Crowd Navigatie in Publiek Private Alliantie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Regiolab Delft Eind Theo H.J. Muller Henk J. van Zuylen.
Advertisements

Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
EPSIplus bijeenkomst 27 september 2007 Geo- PSI beleid in Nederland en daarbuiten dr. ir. Bastiaan van Loenen
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
8 augustus 2006 Michèle Coëmet Private distributie reisinformatie historische achtergrond.
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
Samenwerking tussen markt en overheid
Reistijdbetrouwbaarheid
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) na 2013 Liesbet Van Laer - Natuurpunt.
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
BC bijeenkomst 1 september Politie Haaglanden Innovatie 2 Historie: Werkplan BKI  Beter benutten ondersteuningsstructuur  Stimuleren innovatief.
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Met real-time verkeersmodellering goed geïnformeerd de stad in
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Route 2030: over zorgen en meedoen De ‘motor’ van Groot Dordrecht? Kim Putters.
Routeplanners.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
26 oktober 2006 Michèle Coëmet Verkeersinformatie Beleid in uitvoering: de stand van zaken.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
DVM-Exchange De standaardinterface voor DVM-systemen Het Vervolg (15 februari 2012)
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Promotor Onroute 2007/2008. OnRoute: Multifunctionele routeplanner voor heel West- en Oost Europa Niet alleen ‘efficiente routes’, vooral ook MOOIE routes.
Zijn onze wegen klaar voor de toekomst?
Wat gebeurt er onder onze voeten? Transport Water & energie Constructies & opslag Integrale benadering van de ruimte is noodzakelijk om overlappende.
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
De ultieme flexicurity tool? Deeltijd-WW Dimitris Pavlopoulos (VU) Katja Chkalova (CBS en UvA)
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Energieprofessionals voor bewoners
iVRI: verkeerslichten van de toekomst
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Intelligent Consumer Systems
Resultaatgericht Samenwerken
Piet Van Schuylenbergh
Beeldcommunicatie in de GGZ
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
Marktconsultatie: Integrale crisishulp in Zuid-Limburg 27 juni 2018
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Inleiding Prof. Gwendolyn Portzky
Verkeersvoorspellingen met modellen
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Kick-off ouderavond PSV FUNdament september 2018.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Gedeputeerde Eric Geurts, portefeuillehouder Mobiliteit, Stedelijke Ontwikkeling en Toerisme Gedeputeerde Hubert Mackus, portefeuillehouder Landbouw, Natuur,
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Trein als substituut voor vliegtuig
Stap drie bij projecten
Ineke Meijer (namens provincie Gelderland/ Beter Benutten)
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Workshop Afspraken maken
Bereikbaarheid & duurzaamheid door innovatie
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Transcript van de presentatie:

Crowd Navigatie in Publiek Private Alliantie Voorstel voor een nieuwe Use Case

Integraal gecoördineerd netwerkmanagement Het is een kwestie van afstemming tussen netwerkbeheerders (Rijkswaterstaat, Provincies en Steden) en aanbieders van navigatiesystemen (zoals TomTom en Garmin). Navigatiesystemen hebben nu uitsluitend een focus op de snelste individuele route en de beste informatie. Navigatiesystemen zijn echter de facto (bedoeld of onbedoeld) de grootste verkeersmanagers in Nederland Het collectieve routegekeuzegedrag leidt in het beste geval tot een optimale doorstroming en in het slechtste geval tot gridlock. Door routekeuzen slim op elkaar af te stemmen, kan voor iedereen een gunstigere reistijd worden bereikt en daarmee ook betere verkeersinformatie en routeadviezen (uit: reader verkeersstroomtheorie en verkeersmanagement TU Delft)

Voorbeeld video (voetgangers)

Benadering op netwerkniveau Productie van het netwerk: Aantal voltooide trips Maal de gemiddelde lengte van de trip Afhankelijk van het aantal voertuigen in het netwerk

Toestanden van het netwerk Groen: vrije afwikkeling Geen collectieve interventies nodig Individuele route adviezen volstaan Geel/ Oranje: optimale benutting netwerk Kans op gridlock Doel: zo lang mogelijk optimaal benutten = handhaven van toestand geel/oranje Vergt samenwerking verkeersmanagers (publiek/ privaat) Rood: gridlock Of andere veiligheidsgerelateerde verkeerssituaties Overheid grijpt in?

