examenprogramma intersectoraal

Voorfase Tussenfase Visienotitie Intersectorale vernieuwingscommissie

Rode draad Vaardigheden in de kern Praktijkopdrachten Gericht op keuzeproces Praktijknabij Vraag gestuurd Reflectie in dialoog Stage-start-beroepsbekwaam

Rode draad Vaardigheden in de kern: ICT geletterdheid en -vaardigheden Onderzoeken Ontwerpen Probleemoplosvaardigheden Instrueren Organiseren Ondersteunen

Rode draad Praktijkopdrachten: Overeenkomstig de Nederlandse kwalificatiedossiers MBO Concrete opbrengst Deeltaken Relevante (vak)kennis en (vak)vaardigheden Zie uitgangspunt intersectoraal ‘van geheel naar de delen’.

Gericht op keuzeproces: Loopbaancompetenties Regio Zie ook LOB Rode draad Gericht op keuzeproces: Loopbaancompetenties Regio Zie ook LOB

Rode draad Praktijknabij: Praktisch TGL > K > B Contact met beroeps- en opleidingspraktijk Binnen en buiten de school Kenmerken van sectoren, werkvelden, beroepen en opleidingen (vgl. de ‘bijsluiters’ MBO)

Rode draad Vraag gestuurd ‘Gestructureerd vraag gestuurd onderwijs’ Invloed op vervolgstappen Bijv. verdere toeleiding van ‘iets met mensen’, via ‘iets in de zorg en welzijn naar ‘iets in de gezondheidszorg’

Rode draad Reflectie in dialoog Kwaliteiten en keuzemotieven Portfolio Loopbaandossier Maar ook … begeleiding en dialoog

Rode draad Stage-start-beroepsbekwaam Vmbo maakt leerlingen stagebekwaam MBO maakt startbekwaam Bedrijven > beroepsspecifiek

LOB Loopbaanoriëntatie: -De leerling kan basisvaardigheden toepassen die een bijdrage leveren aan loopbaanoriënterende doelen. Bijvoorbeeld: Informatie verzamelen, observeren, onderzoeken, vergelijken, interviewen, communiceren, contact onderhouden Werkexploratie: -De leerling neemt actief deel aan buitenschoolse beroepsoriënterende activiteiten -De leerling neemt actief deel aan opleidingsoriënterende activiteiten Zelfbeeld en reflectie -De leerling kan de opgedane loopbaanoriënterende ervaringen analyseren, interpreteren, betekenis geven en waarderen. -De leerling kan mbt de oriënterende ervaringen een LOB dossier samenstellen waarin hij verslag doet van zijn voorbereidingen en zijn ervaringen Loopbaansturing: De leerling kan de volgende keuze in zijn loopbaan in woord of beeld presenteren en de keuze toelichten

zw ec te is Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma Kernprogramma = hart van de ’sector’ In elke ‘sector’ wordt één kernprogramma aangeboden… ec zw te is … altijd in combinatie met profiel- en keuzedelen 14

2 profielen economie Economie en ondernemen Horeca, bakkerij en recreatie Oriëntatie op EO en administratieve dienstverlening Dienstverlening aan klanten Commerciële dienstverlening Logistiek en dienstverlening Gastheerschap Bakkerij Keuken Recreatie en ontspanning

1 profiel zorg&welzijn Mens en gezondheid Mens en omgeving Mens en begeleiding Mens en (zelf) zorg

3 profielen techniek Bouwen, wonen, interieur Mobiliteit en transport Bouwproces en bouwvoorbereiding Bouwen vanaf de fundering Hout- en meubelverbindingen Design en decoratie Motorconditie testen Wielophanging en carrosserie Verlichting en comfortsystemen Transport Produceren, installeren, energie Ontwerpen en maken van producten en installaties Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren Installeren en monteren

Profieldeel: Multimediale wereld 1.Profiel: VMBO Totaal Profieldeel: Multimediale wereld Omschrijving: De kandidaat kan een instructiefilm vervaardigen, een website bouwen, een eenmalige uitgave van een krant samenstellen, een applicatie ontwikkelen. Profiel: VMBO Totaal 1.2. Profieldeel: Vormgeving en communicatie Omschrijving: De kandidaat kan: een huisstijl ontwerpen voor een (gefingeerde) opdrachtgever, voor zakelijke doeleinden een (eigen) online profiel aanmaken, ontwerpen en onderhouden, beeldmateriaal maken voor een gefingeerde opdrachtgever, muziek functioneel inzetten in een complexe praktijkomgeving, belichting functioneel inzetten in een complexe praktijkomgeving. Loopbaanoriëntatie L Werkexploratie W Zelfbeeld en reflectie Z Loopbaansturing L LWZL Profiel: VMBO Totaal 1.3 Profieldeel: mens en technologie Omschrijving: De kandidaat kan eigentijdse apparatuur in een praktische context toepassen, assisteren bij, of opzetten van een eenvoudige productielijn op basis van nieuwe technologische (3d)-ontwikkelingen, wonen en woonomgeving, infrastructuur en bereikbaarheid. telecommunicatie Profiel: VMBO Totaal 1.4 Profieldeel: Mens werk en milieu Omschrijving: De kandidaat kan een bijdrage leveren aan een duurzame werkomgeving, een bijdrage leveren aan een gezonde en prettige werkomgeving aan de hand van een casus maatregelen nemen om de belasting van het milieu, als gevolg van menselijke activiteiten te verminderen, door deze te bedenken, uit te voeren en toe te lichten, duurzaam geproduceerde materialen en middelen herkennen en toepassen. LWZL LWZL

