Context 2: Duitsland 1870-1945 Les 6 – 1933-1937 Nazi’s aan de macht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duitsland in het interbellum
Advertisements

Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 39 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 39 Crisis van het wereldkapitalisme.
Hoofdstuk 3.
Historische context Duitsland 3
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Interbellum en Vrede van Versailles.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
Nazi Duitsland 3.3, Opstap naar macht.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
Hitler komt aan de macht
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Hitler!.
Opkomst van het nationaal-socialisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hitler aan de macht.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
Tijd van wereldoorlogen,
Vergelijking van dictators: veel verschillen
Na WO I waren veel Italianen teleurgesteld in de opbrengsten van de oorlog Het leger en haar slagvaardigheid stelde weinig voor ( geen goede erfgenaam.
De Tweede Wereldoorlog
Democratie maakt plaats voor fascisme
Democratie maakt plaats voor fascisme Hoofdstuk 1.
De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland werd na WO-I…
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
“I am not a pacifist. That is not my attitude. But all my impressions of war are so bad that I could be for it only under the sternest necessity — the.
“If the Kaiser does not abdicate, the social revolution is inevitable. But I do not want it, I even hate it like sin.” Friedrich Ebert, SPD politician.
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
Verzet in Duitsland K.A. 39: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme.
Hoofdstuk 4 De Weimar Republiek I
Duitsland Hoofdstuk 4 De Weimar Republiek II
De Wereld- oorlogen H11.3 DE SOVJETUNIE. OORZAKEN RUSSISCHE REVOLUTIE  Alleenheerschappij van de tsaar (Nicolaas II)  Doema (parlement sinds 1905) geen.
"One of the men grabbed my father by the shoulder and spit in his face. They tore his World War I medals from his shirt and stomped them into the ground.
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
De Tweede wereldoorlog Deel III
Paragraaf 11.3 De Sovjet Unie.
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Democratie in Nederland
Thema 10 Europa.
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Context 2: Duitsland Les 8 – Verzet.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38 Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Verzet.
Wereldoorlogen en staat en natie
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
Aantekening van: Wie is de baas
Aantekening: - Hitler aan de macht
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

Context 2: Duitsland 1870-1945 Les 6 – 1933-1937 Nazi’s aan de macht

Voor de stemming over de machtigingswet sprak de SPD voorzitter Otto Wels zijn laatste vrije woorden, waarop Hitler woedend reageerde : „Ich will auch gar nicht, dass Sie dafür stimmen. Deutschland soll frei werden, aber nicht durch Sie.“ 37 De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie 38 Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de joden Voorbeelden stofomschrijving Rijksdagbrand (1933) (KA 37 & 38) Instelling Rijkscultuurkamer (1933) (KA 37 & 38) Ingebruikname concentratiekamp Dachau (1933) (KA 38 & 41)

NSDAP resultaten verkiezingen voor de Reichstag

NSDAP resultaten verkiezingen voor de Reichstag verkiezing Aantal gewonnen stemmen percentage 1924 907.242 3,00% 1928 810.127 2,63% 1930 6.379.672 18,25%  1932, juli 13.779.017 37,36%  1932, november    11.737.021 33,09% 1933, maart 17.277.180 43,91%

Hitler in de regering Na de verkiezing van juni 1932 eiste Hitler al het kanselierschap op. ….dit was ff te vroeg! In januari 1933 krijgt Hitler van de president – Von Hindenburg – de opdracht een regering te vormen. Hij vormde een coalitieregering, maar daarna ging het snel. Op 27 februari vond de Rijksdagbrand{= voorbeeld stofomschrijving} plaats communisten (o.a. Marinus van der Lubbe) krijgen de schuld en worden opgepakt en 5 komen voor de rechter. Op 28 februari tekende Von Hindenburg een noodverordening Hitler laat duizenden “tegenstanders van de staat” arresteren De SA schop nog meer rotzooi op straat dan ze al deden De linkse pers werd aan banden gelegd Hitler schrift snel nieuwe verkiezingen uit in de hoop de absolute meerderheid te bemachtigen

Hitler aan de macht De verkiezingen van maart (zie tabel) leverden geen absolute meerderheid op. Hitler balen! Maar hij wendde voor dat een dergelijke overwinning (43,91%) duidelijk maakte dat Weimar had afgedaan! 23 Maart diende hij een machtigingswet in Een jaar lang zou de noodtoestand gelden en de regering het land besturen met opschorting van de grondwet. Het parlement stemde in (tweederde meerderheid) Centrum & DNVP stemmen voor Mogelijke tegenstemmers werden door de SA zwaar geïntimideerd! Eenmaal aan de macht stond Hitler deze niet meer af! Ontstaan van de totalitaire staat

Op weg naar de totale macht Hitler wilde niet zomaar de macht, maar de totale macht Over alles en iedereen De maatschappij werd door de nazi-partij gestuurd 2 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Politiek Politieke tegenstanders werden door de Gestapo opgepakt Naar heropvoedingskampen 1 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Intern Nacht van de Lange Messen (1 juli 1934) Uitschakeling van de SA door de SS; SA leiders vermoord Gewone SA-ers moesten het leger in

Röhm en Himmler nog samen Esterwegen, Emsland bei (1933)

Ingebruikname concentratiekamp Dachau (1933) {= voorbeeld stofomschrijving} Politieke terreur

Op weg naar de totale macht 4 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Joden Moeten buiten de samenleving worden gesteld 1 april 1933 startte de nazi’s met het boycotten van joodse winkels (Kom ik de volgende les uitgebreid op terug!) 3 Alle tegenstanders moeten worden uitgeschakeld Kunst Kunst moest in dienst staan van de staat, het volk, het nazisme Ontaarde kunst werd verboden Instelling Rijkscultuurkamer (1933) {= voorbeeld stofomschrijving}

Instelling Rijkscultuurkamer (1933) {= voorbeeld stofomschrijving}

Goebbels bezoekt tentoonstelling ‘Ontaarde kunst’ 1937

Op weg naar de totale macht 5 Iedereen moest de Führer volgen Hitler Wist wat goed voor het volk was Propaganda pompte deze boodschap er keer op keer in 6 Het volk werd heropgevoed Door Propaganda De indoctrinatie op scholen Door oprichten en verplicht deelnemen aan jeugdverenigingen Arbeidsdienst voor jongeren die net van school kwamen

Propaganda

Huiswerk Lees: p. 72-76 Maak: W11 & 12