ALO workshop: Groepsindeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eureko Academy Life & Pensions Inspirerend leren.
Advertisements

Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Opleveren –Intake-POP –IAM Brand Materiaal uitdelen –Manual blok 1 –Dummy –SBC manual & Opdracht kennismakingsgesprek –Rooster blok 1 Introductie –Propedeusejaar.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Programma voormiddag 9.30Welkomstwoord door Prof.dr. Luc De Schepper, Rector Universiteit Hasselt Inleiding en dagopbouw door Leon Vliegen en Roland Vermeylen.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Startsessie ICT designteam Kunst en cultuur
Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
EDO-platform Inspiratieboek voor de NME/EDO professional Tentoonstelling Kies je klimaat 29 oktober PIME.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
29 januari Agenda Wie zijn wij Werking bestuur Werking werkgroepen Aanwezigheden Externe samenwerkingen Richtlijnen Oproep.
Overleg Bestuurders BUG – Absenteïsme januari Welkom.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
“ICF: een TAAL” ? Welkom. Programma : voormiddag 09u30: Welkom 09u40: ICF als werktaal rond functioneren en participatie 10u40: Pauze 11u10: Het gebruik.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Vlaamse NME-dag Natuur- en milieueducatie (NME) in Vlaanderen: een druppel op een hete planeet? Brussel, 20 oktober 2009.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Kwaliteitsverbetering van online en blended leren in het Vlaams Volwassenenonderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Open Space Uitwisseling taalbeleid en taalpromotiebeleid in de praktijk Nederlands als verbindende taal Dag van de Migrant – 15 december 2016.
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
MOBILITY OF THE FUTURE 12 – 14 oktober m² 3 dagen Brussels Kart Expo (Groot – Bijgaarden) Studenten, professionals, beleidsmakers, onderzoekers.
KA2 – "The Future Teachter 3
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Workshop internationalisering
Toelichting IWT-Alo! Inspiratiedag CVO De Oranjerie 23 november 2017
Werksessie minoren pedagogiek VU
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
Internationale samenwerking
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Open Universiteit Nederland
Welkom iedereen! Naam van docent.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Blended learning Het beste van 2 werelden?.
Software Development fundamentals
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ALO workshop: Groepsindeling Inge Ca. Hanne S. Inge Co. Kris V.G. Groep 2 Sanne B. Margaretha E. Veronique A. Sofie T. Groep 3 Hilde V.E. Hilde P. Lotte J. Peter V. Groep 4 Kobe R. Diana F. Patty D.R. Fleur D. Groep 5 Maaike U. Katleen V.C. Maaike G. Inneke B. Groep 6 Ines A. Luc S. Liedewei D. Sofie P. - Telkens iemand binnenkomt hen welkom heten. - Iedereen maakt de nieuw binnenkomende deelnemers hier attent op en helpt hen hun plaats te vinden. - Bladen op elk eiland met nummer van de groep. Groep 7 Ingrid M. Kim B. Bieke D.R. Welkom! Neem plaats bij je groep …

ALO! Workshop 27 april 2017 “Blended: ontwerpen als eerste stap” Welkom - Bram DW heet iedereen kort welkom. Bram De Wever

Het team Ruth Bram Stijn Jan - Bram DW stelt ook kort het team voor.

Planning 13:05-13:10 Introductie IWT-ALO 13:10-13:25 Intro cursus herontwerpen 13:30-14:50 Plenair gedeelte o.b.v. lesvoorbereiding 14:50-15:05 Pauze 15:05-16:20 Uitdieping in kleine groepen Reflectie voor zelfregulatie in blended leeromgevingen (lokaal 1.06) Samenwerkend leren in blended leeromgevingen (lokaal 1.07) 16:30-17:00 Terugkoppeling uit uitdiepingssessies Bram DW overloopt de planning van de namiddag. En vertelt ook dat mensen vooraf ingeschreven waren voor de uitdiepende workshop (mochten ze het niet meer weten, kunnen ze nog steeds vragen aan één van ons) Ook de lokalen van de uitdieping benoemen.

IWT-ALO! Project - Bram P zegt kort iets over het project Bram Pynoo

Het IWT-ALO project Overzicht ALO! => Adult Learners Online! Online and Blended Learning in Adult Education and Training (ALO!) Financiering Project gefinancierd door het IWT (Projectnr: SBO 140029) Looptijd November 2014 tot Oktober 2018 Partners Vrije Universiteit Brussel CVO Antwerpen Universiteit Gent CVO De Oranjerie KU Leuven & KUL Campus Brussel PCVO Het Perspectief Valorisatie: VOCVO, Toll-net & POV Overzicht

Het IWT-ALO project - Team Overzicht - Team Promotoren Partners Onderzoekers Coördinatie Valorisatie Vrije Universiteit Brussel: Chang Zhu (hoofdpromotor) Koen DePryck Koen Lombaerts Jo Tondeur KU Leuven: Luc De Grez Jan Elen Katie Goeman Universiteit Gent: Bram De Wever Overzicht - Team

Het IWT-ALO project - Team Overzicht - Team Promotoren Partners Onderzoekers Coördinatie Valorisatie CVO De Oranjerie: Lut Lippeveld CVO Antwerpen: Sophie Van Der Avort PCVO Het Perspectief/POV: Griet Mathieu VOCVO Bart Horemans Toll-net: Katrien Bernaerts Overzicht - Team

Het IWT-ALO project - Team Overzicht - Team Promotoren Partners Onderzoekers Coördinatie Valorisatie Vrije Universiteit Brussel: Yves Blieck (WP1) Brent Philipsen (WP5) Hilde Van Laer (WP1) Silke Vanslambrouck (WP4) KU Leuven: Stijn Van Laer (WP2) Ellen Van Twembeke (WP3) Universiteit Gent: Ruth Boelens (WP2) Overzicht - Team

