Ruzie maken… een vak apart !?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

toolbox deco-procedure
Communicatie ouder-kind
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Tips voor een vlotte start!
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Morele ontwikkeling en opvoeding
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Liefde en relaties.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Doet ie het of doet ie het niet?
LOB zeven stappen naar succes
Onderhandelen: een kunst apart
Reflecteren even pas op de plaats
Matteüs 5:1-16 Jezus zag heel veel mensen naar hem toe komen.
“Ik vind het zo spannend !” - over angsten bij jonge kinderen
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Nee Zeggen!.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wat doe jij?.
5 valkuilen & Tips.
Liefde en relaties.
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Ruzie maken… een vak apart !? Ida Dom kinderpsychologe gedragstherapeute www.kroost.be

Ruzie ? verschil van mening OF tegenstrijdige belangen heel verschillende stijlen en verschijningsvormen de luidste roeper is niet de grootste overtreder !!

Risico’s ? Uitbarsting van opgekropte emoties en/of opgebouwde irritaties Escalatie en ‘oude koeien uit de sloot’ Fysiek of verbaal geweld Het verkeerde voorbeeld

Hoe reageren – de valkuilen de ‘detective’ de scheidsrechter de ontploffing de preek

balans tussen begrip - begrenzing Hoe dan wel ? balans tussen begrip - begrenzing

Conflicthantering - stappenplan om onderlinge ruzies op een constructieve en respectvolle manier op te lossen om kinderen te leren nadenken over een conflictsituatie aandachtspunten des te jonger het kind, des te meer sturing nodig aandacht hebben voor ongelijkheid tussen kinderen als volwassene een paar fundamentele regels bewaken vb - je doet elkaar geen pijn en maakt geen dingen stuk - je laat de ander uitspreken

Conflicthantering Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie

Conflicthantering zorgen voor rust begrenzing of situatie aanpassen Praat-omgeving scheppen zorgen voor rust begrenzing of situatie aanpassen troosten indien nodig Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie

Conflicthantering Echt naar elkaar luisteren Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren via open vragen beide verhalen beluisteren en ieders standpunt verwoorden/samenvatten je bent niet op zoek naar ‘de waarheid’ ! Ôplossingen bedenken Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie

Conflicthantering Oplossingen bedenken Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken zo veel mogelijk alternatieven bedenken laat de kinderen werken ! je mag evt suggesties doen Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie

Conflicthantering Oplossing kiezen Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken Oplossing kiezen samen bepalen wat er dient te gebeuren haalbaar én voor beide partijen OK inbreng én expliciet akkoord van alle partijen Uitvoering en evaluatie doen én nadien evalueren feliciteren !

Alternatieven ? Kiezen voor begrenzen Wat als het blijft gebeuren ? Kinderen leren kritiek te geven Gezinsvergaderingen

Kiezen voor begrenzen ≠ oplossing Ruziënde partijen uit elkaar en/of Voorwerp van conflict verwijderen Jij beslist dat het NU moet ophouden. ≠ oplossing = een stop

Wat als het blijft gebeuren ? Overleg met anderen (dichtbij en wat verder af) Ga met je kinderen een gesprek aan. Tracht niet te veroordelen “je hebt hier zeker een goede reden voor….” Ga samen op onderzoek “wat gebeurt er vlak voor je …. ? “ “hoe is dat dan voor jou ?” “er is iets waardoor het toch elke keer weer … “ Het gedrag is NIET tegen jou gericht !!

Hoe kinderen leren elkaar kritiek te geven ? Ik-boodschap bv. Ik vind niet leuk dat… Ik voel me dan… Ik zou willen dat … (voorstel voor ander gedrag)

Gezinsvergaderingen !! Vertrek en blijf stilstaan Oefenen in een veilig nest (gezin/klas/leefgroep/…) Bijeenkomst van alle gezinsleden Op een vooraf afgesproken moment Samen agendapunten bepalen mogelijke structuur BRAVO KRITIEK VOORSTEL !! Vertrek en blijf stilstaan bij wat voor kinderen belangrijk is

Mama vs. Papa ? Want…. kinderen leren van het alledaagse voor-leven van volwassenen in de buurt MAAR…. opvoeden is hoogstpersoonlijk: elk met een eigen rugzak elk met z’n gevoeligheden twee kanten van eenzelfde weegschaal, houden elkaar in evenwicht

balans tussen begrip - begrenzing Opvoeden is… balans tussen begrip - begrenzing

Mama vs. Papa ? (2) meestal niet zozeer over opvoedingsdoelen, maar over manier waarop en tijdstip in ontwikkeling MAAR ondermijn elkaar niet !