Kunstnijverheid en de Orient

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Het vergelijken van de Moorse bouwkunst met Frank Lloyd Wright
1851 Londen Realisme Afzetten tegen de vage en ongrijpbare Romantiek.
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft Futurisme § 7
Owen Jones Nara en Murakami
Cultuur van romantiek en realisme
Hst 4: De wereld indelen.
De betekenis van de 19e eeuw NU Het Sierende in de Bouwkunst NU
EYE.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
De 19de eeuw d Neo-classicisme
De theoretische cultuur (3a)
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
Colenbrander & Roy villevoye
Nederlandse literatuur
TOETS cultuur van romantiek en realisme V5 en V6 januari 2014
Koninklijke Wachtkamer Hollands Spoor, Den Haag
De tijd van regenten en vorsten
Achttiende en negentiende eeuw
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Westerse wereld.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Meubelstijlen in de 19de en 20ste eeuw
Modernisme Edsilia & Sanne.
Podium voor de kunst van het prettig ouder worden en relativeren
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Architectuur.
Cultureel en kunstzinnige vorming
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Interieurarchitectuur en toegepaste kunst
HONGARIJE - Boedapest Veel meer dan een citytrip.
Globalisering – Nabije Oosten. GL – Nabije Oosten - Examenreglement Tijdvak Eind 20e begin 21e eeuw Stofbeperking El Hema van kunststichting Mediamatic,
Nabije Oosten – Kunstnijverheid. NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst,
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
De Europese eenwording
Begin van de twintigste eeuw:
6vwo thema CSE, tehatex 2011 ‘Wat van ver komt…’ Presentatie G-0
Commercie-architectuur
Alexander de Grote 356 – 323 v.Ch.
Nabije Oosten - Wereldtentoonstellingen
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Cordoba Mezquita en Alhambra
Art déco & Art nouveau.
Verre Oosten – Zero & Gutai
Luke van der Palen Paul Basten C4
Cultureel en kunstzinnige vorming
Middag.
Industriele revolutie in Engeland: ijzer + prefab = nieuwe constructie
Arme(n van) Venus van Milo
Wereldtentoonstelling Parijs, 1937
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Romeinse God BACCHUS.
Vorsten en vazallen in de europese rijken ( )
Wereldtentoonstelling Parijs, 1937
1/1/2019 Creatief gebruik van politieke concepten door historische Aziatische en Afrikaanse intellectuelen Founded in 1614 Pieter Boele van Hensbroek Faculteit.
Postmoderne samenleving
§3.1 Industrie en samenleving
Culturele diversiteit
Wat van ver komt inleiding.
§6.2 Een wereld vol verschillen
  Fröbellaan 48, 3706 TH Zeist, 06 – , Brengt kunst tot leven
Transcript van de presentatie:

Kunstnijverheid en de Orient In Engeland: wereldtentoonstelling 1851 Owen Jones mn Grammar of Ornament In Nederland: wereldtentoonstelling 1883 TAC Colenbrander

Algemene exameneisen Probleemstellingen 1 A. Waarom en met welk doel richten westerse kunstenaars, vormgevers en architecten hun aandacht op niet- westerse culturen en hoe komt dat tot uitdrukking in hun werk? B. Waarom en met welk doel richten niet westerse kunstenaars, vormgevers en architecten hun aandacht op westerse culturen en hoe komt dat tot uitdrukking in hun werk? 2 Welke opvattingen over niet-westerse culturen worden zichtbaar in beeldende kunst, vormgeving en architectuur van het Westen en aan welke veranderingen zijn deze opvattingen onderhevig? 3 Hoe zijn en worden niet- westerse culturen ge(re)presenteerd in tentoonstellingen en reisverslagen en welke veranderingen worden in die (re)presentaties zichtbaar? 4 A. Hoe en waardoor hebben niet westerse culturen invloed gehad op westerse beeldende kunst, vormgeving en architectuur en welke rol spelen reizen en tentoonstellen daarin? B. Hoe en waardoor hebben westerse culturen invloed gehad op niet westerse beeldende 5 Waarin verschillen opvattingen over kunst en kunstenaarschap uit verschillende culturele tradities van elkaar? 6 In hoeverre spelen concepten als culturele identiteit, globalisering en hybridisering een rol in hedendaagse beeldende kunst, vormgeving en architectuur?

Stofbeperking probleemstellingen Context Nabije Oosten Het Nabije Oosten en de veranderende beeldvorming van de Oriënt*; de 'dreigende & fascinerende', 'bijbelse', 'betoverende', 'sensuele' en 'onbedorven' Oriënt. De relatie met representatie van de werkelijkheid in de Islamitische cultuur t.o.v. de westerse kunst. 1850-1900 Europese kunstnijverheid en de Oosterse sierkunst, met speciale aandacht voor The Grammar of Ornament van de de Engelse architect Owen Jones en de keramische ontwerpen van de Nederlandse architect T.A.C. Colenbrander. Het beeld van het Nabije Oosten in tentoonstellingen waaronder de wereldtentoonstelling van 1851 en 1883. Waarom en met welk doel architecten en vormgevers zich in de tweede helft van de negentiende eeuw richtten op het Nabije Oosten en hoe in hun werk oosterse invloeden zichtbaar zijn. Hoe door de crisis in de kunstnijverheid in Europa in de 19e eeuw de blik gericht werd op oosterse sierkunst. Welke opvatting over de Oriënt spreekt uit het werk van kunstenaars, vormgevers en architecten en aan welkeveranderingen hun opvattingen onderhevig waren. Hoe in wereldtentoonstellingen het Nabije Oosten gepresenteerd werd.

Arts en Crafts: herwaardering vakmanschap van de pre-industriele samenleving

Wereldtentoonstelling 1851 Crystal Palace te Londen, architect Joseph Paxton

Wordt gerekend tot architectuur van realisme, na de industriele revultie een soor ingenieurs-architectuur

Na de brand van 1936

'The Art Journal illustrated catalogue‘, The industry of all nations

Meubels, van Michael Thonet, op de wereldtentoonstelling

Westerse industriele producten staken schamel af bij oosters handwerk Westerse industriele producten staken schamel af bij oosters handwerk. Geen eenheid, zonder karakter. Owen Jones uitgave: Alhambra 1836-1845 (dus VOOR de WWT) Was hoofdopzichter wereldtentoonstelling

The Grammar of Ornament Oudheid – Renaissance

Wereldtentoonstelling 1883 te Amsterdam de Internationale Koloniale en Uitvoerhandel Tentoonstelling

De invloed van het Nabije Oosten was te zien aan de architectuur van het “Koloniale Paviljoen”: bogen zoals in o.a. de architectuur van de moskee in Spanje te zien.

Nieuwe Kunst: Nederlandse kunst rond 1900 De vernieuwingen die zich omstreeks 1900 in de Nederlandse kunstnijverheid en architectuur voordeden, vatten we tegenwoordig samen onder de term Nieuwe Kunst. De Nieuwe Kunst is een van de vele varianten van de internationale Art Nouveau, een stijlbeweging die definitief afrekende met de negentiende eeuw waarin het navolgen van historische stijlen hoogtij vierde.

                                                                     T.A.C. Colenbrander, aardewerken kasteel, model Pagode, Plateelbakkerij Rozenburg, den Haag, 1887, h. 44,8 cm, coll. Gemeentemuseum Den Haag T.A.C. Colenbrander, aardewerken kasteel, model Pagode, Plateelbakkerij Rozenburg, den Haag, 1887, h. 44,8 cm, coll. Gem,eentemuseum Den Haag

Dag en nacht

In de kamer bij v Mesdag