Universiteitsbibliotheek Utrecht ‘Wat willen studenten, op het gebied van informatievaardigheden, leren van de universiteitsbibliotheek?’ Anja Bastenhof Informatiespecialist Geesteswetenschappen
Informatievaardigheden LibGuides inventarisatie per faculteit kern onderwijs Wat willen studenten...
Beleidsplan: actiepunt 4 “Verder invullen van onze adviesrol bij zoekvragen en wegwijzen in het informatielandschap, o.a. met informatievaardigheden trainingen binnen het onderwijscurriculum.” aansluiting zoeken input verzamelen zichtbaar als partner Een aantal verkenners hebben een scenario geschetst voor de toekomst van de UB. Dit toekomstbeeld voor 2030 staat in het beleidsplan voor 2015-2017 (#1). Dit beleidsplan is verder geconcretiseerd in 30 actielijnen. De inhoud van elke actielijn staat op een A4 beschreven (#2). Tevens worden de stakeholders benoemd, zijn de benodigdheden geïnventariseerd en is er gekeken hoe de verschillende actielijnen zich tot elkaar verhouden. Elke actielijn zal een project vormen. Dit projectinitiatiedocument hoort bij actielijn vier uit het beleidsplan 2015-2017 van de UB. Projectleider van actielijn vier is Winnie van Westrenen-Broekmans. Projectleider van actielijn vijf is Jan de Boer. Actielijn vijf is nauw verwant met actielijn vier. Beide actielijnen betreffen het informatievaardighedenonderwijs vanuit de UB. Ze vallen onder hoofdstuk vier van het beleidsplan: “Zoeken en vinden van literatuur”. Opdrachtgever is Dorinne Raaimakers. Programmamanager van ‘zoeken & vinden’ is Johan Tilstra. Visie van dit programma is samengevat in een ‘Vision Statement’ (#17). Wat willen studenten...
Methodes gesprekken met studenten aanvinkvraag onder studenten en docenten 3. aanvullende documentatie
1. Gesprekken categorieën en subcategorieën protocol empathy map materiaal communicatie
Empathy map denken/voelen Wat gaat minder goed? Wat gaat goed? doen
41 respondenten Individueel gesprek (20 min.) - korte uitleg - cognitive map - gesprek - beloning Verslaglegging - empathy map - audio opnames
2. Aanvinkvraag lijst van 18 onderwerpen robot Harrie Google Forms communicatie Literatuur (en andere bronnen vinden) Social media gebruik Full text van een bron bemachtigen Auteursrecht Gespecialiseerde zoeksystemen gebruiken Publiceren Wetenschappelijke relevantie bepalen Google Scholar gebruik Literatuur ordenen, opslaan en bewaren Refereren Onderwerp afbakenen Data ordenen/opslaan/bewaren Datasets zoeken en vinden Zoektermen formuleren Zoekstrategie opzetten Onderwerp afbakenen Zoekresultaat optimaliseren Inhoudelijke relevantie bepalen
Respondenten: 150 studenten (met Harrie) + 204 docenten (per mail)
Analyse aanvinkvraag Google forms data analyse: programma “R statistical language”.
Analyse gesprekken resultaten meetbaar maken: - categoriseren - behoeften coderen (+, -, ?) afstemming audio backup data analyse in ExCel
Resultaten gesprekken Verzamelen en Evalueren (vakspecifieke zoekmachines, 4f) 2. Plannen en Managen 3. Identificeren en Scope Bijvangst: quotes, schrijfvaardigheden
Resultaten aanvinkvraag Top 3 studenten: Literatuur (en andere bronnen) vinden = verzamelen Full text van een bron bemachtigen = verzamelen 3. Wetenschappelijke relevantie bepalen = evalueren Top 3 docenten: Zoekstrategie opzetten = plannen Wetenschappelijke relevantie bepalen = evalueren Allebei het laagst: Publiceren en social media gebruik Bijvangst: aanvullingen van docenten
studenten docenten
Resultaat & vervolg contact zichtbaar input voor online module + LibGuides input voor gesprek met de faculteiten UU-brede samenwerking: SkillsLab Wat willen studenten...
Terugblik Wat willen studenten...