Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE Rolwisseling Henny Raats 9 februari 2017
Programma: Even voorstellen De 7 competenties van een docent Wat zijn rollen? Rolconflicten Rolwisseling Professionele communicatie Eerste indruk Hoe wil jij je presenteren? Fake it until you make it Observeren van professionele communicatie
De 7 competenties van een docent
Interpersoonlijke competentie: Hoe gedraagt een docent zich?
Rollen: Verwachtingen die mensen hebben over gedrag dat iemand in een bepaalde positie moet vertonen
Opdracht: Welke rollen speel jij nu al allemaal? Welke verplichtingen brengen die met zich mee? Zoon/dochter Vriend/vriendin Student Werknemer Lid (sport)vereniging
Rolconflicten: Ontstaan als er tegenstrijdige eisen of verwachtingen zijn m.b.t. de rol die je hebt of moet hebben in een bepaalde positie
Opdracht: Je hebt morgen een mondeling tentamen waarvoor je nog hard moet studeren vandaag. Je vrienden bellen je op om mee te gaan tennissen/hockeyen/voetballen. Wat doe je?
Opdracht: Rolwisseling Wat kan jij als docent niet: Zeggen Doen Dragen
Bianca: kan ik dragen wat ik wil? Filmpje: Bianca: kan ik dragen wat ik wil?
Wat kan wel/niet? Decolleté Sandalen Korte broek tijdens hittegolf Piercing Tatoeage …….
Sociale netwerken: opdracht Stelling: een docent hoort niet op Facebook thuis. Geef je beargumenteerde mening!
Wees niet jezelf, wees professioneel! Waar of niet? Vraag: Wees niet jezelf, wees professioneel! Waar of niet?
Professionele communicatie: Wat kan wel, wat kan niet? Praten met: collega’s over collega’s ouders over een collega leerlingen over een collega collega’s, in de pauze, over het gedrag van een leerling een leerling over zijn klasgenoten
Vervolg: Wat kan wel/niet 1? Tutoyeren van: een collega waar lln bij zijn de conciërge waar lln bij zijn ouders die op gesprek komen een andere stagiair/duo-maatje waar lln bij zijn
Vervolg: Wat kan wel/niet 2? Een ll een schouderklopje geven Je arm om een huilende ll slaan In het weekend een biertje drinken met lln Op het schoolfeest dansen met lln
Er is maar een eerste indruk: http://www.youtube.com/watch?v=ZED4RZ7-53g http://www.youtube.com/watch?v=v66OHi32uWI
Opdracht: Hoe wil jij je presenteren? De schijnwerpers staan op jou!! Hoe ga jij je de eerste keer in de klas voorstellen ? Oefen in groepjes van 4.
Amy Cuddy: Over het belang van het oefenen van krachtig non-verbaal gedrag Fake it until you make it http://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are.html
Observeren van communicatie: waarom? Observeer je WPB en andere docenten om: je voornemens te helpen formuleren van rol te wisselen naar professioneel docent gevolgen van bepaald gedrag voor de les te zien beter te leren communiceren beter te kunnen inspelen op gedrag van een ander