Ruzie maken… een vak apart !? Ida Dom kinderpsychologe gedragstherapeute www.kroost.be
Ruzie ? verschil van mening OF tegenstrijdige belangen heel verschillende stijlen en verschijningsvormen de luidste roeper is niet de grootste overtreder !!
Risico’s ? Uitbarsting van opgekropte emoties en/of opgebouwde irritaties Escalatie en ‘oude koeien uit de sloot’ Fysiek of verbaal geweld Het verkeerde voorbeeld
Hoe reageren – de valkuilen de ‘detective’ de scheidsrechter de ontploffing de preek
balans tussen begrip - begrenzing Hoe dan wel ? balans tussen begrip - begrenzing
Conflicthantering - stappenplan om onderlinge ruzies op een constructieve en respectvolle manier op te lossen om kinderen te leren nadenken over een conflictsituatie aandachtspunten des te jonger het kind, des te meer sturing nodig aandacht hebben voor ongelijkheid tussen kinderen als volwassene een paar fundamentele regels bewaken vb - je doet elkaar geen pijn en maakt geen dingen stuk - je laat de ander uitspreken
Conflicthantering Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie
Conflicthantering zorgen voor rust begrenzing of situatie aanpassen Praat-omgeving scheppen zorgen voor rust begrenzing of situatie aanpassen troosten indien nodig Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie
Conflicthantering Echt naar elkaar luisteren Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren via open vragen beide verhalen beluisteren en ieders standpunt verwoorden/samenvatten je bent niet op zoek naar ‘de waarheid’ ! Ôplossingen bedenken Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie
Conflicthantering Oplossingen bedenken Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken zo veel mogelijk alternatieven bedenken laat de kinderen werken ! je mag evt suggesties doen Oplossing kiezen Uitvoering en evaluatie
Conflicthantering Oplossing kiezen Praat-omgeving scheppen Echt naar elkaar luisteren Oplossingen bedenken Oplossing kiezen samen bepalen wat er dient te gebeuren haalbaar én voor beide partijen OK inbreng én expliciet akkoord van alle partijen Uitvoering en evaluatie doen én nadien evalueren feliciteren !
Alternatieven ? Kiezen voor begrenzen Wat als het blijft gebeuren ? Kinderen leren kritiek te geven Gezinsvergaderingen
Kiezen voor begrenzen ≠ oplossing Ruziënde partijen uit elkaar en/of Voorwerp van conflict verwijderen Jij beslist dat het NU moet ophouden. ≠ oplossing = een stop
Wat als het blijft gebeuren ? Overleg met anderen (dichtbij en wat verder af) Ga met je kinderen een gesprek aan. Tracht niet te veroordelen “je hebt hier zeker een goede reden voor….” Ga samen op onderzoek “wat gebeurt er vlak voor je …. ? “ “hoe is dat dan voor jou ?” “er is iets waardoor het toch elke keer weer … “ Het gedrag is NIET tegen jou gericht !!
Hoe kinderen leren elkaar kritiek te geven ? Ik-boodschap bv. Ik vind niet leuk dat… Ik voel me dan… Ik zou willen dat … (voorstel voor ander gedrag)
Gezinsvergaderingen !! Vertrek en blijf stilstaan Oefenen in een veilig nest (gezin/klas/leefgroep/…) Bijeenkomst van alle gezinsleden Op een vooraf afgesproken moment Samen agendapunten bepalen mogelijke structuur BRAVO KRITIEK VOORSTEL !! Vertrek en blijf stilstaan bij wat voor kinderen belangrijk is
Mama vs. Papa ? Want…. kinderen leren van het alledaagse voor-leven van volwassenen in de buurt MAAR…. opvoeden is hoogstpersoonlijk: elk met een eigen rugzak elk met z’n gevoeligheden twee kanten van eenzelfde weegschaal, houden elkaar in evenwicht
balans tussen begrip - begrenzing Opvoeden is… balans tussen begrip - begrenzing
Mama vs. Papa ? (2) meestal niet zozeer over opvoedingsdoelen, maar over manier waarop en tijdstip in ontwikkeling MAAR ondermijn elkaar niet !