Netwerk DAK 8-7-2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Beleidsplan sc Victoria ’04
Communicatie en draagvlak
Woord van Leven Januari 2008.
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Van visie naar actie.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
Een andere manier van werken Een uitwerking van de Visie.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
“Commissie Kerkopbouw Zeist” Ingesteld door de Centrale Kerkenraad op 3 december 2003 Ingesteld door de Centrale Kerkenraad op 3 december 2003 Mijn naam.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Visie & Strategie.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Zieuwent, Wi‘j doot ‘t samen!. Zieuwent? 1 van de 6 dorpen in gemeente Oost Gelre, Achterhoek Ca 2100 inwoners Ca 800 huishoudens Sociaal, actief betrokken.
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
WELKOM Informatieavond parochie Joannes de Doper 3 maart 2009.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Beroepshouding en beroepscode
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking binnen ING Nederland
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Dat gaat naar het meanderplein toe!
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Visieontwikkeling Les
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
SHEQ SHQ.
Het Sociale Consumenten Brein
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Kadernota sociaal domein
Posters voor in het geschiedenislokaal
geloofsgesprek Waarom het ‘geloofsgesprek’ op de agenda van de Ring?
Wij komen centraal te staan !
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Netwerk DAK 8-7-2016

Inloophuis in perspectief Geldwerving: wat is de basis? Een werk van God en mensen

Niet betrokken Matig betrokken Betrokken Zeer betrokken De basis voor geldwerving is betrokkenheid (natuurlijk zijn er nog meer factoren, de samenstellingen en opbouw van de gemeente, leeftijd, etc) Niet iedereen is op dezelfde manier betrokken Daarom vereisen verschillende doelgroepen een andere aanpak Kerkbalans is vooral gericht op de zeer betrokken tot matig betrokken leden Niet betrokken leden en niet leden vragen een andere benadering Zeer betrokken

activiteit activiteit activiteit activiteit activiteit activiteit Communiceer! activiteit activiteit activiteit Voor de geldwerving is betrokkenheid van groot belang. Vroeger was het geven aan de kerk vanzelfsprekend omdat men zich hiervoor verantwoordelijk voelde. Maar dat wordt steeds minder. De maatschappij verandert, consumenten veranderen, ook in hun geefgedrag. Dat geldt dus ook voor de leden van de plaatselijke kerk. ‘Wat heb ik aan de kerk’ is de vraag die men zich stelt. Betrokkenheid leidt tot geefbereidheid. En hoe hoger de betrokkenheid hoe hoger de gift. Uiteraard in overeenstemming met iemands draagkracht.   Het is dus zaak om de betrokkenheid te vergroten. In de kerk gebeurt dit door het pastoraat goed vorm te geven en activiteiten te ontwikkelen. Bij het ontbreken van dynamiek en vitaliteit wordt het ook voor de fondsenwerver moeilijk. Het devies is dus: pastoraat en activiteiten gaan vóór de geldwerving. En hier komt meteen de belangrijke taak naar voren die de pastorale raad en de activiteitencommissie in de geldwerving hebben. Met hun werkzaamheden werken zij aan het gemeente van Christus zijn en aan het vergroten van de betrokkenheid. Zo staan zij goed beschouwd aan de basis van de geldwerving, al zullen zij dat vaak zelf niet zo ervaren. activiteit activiteit activiteit

Beleidsplan Waarom bestaan we? Waar willen we naar toe? Waar geloven we in? Hoe denken we daar te komen? Van uitgangspositie naar horizon. Missie, waarom we bestaan Visie, wat willen we zijn & Kernwaarden, waar we in geloven Strategie, wat we moeten doen; aanpak Wat is de huidige uitgangspositie?

