LIO-dag aardrijkskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 5
Advertisements

De Nederlandse Hersenbank voor Psychiatrie. Aanleiding.
Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Aardrijkskunde in de Tweede Fase
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Hans Palings & Uwe Krause
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Aanbevelingen m.b.t. kennisgevingsdossier. Overzicht aanbevelingen Projectbeschrijving Projectbeschrijving Alternatieven Alternatieven Juridisch en beleidsmatige.
3 W.-Afrika, grondstoffenrijk maar industriearm
10. The reason why Sociolinguistic causes of change.
2.3 Groot-Brittannië en India
SYSTEEM AARDE VWO.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Begrippen par. 1 t/m 3 Global cities: diversiteit > integratie of segregatie Favela’s en ‘gated communities’ Megasteden > drie factoren verklaring groei.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Imperialisme 12.
(Semi)-Perifere regio’s in de wereld: actuele ontwikkelingen
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Schroeven en schrobben De industrie en de dienstverlening
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
WERELD GLOBALISERING VWO CE-domein
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 1 t/m 6
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 11 t/m 14
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Van slow world tot fast world
Internationale Activiteiten
Comparative Education Contextualiseren van onderwijsvernieuwing.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Oriëntatie op de geografie
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Westerse wereld.
Case-studies toetsen aan visies
Gemaakt door Ward. Inhoud Algemeen Bijzonderheden Topografie Inkomsten Landschap Inwoners.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme (par. 9.8) De dekolonisatie die een eind maakt aan de westerse hegemonie in.
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Gefinancierd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling 30 SEPTEMBER 2014 KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM Curaçao de toegangspoort voor ondernemers.
 Welke foto hoort niet in het rijtje thuis?.  Thema: de ‘Barbaarse wilde’  3 rondes  3 centrale vragen HERKOMST Wie heeft het stereotiepe beeld van.
De nieuwe onderbouw.
Aardrijkskunde in de bovenbouw
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
4.2 Ecologische voetafdruk van de geglobaliseerde landbouw
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Voorlichting aardrijkskunde havo bovenbouw
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
§6.3 Cultuur en samenleving
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

LIO-dag aardrijkskunde 27 - 03 – 2017 Hans Palings

Amazone ja of nee?

A

B

c

D

E

Leren over gebieden Geografisch besef en beeldvorming (Wat? Waarom?) Beeldvorming in schoolboeken (Met wat?) Enkele werkvormen/activiteiten (Hoe?) Regionale context: nieuw CE-onderwerp: Brazilië. Eindterm 9a1 De beeldvorming van Brazilië.

Invoering Tweede Fase in 1999 (1e CE in 2001) Beeldvorming Invoering Tweede Fase in 1999 (1e CE in 2001) Steenbakkers (1999) stappenplan voor regionale beelden en beeldvorming

Leren over gebieden : wereldbeeld en beeldvorming

Beeldvorming

Representatie van gebieden in aardrijkskundemethode (onderbouw) Beeldvorming Representatie van gebieden in aardrijkskundemethode (onderbouw)

Durbin (2006) Media literacy and geographical imaginations Beeldvorming Durbin (2006) Media literacy and geographical imaginations Televisieprogramma’s als bron van geografische informatie: Nieuws Vakantieprogramma’s Natuurdocumentaires Goede doelen Reis/expeditie documentaires

Leren over gebieden (place) Representatie van gebieden vaak als: Uniek Stabiel Eenvoudig te classificeren (BRIC, centrumlanden, perifere landen) Ontwikkelen zich op een universele (westerse) manier Homogeen

ZO-Azië, Indonesië, Zuid-Amerika, Brazilië Leren over gebieden Leren over gebieden ZO-Azië, Indonesië, Zuid-Amerika, Brazilië Case studies: regionale contexten voor het leren van specifieke geografische concepten of Ontwikkelen van een ‘geographical imagination’ (geografisch besef)

Brooks & Morgan (2006 ) Cases and Places ‘geographical imagination’ Leren over gebieden Leren over gebieden Brooks & Morgan (2006 ) Cases and Places ‘geographical imagination’ Wereldbeeld ‘place’ individueel collectief Kenmerkend/ uniek Relationeel /interactie

Beeldvorming Brazilië

Beeldvorming Brazilië Brazilië (Havo)

Brazilië als aards paradijs Beeldvorming Brazilië Huidige beelden van Brazilië vergelijken met vroegere beelden van Brazilië. Brazilië als aards paradijs Kolonialisme , berichtgeving door Portugezen 20e eeuw versterking van het bestaande beeld https://www.youtube.com/watch?v=c5QfXjsoNe4

Mulheres e Futebol Beeldvorming Brazilië Kelly Akemi Kajihara (2008) A imagem do Brasil no exterior

Jaren ’90: verandering van het beeld Beeldvorming Brazilië Jaren ’90: verandering van het beeld Beeld is veranderd, maar het ‘oude’ beeld van Brazilië (in het buitenland) blijft hardnekkig. In aanloop naar het WK in Brazilië kwam Adidas met twee shirts op de markt. Deze bevestigden het aloude beeld van Brazilië.

Beeldvorming Brazilië Beeld is veranderd, maar het ‘oude’ beeld van Brazilië (in het buitenland) blijft hardnekkig. In aanloop naar het WK in Brazilië kwam Adidas met twee shirts op de markt. Deze bevestigden het aloude beeld van Brazilië.

Een geografisch beeld van Brazilië of van Zuid-Amerika? Beeldvorming Brazilië en Zuid-Amerika Een geografisch beeld van Brazilië of van Zuid-Amerika? Geografisch beeld: een zo objectief mogelijk beeld van een gebied waarbij gekeken wordt naar de ligging van een gebied, de ruimtelijke kenmerken, de samenhang tussen de kenmerken en de relaties binnen het gebied en met andere gebieden. Steenbakkers (1999) stappenplan voor regionale beelden en beeldvorming

Een geografisch beeld van Brazilië of van Zuid-Amerika? Beeldvorming Brazilië en Zuid-Amerika Een geografisch beeld van Brazilië of van Zuid-Amerika? Wat? Waarom? Hoe? Geografisch beeld: een zo objectief mogelijk beeld van een gebied waarbij gekeken wordt naar de ligging van een gebied, de ruimtelijke kenmerken, de samenhang tussen de kenmerken en de relaties binnen het gebied en met andere gebieden.

Een geografisch beeld of een opeenstapeling van losse kenmerken? Beeldvorming Brazilië en Zuid-Amerika Een geografisch beeld of een opeenstapeling van losse kenmerken?

Masteravond Universiteit Utrecht - 8 oktober 2014 Relevante literatuur Jackiewicz, E. & Bosco, F. (2016). Placing Latin America. Contemporary Themes in Geography. Third Edition. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. Kent, R. B. (2016). Latin America Regions and People. New York: The Guilford Press. Christien Klaufus & Paul van Lindert (red.) (2016) Latijns-Amerika, een regio in beweging. LM Publishers