Onderhandelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Advertisements

START DIA.
Praktijkworkshop: Een PvB in 50 minuten ‘een jaar’ rond.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Ondernemen na je studie!
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
§ 2 CHINA DE FABRIEK VAN DE WERELD
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Welkom in groep 5.
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Kinderen en hun sociale talenten
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
OFC28 mediawijsheid les 4.
Beoordelen leermiddelen
De dag van het solliciteren - introductie
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Bijeenkomst training gespreksbegeleiders 13 maart 2015 Assen EEN WARM WELKOM.
CMAS/NOB brevetopleiding
Ambassadeurs 29 augustus Agenda Mededelingen Digitale werkplaats Ambassadeurs (Hester) Bijeenkomst met RvT over cultureel ondernemerschap.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Arts-patiënt communicatie Huisartsopleiding 1e jaar.
CAO-vernieuwing door Puzzelend Onderhandelen Colland Masterclass 5 april 2016.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Cursus voor PGB consulenten 2 en 3 juni Programma 2 juni ochtend.
Creatief Ketengericht Ondernemen 18 oktober 2012.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Het fitte voorjaar Dit is jouw kans om gezellig en op een leuke manier Fit te worden/blijven! I.s.m. het management team organiseert het Feestcomité vele.
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Wat is coöperatief leren?
Creatief schrijven.
Doet ie het of doet ie het niet?
Professionele ontwikkeling
Presence & public speaking: effectief communiceren
Onderhandelen: een kunst apart
Omgaan met meerdere talen
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Vwo 6 – week
Burgerschap Samenwerkend leren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Schoolgroepbijeenkomst
Persoonlijk Leiderschap
Commissie voor vrijwilligerswerk
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
Assertiviteit 2 SESSIE 16.
Les 4: Observeren Les 4:
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Wat doe jij?.
Hoofdstuk 9 Marketingdoelstellingen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Ontwikkelingen zichtbaar
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Onderhandelen

Adelinde Bouwman Haaksbergen Trainer Ondernemer Echtgenote Moeder (4 kids)

Onderhandelen Programma Inleiding Onderhandel zelf: ‘Een gunstig resultaat?!’ Nabespreken Succesvol onderhandelen: Hoe ?!?! Oefening: ‘wie doet de beste koop?’ (rollenspel) Nabespreking ‘Tips en tricks’ Afsluiting

Onderhandelen ………..‘Een gunstig resultaat?!’………….. Oefening: Wat is jouw manier van onderhandelen? Twee-tal Elk een formulier (A of B), voor jezelf houden Onderhandelen over 3 kwesties (I, II en III) Eens over één letter per kwestie: onderhandelen! Punten scoren: zoveel mogelijk punten Max. 10 minuten: eindakkoord Voorbeeld

Waarderingsformulier voor onderhandelaar C: Kwesties I II III A 100 5 23 B 90 5 48 C 80 5 56 D 70 5 11 E 60 5 1 F 50 5 1 G 40 10 1 H 30 10 45 I 20 10 45 J 10 23 1 K 0 23 1 L 0 23 23 M 0 23 0 N 0 56 0 O 0 56 0 P 0 56 0 Q 0 56 0 R 0 78 0 S 0 78 0 T 0 78 0 Waarderingsformulier voor onderhandelaar C:

Succesvol onderhandelen Wat is onderhandelen? Type onderhandelaar Onderhandelingsstrategie Fase bij onderhandelen

Onderhandelen Wat is onderhandelen? Vaardigheid om op te komen voor je eigen belangen in situaties waarin je afhankelijk bent van anderen. Spel/wedstrijd: geen winnaar/verliezer Samenwerken, geen ruzie: gezamenlijk belang!

Onderhandelen Hoe onderhandel ik zelf? Wat is meest effectief bij onderhandelen? Inhoud toegeeflijk bikkelhard Macht weinig verweer dominant Klimaat joviaal formeel flexibiliteit explorerend vermijdend

Onderhandelen Type onderhandelaar: Calimero Toezichthouder Sprinter Bullebak

Onderhandelingsstrategie

Onderhandelen Fases bij onderhandelen Voorbereiding: wat willen wij Discussie: wat willen zij Voorstellen: welke wensen kunnen we inruilen Ruilen/onderhandelen: welke wensen zullen we inruilen

Onderhandelen …….. DOEN …..!!!