Alle stakeholders: Donateurs Hulpvragers Bestuur Vrijwilligers 2015 2019 2019 2018 2018 Alle stakeholders: Donateurs 2017 2017 Hulpvragers Bestuur Iedere gemeente is verplicht een beleidsplan te maken, het proces is hierin van belang! Vrijwilligers 2016 2016 2015

Beleidsplan Uitgangssituatie (Waar staan we nu) Waar wil je heen Evaluatie voorgaande beleidsplan Gemeente opbouw Aantal leden PE’s Financiële positie Waar wil je heen Hoe ga je dat doen

Begroten Het beleidsplan inclusief het financiële aspect over hoe de activiteiten bekostigd gaan worden hangt vervolgens nauw samen met de begroting en de meerjarenbegroting. Het begroten op activiteiten heeft nog een bijkomend voordeel. De activiteitencommissie moet bij het maken van een begroting, vooraf dus, nadenken over welke activiteiten ze het komende jaar gaan doen. Met andere woorden: er worden plannen gemaakt om actief met je doelgroep aan de slag te gaan.

Begroten Dus niet begroten met de kaasschaaf, maar begroten vanuit het belang van de geloofsgemeenschap, beleidsplan en activiteiten(plan) Zorg voor een evenwichtige keuze en balans bij activiteiten voor de verschillende doelgroepen

Inloophuis Wie zijn we. (missie) Wat zijn onze kernwaarden. (visie) Stap 1: Wie zijn we. (missie) Wat zijn onze kernwaarden. (visie) Waar willen we over 5 jaar zijn en hoe komen we daar. (strategie)

Een missie omvat in de regel (enkele van) de volgende vijf aspecten: Kernactiviteit: wie zijn we en wat doen wij? Bestaansrecht: in welke fundamentele (leden) behoeften voorzien wij? Betekenis voor stakeholders: wat betekenen wij voor leden, medewerkers en samenleving? Normen, waarden en overtuigingen: waar geloven wij in, wat zijn onze Kernwaarden? Intenties en idealen: wat willen we bereiken, wat is onze gezamenlijke opdracht?

Sterke missies Walt Disney “To make people happy.” Wal-Mart    “To give ordinary folk the chance to buy the same thing as rich people.” Aristoteles “Help mensen optimaal mens te zijn” Ikea: betaalbaar en functioneel designmeubilair voor iedereen beschikbaar maken Walt Disney  “To make people happy.”

Missie ….. :

Vragen visie: Hoe ziet de voor ons relevante toekomst eruit? Welke trends en ontwikkelingen zijn van belang? Hoe ontwikkelen onze markt/branche/sector en afnemers(leden)groepen zich naar de toekomst toe? Welke veranderingen zien wij in de behoeften, wensen en gedragingen van onze klanten? Welk soort organisaties zullen in de toekomst succesvol zijn en wat betekent dat voor ons? Wat zijn onze lange termijn ambities? Waar willen we staan, wat willen we bereiken? Hoe realiseren wij onze ambities? Wat zijn onze Kritieke Succesfactoren (KSF)?

Visie’s “Zou je me alsjeblieft willen vertellen welke kant ik op moet?” vraagt Alice aan de grijnzende kat. “Dat hangt er voor een groot deel vanaf waar je naar toe wilt”, zegt de kat. “Het zal mij een zorg zijn” zegt Alice. “Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat”, antwoordt de kat. Alice in Wonderland, Carol Lewis Ergens kom je altijd! Pipi Langkous

Visie ….. :

Kernwaarden Vragen kernwaarden: Waarvoor staan we, wat zijn onze principes? Waarin geloven we, wat is ons ideaal? Wat vinden we belangrijk, wat streven we na? Wat verbindt ons en wie willen we zijn? Welke normen, waarden en overtuigingen staan centraal in ons handelen?

Kernwaarden Samenlevingsgericht Integer Ondernemend Sociaal Grensverleggend Professioneel Dichtbij Nieuwsgierig Maatschappelijk verantwoord Verbindend Creatief Innovatief Geloven Betrokken Duurzaam Samen

Kernwaarden ….. :

Niet betrokken Matig betrokken Betrokken Zeer betrokken Doelgroepen Niet betrokken Activiteiten Matig betrokken Betrokken De basis voor geldwerving is betrokkenheid (natuurlijk zijn er nog meer factoren, de samenstellingen en opbouw van de gemeente, leeftijd, etc) Niet iedereen is op dezelfde manier betrokken Daarom vereisen verschillende doelgroepen een andere aanpak Kerkbalans is vooral gericht op de zeer betrokken tot matig betrokken leden Niet betrokken leden en niet leden vragen een andere benadering Zeer betrokken