Het IWT-ALO project - Team Overzicht - Team Promotoren Partners Onderzoekers Coördinatie Valorisatie Vrije Universiteit Brussel: Céline Cocquyt Jaël Muls Bram Pynoo (Projectcoördinator) Overzicht - Team

Het IWT-ALO project - Team Overzicht - Team Promotoren Partners Onderzoekers Coördinatie Valorisatie Trekkers: Bram Bruggeman (POV) Kwinten Van Hoecke (VOCVO) Experten: Ghislain De Bondt Peter Declerk Erik Devlies Kathleen Hallaert Jeroen Hendrickx Dirk Pillaert Tamara Stojakovic Karen Van De Cruys Jaap Jan Vroom Richard Welten Overzicht - Team

Het IWT-ALO project: onderzoek & valorisatie 7 doctoraten rond 5 thema’s/werkpakketten: kwaliteitszorg ontwerp op cursusniveau ontwerp op programma- niveau cursistenkenmerken professionalisering Valorisatie Competence Centre voor online en blended leren vanuit onderzoek in overleg met experten opstart vanaf november 2016 Onderzoek <> Valorisatie

WP1: Kwaliteitsborging op instellingsniveau Yves Blieck & Hilde Van Laer (Vrije Universiteit Brussel) WP2: Ontwerp leeromgeving op cursusniveau Ruth Boelens (Universiteit Gent), Stijn Van Laer (KU Leuven) WP3: Ontwerp leeromgeving op programmaniveau Ellen Van Twembeke (KU Leuven) WP4: Inventarisatie van karakteristieken van lerenden en hun leerresultaten Silke Vanslambrouck (Vrije Universiteit Brussel) WP5: Professionalisering van leraren Brent Philipsen (Vrije Universiteit Brussel) Onderzoek - werkpakketten

Valorisatie: Competence Centre Valorisatie Competence centre voor online en blended leren in het volwassenenonderwijs en voortgezette beroepsopleidingen “Officiële” kick-off: november 2016 - volledig operationeel bij afloop project Op basis van het wetenschappelijke onderzoek Pijlers Doelgroep Kwaliteitszorg - lesgevers Leermaterialen - directie / beleid Professionalisering Expertendatabank  Werkwijze: gepersonaliseerd traject obv intake Valorisatie

INTRODUCTIE Jan Elen Jan neemt de vloer voor een inspirerende intro. Wij observeren de zaal. Jan Elen

Blended Learning … “Is learning that happens in an instructional context which is characterized by a deliberate combination of online and classroom-based interventions to instigate and support learning.” (Boelens, Van Laer, De Wever, & Elen, 2015)

Blended: ontwerpen als eerste stap 27 april 2017 Ruth Boelens | Bram De Wever | Stijn Van Laer | Jan Elen - Bram DW introduceert het hands-on deel

Kennismaking Stel jezelf kort voor. Wie ben je? Binnen welke instellingen en opleiding werk je? Welk lesonderwerpen koos je? Wat is de beginsituatie van de cursisten/studenten? Stijn

Aan de slag (individueel) Beschrijf op basis van je voorbereiding 3 lesmomenten: Welke leeractiviteiten stellen de cursisten? Welk werkvormen gebruik je om deze uit te lokken? Ruth VUL IN

Moment 1 Moment 2 Moment 3 EINDE LEERACTIVITEITEN WERKVORMEN Begin: Luisteren naar de opbouw van een vergadering Midden: kijken naar een goed voorbeeld van een vergadering Eind: Inoefenen van de theorie omtrent vergaderen (rollen, delen, etc.) LEERACTIVITEITEN Begin: Doceren a.d.h.v. een PowerPointpresentatie Midden: Video tonen via KlasseTV Eind: Onderwijsleergesprek over de theorie van vergaderen a.d.h.v. de video WERKVORMEN Ruth EINDE

(of het Internet, experten aanwezig, …) Aan de slag (in groep) Stel je fiche kort voor aan elkaar. Kies er één uit die jullie verder willen uitwerken. Herontwerp de 3 momenten met maximale inzet van technologie / online leeractiviteiten. Wat zou je op welke manier doen? – Waarom? Zijn er dingen die enkel online of in F2F mogelijk zijn? Maak ter inspiratie gebruik van de steekkaarten. (of het Internet, experten aanwezig, …) Stijn

Bespreking herontwerpen Hulp nodig? Haalbaarheid? Bespreking herontwerpen Uitdagingen? Vervolgstappen? Stijn & Ruth Werkvormen? Opbouw? Moelijkheden?

Conclusies Belang van het doordacht ontwerpen van instructie. Samenhang en relatie tussen: Leeractiviteit Werkvorm Medium Meerdere opties bij operationaliseren. Online vs F2F Verschillende werkvormen en media voor 1 leeractiviteit - Ruth

Conclusies Ruth ~ Deel met de groep ~

PAUZE - Bram DW introduceert de pauze 14:50u - 15:05u

Terugkoppeling uitdiepende sessies Wat neem ik mee? Wat moeten andere over deze workshop weten? Bram DW komt terug op de 2 vragen die in de uitdiepende sessie aan bod gekomen zijn. Bram DW peilt of er nog aanvullende reflecties zijn.

CONTACT http://www.iwt-alo.be/ Ruth Boelens & Stijn Van Laer E-mail: ruth.boelens@ugent.be, stijn.vanlaer@kuleuven.be - Bram DW verwijst ook naar onze e-mails en de website, mochten er nog vragen zijn. http://www.iwt-alo.be/