Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen Faculteit der Geesteswetenschappen Prof.dr. Lia van Gemert, 27 november 2015
Invulling FGw UvA Middelen voornamelijk ingezet om knelpunten bij de lerarenopleiding op te lossen: Herprogrammering Minor Educatie Meer aandacht voor voorlichting aan de studenten FGw Uitwisselingsdag 27 november 2015
Achtergrond De Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) functioneerden los van de faculteiten Onvrede over ontbreken van samenwerking ILO geplaatst onder co-decanaat (FNWI, FEB, FMG en FGw) Start discussies over de inrichting en programmering van de minor en master Discussiedag docenten: ILO meets FGw (12 april 2013) Uitwisselingsdag 27 november 2015
Herprogrammering Minor Educatie Studenten ervoeren een kloof tussen hun discipline en didactische en onderwijskundige ILO-programma’s Aanvraag FGw gericht op herprogrammering minor: Vier cursusgroepen, naar schoolvak: (1) Klassieke talen (2) Nederlands (3) Moderne Vreemde talen (4) Geschiedenis Teamteaching door vakdocenten en vakdidactici voor een versterking van de eenheid Centrale cursusdag met de onderdelen: schoolvak, algemene didactiek & pedagogiek, vakdidactiek Uitwisselingsdag 27 november 2015
Opbouw programma Minor 30 ECTS Eén semester (september t/m januari) Twee onderdelen: Onderwijs op UvA (elke donderdag) Intervisie en responsiecolleges, in gemengde groepen (8 x, gespreid over cursus) Werkgroep X als schoolvak (per discipline: bijv. Nederlands als schoolvak) Hoorcollege Algemene didactiek en pedagogiek (alle groepen) Werkgroep Vakdidactiek X (bijv. Vakdidactiek Nederlands) Stage op school: minimaal 50 lesuren doceren o.l.v. spd; observatie van lessen; schoolbezoeken door vakdidacticus Uitwisselingsdag 27 november 2015
Ervaringen teamteaching: docenten schoolvak en vakdidactiek Groter inzicht in actuele situatie van de andere component van het vakgebied Ter plekke complementaire expertise Beter beeld van niveau, problemen, vorderingen van de studenten Gezamenlijk toetsontwerp Intensief traject (dubbele onderwijsuren, ged. betaald) Pilot is goede basis voor overleg over uitbouw teamteaching in het mastertraject Uitwisselingsdag 27 november 2015
Ervaringen teamteaching: studenten Complementaire benadering vergroot inzicht in verhouding universitaire discipline en praktijk van het voortgezet onderwijs Veel aandacht voor koppeling leerstof-praktische oefening Intensief traject Verwerving inzicht in geschiktheid voor onderwijscarrière Richtingwijzend: wel/niet master ILO Stage resulteert in baan/sollicitaties Uitwisselingsdag 27 november 2015
Werving en voorlichting leraarschap Freecard en posters Filmpje met interviews enthousiaste leraren Vernieuwd lemma in de ‘A-Z-lijst’ studentenpagina’s Jaarlijkse informatie e-mail Jaarlijkse voorlichtings- middag Uitwisselingsdag 27 november 2015
Programma voorlichtings- en debatmiddag 8 mei 2014 Welkom en inleiding decaan FGw Uitleg opleidingen van de ILO (wegen naar het leraarschap), directeur ILO Toelichting minor educatie (coördinator minor) Panelgesprek met vier jonge docenten Pauze Debat over het leraarschap met Paul van Meenen (D66), Marjolein Moorman (PvdA), Alexander Rinnooy Kan en Saskia Grotenhuis (directeur Openbare Scholengemeenschap Bijlmer) borrel Uitwisselingsdag 27 november 2015
Aandachtspunten en vervolg Instroom nog relatief laag en een aantal studenten heeft relatief laag niveau (zekerheidsoptie) Het aaneengesloten blok van 30 EC is lastig in te passen in de disciplinaire onderwijsprogramma’s De complexe intensiteit van de minor vraagt veel van de studenten Opties verkennen voor integratie van een gedeelte ‘educatie’ (6 EC) elders in het curriculum (naast de minor) Pilot Minor Educatie is succesvolle start van meer samenwerking FGw-ILO TUitwisselingsdag 27 november 2015
Vragen en discussie Uitwisselingsdag 27 november 2015