Centraal inwerkprogramma docenten HAN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.
Advertisements

Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Ouderavond havo 4.
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
Flow als sturingsprincipe
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
1 MPZ Project Veilig werken met gevaarlijke stoffen in de zorg.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
“TEAMLEREN” workshop 31 maart “Doorbraak in Professionalisering”
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Studiecoach Bijeenkomst
Een project van de Korengroep
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Loopbaancoaching Voorstelling van raamplan
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Ambassadeurs 29 augustus Agenda Mededelingen Digitale werkplaats Ambassadeurs (Hester) Bijeenkomst met RvT over cultureel ondernemerschap.
Discussiegroepen - resultaten
Nationaal Eenzaamheid Congres 24 september 2015 Nico Ooms Samen onder één dak.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Actualisering Structuurvisie Aanpak. Opdracht 1.Actualiseren structuurvisie, niet helemaal overnieuw doen 2.Experimenteren met een open bestuursstijl.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Visie op leren en werken sociaal domein, de Politieacademie…… ‘Schoolmaken in de praktijk’ 17 maart 2017.
Hoe leren professionals?
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Van startbekwaam naar …..
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Eigenaarschap ontwikkelen Frans Wijngaarden
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
16 november 2017 Centrale Start wpl1 RijnIJssel, Veluwestraat, Arnhem
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Centraal inwerkprogramma docenten HAN De docent (en hiermee de student) voelt zich herkend, gezien en gehoord

Aanleiding Onderzoek HAN 2014: Huidig inwerkaanbod onvoldoende afgestemd op behoefte Weinig betrokkenheid en ondersteuning vanuit organisatie bij inwerken Reden voor DO eind 2015: ontwerp een centraal inwerktraject voor nieuwe docenten

Inventarisatie behoefte docenten (2015 – 2016) Grote verschillen in inwerken alle nivo’s Tijd om in te werken Didactiek Facilitering praktische zaken vooraf Begeleiding coaches / mentoren Centrale HAN intro Cultuur

Ontwerpsessies Brede vertegenwoordiging Drie inhoudelijke sessies begeleid door Zestor Doel en reikwijdte centraal inwerkprogramma helder Prioritering in uitwerken onderdelen Ambassadeurs voor inwerkprogramma

Doel van het inwerkprogramma Betrokken docent die zich verbonden voelt met de HAN; die vanuit deze betrokkenheid verbinding maakt met de student; en hiermee de kwaliteit van het onderwijs vergroot. De docent (en hiermee de student) voelt zich herkend, gezien en gehoord

Onderliggende waarden voor verbinding: Vertrouwen en feedback Openheid om elkaar te leren kennen Samenwerking Veilige omgeving om te leren Ruimte om te experimenteren en innoveren

Inrichting van inwerkprogramma Fasering (wat/wanneer) Inhoud (onderwerpen/thema’s) Methodiek (werkvormen/werkwijze) Organisatie (mensen/tijd/geld)

Ontwerp Fase 0: - Een goed begin Fase 1: - Warm welkom Fase 2: - Je weg vinden Fase 3: Oriënteren, ervaren en ontwikkelen Fase 4: - Binden en boeien

Werving met oog voor geheel Selectie Organiseer het inwerkprogramma Fase 0 – Een goed begin Verwachtingen helder Werving met oog voor geheel Selectie Organiseer het inwerkprogramma

Persoonlijke ontvangst Starterspakket Aandacht, aandacht, aandacht Fase 1 – Warm welkom Persoonlijke ontvangst Starterspakket Aandacht, aandacht, aandacht

Praktische informatie op papier Kennismaken met je collega’s Fase 2 – Je weg vinden Praktische informatie op papier Kennismaken met je collega’s Wegwijs binnen instituut/faculteit Wegwijs binnen de HAN

Fase 3 - Oriënteren, ervaren en ontwikkelen Mentor als maatje Lesbezoeken bij collega’s en van collega’s Docentcoach voor feedback Training, intervisie en coaching

Professionalisering van de docent / HBO-didactiek Fase 4 - Binden en boeien R&O gesprek Professionalisering van de docent / HBO-didactiek A la carte opleidingsaanbod In gesprek over cultuur

Implementeren en borgen Start binnen de FEM, najaar 2016 Vanaf 2e semester overige faculteiten meenemen

Implementeren en borgen, vragen: Hoe kunnen we het draagvlak verder uitbouwen? Wie gaan het programma binnen de faculteiten trekken? Welke mensen zijn nodig voor doorontwikkeling, implementatie en borging Hoe ziet de rol van de HR-adviseur eruit bij het inwerkproces? Hoe bewaken we het centrale aspect?