Het managen van optimale doorstroming Schatten wanneer er sprake gaat zijn van code geel/oranje Regime inzetten voor deze toestand (publiek/privaat in alliantie) Dynamisch (real time) inzichtelijk hebben van VM maatregelen die de doorstroming en capaciteit beïnvloeden Snelwegen: beschikbare rijstroken, TDI’s, max snelheid, etc Provinciale en stedelijke wegen: VRI’s en andere verkeersmaatregelen Groepen verkeersdeelnemers spreiden over netwerk voor optimale benutting Routeadviezen geven die een voorspelde reistijd hebben (instantane reistijd) gebaseerd op de verwachte situatie op locatie & tijdstip

Obstakels Business Technisch Routeplanners zijn nu gefocust op individuele optimalisatie i.p.v. collectieve optimalisatie Op dit moment geen business model voor navigatie providers voor collectieve optimalisatie (Te) lage penetratiegraad Technisch Dynamisch aanpassen van wegcapaciteit en andere maatregelen is pas recent mogelijk in individuele navigatiesystemen Geen afstemming tussen wegbeheerders en navigatieleveranciers en navigatieleveranciers onderling

Verdieping 1: weerstanden Navigatiesystemen werken met weerstanden in het netwerk voor het maken van een routekeuze Hoe hoger de weerstand, hoe kleiner de kans dat een routekeuze die locatie gebruikt Weerstandsinformatie is kaartgebonden informatie en in veel gevallen dus statisch Verkeersmaatregelen van wegbeheerders grijpen in op weerstandsniveaus en dus op (statisch) kaartmateriaal Virtuele weerstanden maken crowd navigatie en voorkeursroutes mogelijk Het is mogelijk om kaartmateriaal dynamisch aan te bieden (Google, TomTom) en weerstanden dus dynamisch te maken Dynamische Verkeersinformatie (files, incidenten, werkzaamheden, etc) Route Advies Kaartmateriaal, inclusief weerstanden zoals wegcapaciteit, maximum snelheid, etc.)

Verdieping 2: Midoffice bij code geel/oranje Kwaliteits borging Verkeersberichten van overheden en private partijen MIDOFFICE Collectief managen van actuele verkeersgegevens en situatieberichten Service Providers Individueel route advies met collectieve optimalisatie Dynamisch waarnemen en voorspellen netwerktoestand Collectief managen van weerstandsgegevens Verdelen van wegcapaciteit over groepen Actuele geplande reisschema’s (trajectorieën) Feitelijke routebepaling, eigen look en feel, etc. Crowd Navigatie Verkeers maatregelen Overheden Capaciteits Arbiter VM integreren in routekeuze algoritmen

Verdieping 3: belangrijke incentives Beïnvloeden business modellen van service providers Bezit van een navigatiesysteem Gebruik van een navigatiesysteem Opvolgen van het route advies Wil ik geld uitgeven aan een systeem/ app Is het systeem up to date? Etc. Staat het systeem aan, ook als ik mijn bestemming ken? Etc. Volg ik het advies, ook als het een collectief doel dient? Zijn de adviezen betrouwbaar? Etc. Flankerend beleid: fiscaal, community prikkels, beloningssystemen, inzicht in (collectieve) prestaties, transparante informatie van overheid en service providers, etc.

Conclusie Effectief VM/ Crowd navigatie kan alleen in Alliantie (publiek & privaat) Er is flankerend beleid nodig om de penetratiegraad van opgevolgde reisadviezen te vergroten (bv >25% v/d verkeersdeelnemers) Transitie Connecting Mobility Naar effectieve allianties Naar individele adviezen, maar wel met collectieve optimalisatie

Relatie met PPA Is in feite een volgende stap na PPA II Nog geen integratie met bestaande naviagtiesystemen In car nog niet generiek voor alle verkeerssituaties bij code geel/oranje? Te lage penetratiegraad (opvolging) Verkeersmaatregelen nog niet geïntegreerd met routeplanners? Nog te veel gericht op trajecten ipv vervoersprestatie van het netwerk

Relatie met Talking Traffic Het ecosysteem heeft een te dun vertrekpunt (VRI’s), maar pretendeert veel meer (over all VM) Het ecosysteem bevordert niet de noodzakelijke samenwerking maar juist verzuiling (drie cluster 2 consortia) Het ecosysteem bevordert geen publiek private allianties Er is geen visie op integratie van publiek VM en private routeadviezen op netwerkniveau Hiervoor zijn de opgenomen use cases te dun Er is nog veel R&D nodig bij de service providers de huidige use case lokken die niet uit als het gaat om geïntegreerd en gecoördineerd netwerkmanagement