Universiteitsbibliotheek Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Metasearch wat is het probleem bij de oplossing? welke oplossing bij welk probleem?
7/12/2014 | 1 Bibliotheekinstructie ATW 2013 archeologie2013.
Henk van Rijssen ROC Midden Nederland Social bookmarking in Blackboard.
Methoden van Onderzoek
Mediatheken dichter bij het onderwijs
Mediatheek en IVG.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
LITERATUUR ONDERZOEK.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
7/26/2014 | 1 Bibliotheekinstructie CIW 2013 archeologie2013.
Bibliotheekinstructie
7/26/2014 | 1 Bibliotheekinstructie Europese Talen Vertaalwetenschap.
Zoeken naar literatuur. Collectie Naslagwerken Handboeken Monografieën Tijdschriften Bundels Grijze literatuur Locaties: UB studiezalen, UB-magazijn,
7/26/2014 | 1 Bibliotheekinstructie Arctic Studies 2014 archeologie2013.
t.b.v. studenten Engels (doc. A. van Hout)
Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur
Hoe vind ik Kamerstukken digitaal met OpMaat
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Ons aanbod moet een antwoord zijn Didactische vaardigheden en Information Literacy programma’s UKB-werkgroep Learning Spaces 18 februari 2010 Jan Jüngen,
NLT modules en excellentiebevordering
LITERATUUR ZOEKEN.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
9/3/2014 | 1 Bibliotheek Instructie Kunsten, Cultuur en Media.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Titel slide Klik op het icoontje om een nieuwe afbeelding in te voegen. Zoek en selecteer de gewenste afbeelding. Klik op ´Invoegen´ 1 2 Invoegen AFBEELDING.
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden Marja Duizendstraal Hans Fransen Marco van Veller Corrie van Zeist.
3/23/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Klassieken en Oude Geschiedenis.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Zorgwijzer Conferentie: Kracht in 020, 4 juni 2013, Pakhuis de Zwijger.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Bibliotheek Instructie
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
4/15/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Informatiekunde 2014.
4/19/2015 | 1 Bibliotheek Instructie Kunstgeschiedenis.
8/5/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Kunsten, Cultuur en Media.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
12/10/2015 | 1 ›Zoeken, vinden, opslaan, en gebruiken. Klassieke Talen Over het gebruik van catalogi en bestanden binnen de UB Groningen. Hoe vind je literatuur.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Social work Week 2.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
Academische informatievaardigheden
Workshop academisch schrijven
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Online Marketing voor het MBO
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Informatie OnderzoeksvaardighedeN
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Universiteitsbibliotheek Utrecht ‘Wat willen studenten, op het gebied van informatievaardigheden, leren van de universiteitsbibliotheek?’ Anja Bastenhof Informatiespecialist Geesteswetenschappen

Informatievaardigheden LibGuides inventarisatie per faculteit kern onderwijs Wat willen studenten...

Beleidsplan: actiepunt 4 “Verder invullen van onze adviesrol bij zoekvragen en wegwijzen in het informatielandschap, o.a. met informatievaardigheden trainingen binnen het onderwijscurriculum.” aansluiting zoeken input verzamelen zichtbaar als partner Een aantal verkenners hebben een scenario geschetst voor de toekomst van de UB. Dit toekomstbeeld voor 2030 staat in het beleidsplan voor 2015-2017 (#1). Dit beleidsplan is verder geconcretiseerd in 30 actielijnen. De inhoud van elke actielijn staat op een A4 beschreven (#2). Tevens worden de stakeholders benoemd, zijn de benodigdheden geïnventariseerd en is er gekeken hoe de verschillende actielijnen zich tot elkaar verhouden. Elke actielijn zal een project vormen. Dit projectinitiatiedocument hoort bij actielijn vier uit het beleidsplan 2015-2017 van de UB. Projectleider van actielijn vier is Winnie van Westrenen-Broekmans. Projectleider van actielijn vijf is Jan de Boer. Actielijn vijf is nauw verwant met actielijn vier. Beide actielijnen betreffen het informatievaardighedenonderwijs vanuit de UB. Ze vallen onder hoofdstuk vier van het beleidsplan: “Zoeken en vinden van literatuur”. Opdrachtgever is Dorinne Raaimakers. Programmamanager van ‘zoeken & vinden’ is Johan Tilstra. Visie van dit programma is samengevat in een ‘Vision Statement’ (#17). Wat willen studenten...

Methodes gesprekken met studenten aanvinkvraag onder studenten en docenten 3. aanvullende documentatie

1. Gesprekken categorieën en subcategorieën protocol empathy map materiaal communicatie

Empathy map denken/voelen Wat gaat minder goed? Wat gaat goed? doen

41 respondenten Individueel gesprek (20 min.) - korte uitleg - cognitive map - gesprek - beloning Verslaglegging - empathy map - audio opnames

2. Aanvinkvraag lijst van 18 onderwerpen robot Harrie Google Forms communicatie Literatuur (en andere bronnen vinden) Social media gebruik Full text van een bron bemachtigen Auteursrecht Gespecialiseerde zoeksystemen gebruiken Publiceren Wetenschappelijke relevantie bepalen Google Scholar gebruik Literatuur ordenen, opslaan en bewaren Refereren Onderwerp afbakenen Data ordenen/opslaan/bewaren Datasets zoeken en vinden Zoektermen formuleren Zoekstrategie opzetten Onderwerp afbakenen Zoekresultaat optimaliseren Inhoudelijke relevantie bepalen

Respondenten: 150 studenten (met Harrie) + 204 docenten (per mail)

Analyse aanvinkvraag Google forms data analyse: programma “R statistical language”.

Analyse gesprekken resultaten meetbaar maken: - categoriseren - behoeften coderen (+, -, ?) afstemming audio backup data analyse in ExCel

Resultaten gesprekken Verzamelen en Evalueren (vakspecifieke zoekmachines, 4f) 2. Plannen en Managen 3. Identificeren en Scope Bijvangst: quotes, schrijfvaardigheden

Resultaten aanvinkvraag Top 3 studenten: Literatuur (en andere bronnen) vinden = verzamelen Full text van een bron bemachtigen = verzamelen 3. Wetenschappelijke relevantie bepalen = evalueren Top 3 docenten: Zoekstrategie opzetten = plannen Wetenschappelijke relevantie bepalen = evalueren Allebei het laagst: Publiceren en social media gebruik Bijvangst: aanvullingen van docenten

studenten docenten

Resultaat & vervolg contact zichtbaar input voor online module + LibGuides input voor gesprek met de faculteiten UU-brede samenwerking: SkillsLab Wat willen studenten...

Terugblik Wat willen studenten...