Voorstel Profieldeel 1.4 Een organisatie draaiboek samenstellen 1.4 Profieldeel: Mens werk en organisatie De kandidaat kan Een organisatie draaiboek samenstellen Het opstellen van het draaiboek Plannen en organiseren Tijdsplanning Leveranciers en deelnemers Onderhandelen met leveranciers Een evenement organiseren De organisatie van het evenement Communicatie rondom het evenement Projectmatig werken Omgaan met overschrijding van deadlines en kosten Maatregelen nemen om de belasting van het milieu te verminderen, door deze te bedenken, uit te voeren en toe te lichten, Duurzaam geproduceerde materialen en middelen toepassen. Procedures rond veiligheid en calamiteiten toepassen Veiligheidsaspecten Beveiligingsplan Calamiteitenplan Milieu, overlast en vergunningen

Voorbeeld onderdeel profieldeel Resultaat: P/VB/1.2.1 De kandidaat kan een huisstijl ontwerpen voor een (gefingeerde) opdrachtgever. Voor het uitvoeren van de taak kan de kandidaat: programma van eisen opstellen aan de hand van de wensen en eisen van de opdrachtgever een moodboard maken experimenteren met vorm, kleur(en) en lettertype schetsen maken voor uitingsvormen ontwerpen voorleggen aan de opdrachtgever het gekozen ontwerp omzetten in een definitieve vorm de huisstijl presenteren door gebruik te maken van de volgende kennis en vaardigheden: de kenmerkende elementen van een huisstijl benoemen / beschrijven de functie van een huisstijl beschrijven de verschillende uitingsvormen onderscheiden (kleding, inrichting, logo, kleurstelling, reclame uitingen, briefhoofd, banner, avatar, look & feel van een website) vormgevingsprincipes toepassen auteursrecht

Keuzedelen (naamgeving volgt) Digitaal talent Technologisch talent Natuurtalent Podiumtalent Sporttalent (aanvullend en onderscheidend van Z&W) Organisatietalent (evenementenorganisatie) Gezonde leefstijl BHV/EHBO (icm gebouwenbeheer en facilitaire dienstverlening. (afstemmen met Z&W) ‘Invliegen’ van andere keuzedelen mogelijk Zelf ontwerpen van keuzedelen mogelijk

Voorbeeld uitwerking keuzedeel Keuzedeel 3 Profiel VMBO-Breed: Podiumtalent Omschrijving: De kandidaat kan: op het podium in groepsverband een voorstelling uitvoeren voor publiek (dans/muziek/drama of een combinatie hiervan) Resultaat:: K/VB/3.1 De kandidaat kan op het podium in groepsverband een voorstelling uitvoeren voor publiek (dans/muziek/drama of een combinatie hiervan). Voor het uitvoeren van de taak kan de kandidaat: de doelgroep van de voorstelling bepalen en beschrijven referentiemateriaal bekijken en/of beluisteren (vergelijkbare stukken bezoeken of beluisteren) een verhaallijn/thema/choreografie/licht- en geluidplan van de voorstelling ontwerpen een draaiboek opstellen met onder andere rolverdeling (wie, wat, waar, productie, kleding, decor, rollen op het podium, pr, licht en geluid) een voorstelling repeteren en hiervan een logboek bijhouden een voorstelling voor publiek uitvoeren reflecteren op eigen werk en werk van anderen door gebruik te maken van de volgende kennis en vaardigheden: dramastijlen/dansstijlen/muziekstijlen toneelbegrippen/dansbegrippen/muziekbegrippen draaiboek Professionele kennis en vaardigheden:> volgt later

Voortgang Afronding en oplevering 1 oktober 2013 Pilotscholen worden hierbij betrokken Start van de pilots in 2013 Voorbeeld leermiddelen Uitbreiden bekwaamheid via afstand leren Invoering nieuw examen per 2015-2016 (lj 3) Verdere uitvoering VIP (www.federatievip.nl)