Toelichting mobiliteitsplan en plannen kleuterschool voor wijk Buerstede 23 mei 2017
Agenda Inleiding (door burgemeester Sophie De Wit) Mobiliteit in wijk Buerstede (door schepen Bart Lambrecht) Intergemeentelijk mobiliteitsplan Snelheidsinformatieborden Gemeentelijk mobiliteitsplan Toekomst A12 Wat als… we lokaal verkeer handhaven Toekomst wijk Buerstede en specifiek Helststraat Vernieuwing kleuterschool (door schepen Mark Vanhecke) www.aartselaar.be
Intergemeentelijk mobiliteitsplan Opgemaakt door Aartselaar en 5 Rupelgemeenten Eerste versie in 2001 Update in 2009 – 2010 Nooit gemeentelijk mobiliteitsplan aan gekoppeld Algemene beleidslijnen die als kapstok dienen Zaken die nooit gerealiseerd zijn: zone 30 in woonwijken, geen parkeren meer in schoolomgeving,… Kamstructuur op A12 als basis voor mobiliteit in Rupelstreek Kamstructuur ook basis voor vrachtroutenetwerk www.aartselaar.be
Intergemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be
Intergemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be
Snelheidsinformatieborden Dit gemeentebestuur investeerde 40.000 euro in 20 snelheidsinformatieborden, de “smileys” In alle belangrijkste straten 1 of 2 gehangen Voor wijk Buerstede: Cleydaellaan en Helststraat Nut van snelheidsinformatieborden: Sensibiliseren op snelheid Houden gemiddelde snelheden bij Houden totaal aantal voertuigen bij www.aartselaar.be
Snelheidsinformatieborden Resultaten gemiddeld per dag, gemeten 27/05/’15 – 19/09/’15 www.aartselaar.be
Snelheidsinformatieborden Resultaten gemiddeld per dag, gemeten 01/01/17 – 17/03/17 www.aartselaar.be
Snelheidsinformatieborden Resultaten gemiddeld per dag, gemeten 27/05/’15 – 19/09/’15 www.aartselaar.be
Gemeentelijk mobiliteitsplan Als quasi enige gemeente in Vlaanderen geen eigen mobiliteitsplan Enkel grote kapstok van intergemeentelijk plan, maar verder geen duidelijke visie op Aartselaarse mobiliteit Gans 2016 gewerkt aan mobiliteitsplan, voorjaar 2017 allerhande procedures doorlopen www.aartselaar.be
Gemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be
Gemeentelijk mobiliteitsplan Mobiliteitsplan mét participatietraject Verplicht van Vlaanderen, invulling zelf te bepalen Aartselaar koos voor voorkeursparticipatie van Vlaanderen bij verbreden en verdiepen van een mobiliteitsplan, namelijk actieve betrokkenheid van een representatieve klankbordgroep 20 Aartselarenaren, o.a. afgevaardigden van elke adviesraad in Aartselaar (voor wijk Buerstede: wijkraadvoorzitter) Open oproep in het gemeentelijk infoblad 3x gemeenteraadscommissie Mobiliteit over gehouden Bespreking op gemeenteraad Vlaanderen lovend over mobiliteitsplan en participatietraject www.aartselaar.be
Gemeentelijk mobiliteitsplan Mobiliteitsplan mét verschillende onderdelen: gemotoriseerd verkeer, vrachtverkeer, trage weggebruikers, parkeerbeleid, handhaving, omleidingen bij evenementen, etc. Belangrijk voor gemeente: wegencategorisering per weg Wat zijn onze hoofdwegen Welke straten krijgen voorrang Waar worden fietspaden aangelegd Welk snelheidsregime Hoe verloopt doorstroming www.aartselaar.be
Gemeentelijk mobiliteitsplan Hoofdweg: A12 en N177 (weg in beheer van Vlaams Gewest) Alle Aartselaarse wegen: 3 categorieën: Wegen type I Hoofdwegen die uitkomen op A12 Verbinden buurgemeenten met A12 Aparte fietspaden Snelheidsregime 70 km/u (niet in Aartselaar) of 50 km/u Wegen type II Ontsluiten wijken of KMO naar hoger wegennet Fietsinfrastructuur aanwezig (fietspad of fietssuggestiestrook) Snelheidsregime 50 km/u (soms 30 km/u, bv dorpscentrum) Wegen type III Louter woonstraten, doorgaand verkeer wordt geweerd Zone 30 www.aartselaar.be
Gemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be
Gemeentelijk mobiliteitsplan Helststraat is ingekleurd als type II, doch als enige straat met een tijdelijk statuut Waarom nu wel? Ontsluit wijk Buerstede en KMO-zone Helststraat Aparte fietsaccommodatie aanwezig Verkeerslichten aan beide kanten van weg Rechtstreekse ontsluiting op A12 Verkeer op Helststraat extra op Cleydaellaan duwen leidt tot verkeersinfarct voor wijk en ruimere omgeving Waarom in toekomst niet meer? KMO-zone Helststraat wordt ontsloten naar Vluchtenburgstraat (studie reeds voltooid, budget in volgende legislatuur) Vlaams Gewest wil A12 volledig anders inrichten www.aartselaar.be
Gemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be
Gemeentelijk mobiliteitsplan Voorstellen om sluipverkeer in wijk Buerstede te ontraden Invoering nog deze zomer van: Zone 30 Voorrangsregelingen (hogere categorie heeft voorrang op lagere categorie) Tonnagebeperkingen voor vrachtwagens Projectgroep van ambtenaren, specialisten en lokale politie startte in april voor de communicatie en de concrete invulling (bestelling en plaatsen van borden) www.aartselaar.be
A12 Weg in beheer van het Vlaams Gewest Streefbeeldstudie in 2006: te duur Deze Vlaamse regering: A12 opgenomen in het regeerakkoord Momenteel studie lopende naar hervorming van A12 Uitgangspunten: A12 komt geen verkeerslichten meer tegen 2 belangrijkste kruispunten in Aartselaar: A12 ongelijkgronds Afwikkeling van N177 en zijstraten gebeurt daar boven 2 lokale kruispunten in Aartselaar eventueel supprimeren Goede uitwisseling A12 en N177 via invoegstroken en terugkeerlussen Oversteekbaarheid voor fietsers, voetgangers en gebruikers openbaar vervoer moet gegarandeerd blijven Aanpassing verkeerslichten reeds onderzocht Realisatie met geld uit slimme kilometerheffing voor vrachtwagens www.aartselaar.be
A12 www.aartselaar.be
Wat als… lokaal verkeer handhaven Probleem wettelijk begrip ‘lokaal verkeer’: Nergens beschreven in wetgeving Iedereen kan zich plaatselijk verkeer noemen Bijgevolg moeilijk te controleren en handhaven www.aartselaar.be
Wat als… lokaal verkeer handhaven Probleem handhavingscapaciteit lokale politie: Probleem stelt zich vooral in ochtendspits Tijdens ochtendspits ook: Schooltoezicht aan diverse Aartselaarse scholen Project A12 (misbruik busbanen, kruispunten blokkeren,…) Sluipverkeer weren in woonstraten type III: Wijk Buerstede: Buerstedelei – Tulpenlaan Wijk Ysselaar: Oudestraat Wijk Koekoek: Koekoekstraat Wijk Lindenbos: Lindenboslaan Vast politiewerk buiten mobiliteitshandhaving www.aartselaar.be
Wat als… lokaal verkeer handhaven www.aartselaar.be
Wat als… lokaal verkeer handhaven Files Cleydaellaan: Alle verkeer van Hemiksem Verkeersaangroei van voorbije 2 jaar Omleiding door Steenwinkelstraat (nog tot mei 2018) Deel verkeer van wijk Buerstede Verkeersinfarct www.aartselaar.be
Wat als… lokaal verkeer handhaven Handhaving via technologie? Zeer duur per stuk Moeilijkheden voor bezoekers of leveranciers Regelmatig defect of onbetrouwbaar: levensgevaarlijk als woning niet meer op andere manier bereikbaar is Hoofdzakelijk bedoeld voor handelscentra in grote steden Veel wijken in Aartselaar hebben deze problematiek: budgettair niet haalbaar www.aartselaar.be
Wat als… lokaal verkeer handhaven Handhaving in Helststraat via enkelrichting? Richting A12: Hoofdverkeer blijft Dagelijks 1675 auto’s extra via kruispunt Cleydaellaan en Cleydaellaan richting Hemiksem Richting Cleydaellaan: Files op Cleydaellaan worden pak groter Alle bewoners moeten mee in de file gaan staan Algemeen probleem van enkelrichting: Door gebrek aan tegenliggers verdwijnt nut van alle snelheidsremmers Gemiddelde snelheid verhoogt aanzienlijk en is moeilijk te handhaven www.aartselaar.be
Wat als… lokaal verkeer handhaven Handhaving via knip (zoals in Groenenhoek)? Bron: verslagoverlegvergadering gemeente met provincie van 23 februari 2009 www.aartselaar.be
Wat als… lokaal verkeer handhaven Handhaving van lokaal verkeer in Helststraat? Zorgt voor volledige overbelasting van Cleydaellaan Problematisch voor verkeersafwikkeling wijk Buerstede en Hemiksem Geen politiecapaciteit Andere handhavingsmethodieken ook geen oplossing Bijkomend: KMO-zone Ontsluiting wijk Buerstede Volgens studiebureau en mobiliteitsplan kan bord “plaatselijk verkeer” niet behouden blijven Voorstel: alvast tijdelijk afdekken bebording tot na voleindiging werken Steenwinkelstraat www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Voor Helststraat: Type II-weg mét zone 30 (handhaafbaar) Tonnageverbod tussen KMO-zone en Cleydaellaan (handhaafbaar) Behoud van alle snelheidsremmers en snelheidsinformatieborden Plaatsing van groene paaltjes om fiets- en voetpad te beschermen Volgende legislatuur: Ontsluiting KMO-zone Helststraat via Vluchtenburgstraat en uitbreiding tonnagebeperking Na herinrichting A12 (afhankelijk van gekozen herinrichting door Vlaanderen): Downgraden Helststraat -> Helststraat wordt type III-weg www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Waarom fietspad en voetpad samen in Helststraat? Bewuste beleidskeuze vorige legislatuur door toenmalig gemeentebestuur: Bron: verslag overlegvergadering gemeente met provincie van 23 februari 2009 www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Voor wijk in het algemeen: Invoering zone 30’s in straten type III Knip Groenenhoek is definitief Herstel fietspad en voetpad Cleydaellaan naast Peking Wok Herstel en verbreding voetpad Buerstedelei aan kleuterschool Weghalen kapot voetpad stukje Buerstedelei en inzaaien met gras Overleg wijkraad Buerstede voor structurelere aanpak sluipverkeer Buerstedelei – Tulpenlaan -> Oplossing zoeken voor sluipverkeer in wijk zelf Zeer lange termijn (2024-2030): Rioleringsproject wijk Buerstede www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Optie 1 Voordeel: - efficiënt tegenhouden sluipverkeer in wijk Nadeel: - inritten in wijk van 4 naar 2 - bijgevolg ook meer (plaatselijk) verkeer in Rozenlaan en Buerstedelei - verkeer naar wijk voornamelijk via onveiliger kruispunt Cleydaellaan - voor straten zonder sluipverkeer vooral nadelen www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Optie 2 Voordeel: - verkeer Molenberg niet via Rozenlaan of Buerstedelei Nadeel: - sluipverkeer in Molenberg rijdt zich vast en moet draaien www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Optie 3 Voordeel: - inrit Molenberg blijft behouden Nadeel: - sluipverkeer Molenberg blijft behouden - toestand Molenberg waarschijnlijk slechter, voor stukje Buerstedelei beter, voor andere straten status quo www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Optie 4 Voordeel: - sluipverkeer via Buerstedelei wordt onmogelijk gemaakt Nadeel: - verschuiving van sluipverkeer naar route Molenberg – Zonnebloemlaan – Krokusplein – Tulpenlaan - Rozenlaan www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Optie 5 Voordeel: - Molenberg moet niet via Rozenlaan of Buerstedelei inrijden Nadeel: - bijkomend stukje enkelrichting tussen Zonnebloemlaan en Molenberg is erg kort, kans dat auto’s er toch gaan doorrijden www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Optie 6 Voordeel: - Sluiproutes worden aan eind van traject onmogelijk gemaakt Nadeel: - enkel via Buerstedelei naar Cleydaellaan en via Molenberg naar Helststraat - wijkbewoners staan zelf mee achterin de file aan te schuiven - bijkomend verkeer voor Buerstedelei en Molenberg van wijkbewoners www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Optie 7 Voordeel: - tijdelijk afsluiten Buerstedelei en Molenberg tijdens ochtendspits via bijvoorbeeld verplaatsbare barelen - specifiek op risicomomenten wordt sluipverkeer aangepakt Nadeel: - barelen plaatsen en terug wegnemen - handhaving blijft noodzakelijk www.aartselaar.be
Toekomstprojecten wijk Buerstede Optie 8 Wijkraad werkt ook nog alternatief voorstel uit www.aartselaar.be
Toekomst kleuterschool Kleuterschool in wijk Buerstede ontstaan in 1967 op initiatief van Buerstedebewoonster Lea Scholiers. Toenmalig gemeentebestuur plaatst prefabschooltje Ondertussen beste tijd gehad en aan vernieuwing toe Kleuterschool blijft zeker en vast in wijk Buerstede (in tegenstelling tot geruchten) Subsidiedossier ingediend bij Vlaamse overheid. Bouw kan starten zodra subsidies worden toegekend. Kostprijs 1,1 miljoen euro excl BTW Ontwerpwedstrijd met 40 architecten die deelnamen www.aartselaar.be
Toekomst kleuterschool Noot: concrete inplanting wordt nog wat verdraaid www.aartselaar.be
Toekomst kleuterschool www.aartselaar.be
Toekomst kleuterschool www.aartselaar.be
Toekomst kleuterschool www.aartselaar.be
Wijk Buerstede www.aartselaar.be