De marketing van kennis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketing voor ZZP-ers
Marketing voor verkeerskunde
Bedrijfspresentatie Promavise
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Inleiding tot marktonderzoek
Corporate Communication & Design
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
detaillistenpromotie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Nieuw! Zet goede voornemens voor 2015 nu al om in een krachtig reputatie & profiel plan!
[Productnaam] Marketingplan
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Major DesignThis! Daniel Eusebio Roque CMD 4A Internal Branding.
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Marketing 5 havo.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Marketingplan [Productnaam]
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Dr. Karel Jan Alsem Noorderperssociëteit, Groningen, 1 juli 2013
Wie ben ik?  .
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Zorg met liefde en lef: de kracht van zorgmarketing
[Productnaam] Marketingplan
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
What will you do to change the
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Getting insights in zorgmarketing
Branding in de zorg Minor Zorgmarketing, ’17 Dr. Karel Jan Alsem.
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Communicatie.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

De marketing van kennis Dr. Karel Jan Alsem

Agenda Kern van marketing De Hanzehogeschool Groningen Kennis als product 19.11.15

Agenda Kern van marketing De Hanzehogeschool Groningen 19.11.15

Imago marketing P.R. 13 Klanten 11 Consumenten 10 Reclame 203 Plaats 9 Strategie 9 Management 8 Doelgroep 7 Distributie 7 Marketing-Mix 7 Snelle jongens 7 Klantorientatie 6 Reclame 203 Verkoop 114 Producten 46 Markt 36 Prijs 32 Marktonderzoek 30 Promotie 29 Commercieel 19 De 4 P's 16 Geld 16 Onderzoek 14 economie = vraag vs aanbod Vraag = wat wil klant = extern Aanbod = wat leveren wij = intern Raakvlakken = tqm, hrm.

Merken: vs. 5 44 51 % voorkeur (blinde test) 12 65 23 % voorkeur (met fles) = ‘branded’ Geen voorkeur Bron: Chernatony & McDonald 1994

Wat is marketing? Cultuur Strategie Tactiek

Marketing als cultuur

Dus ‘Ik heb wat moois: ‘added value’ Verbinden aan doelgroepen, leidend tot Waardering en merkversterking Dus ook Parelprincipe 19.11.15

Marketingstrategie en -tactiek Personeel Internal branding Motivatie Verantwoor- delijkheid Product/Dienst Onderwijs Onderzoek/kennis Huisvesting Klantgerichtheid Voorzieningen Merknaam Prijs Prijs/kosten Overige kosten en opofferingen Promotie Logo en huisstijl Reclame Slogan Internet en andere media Public Relations & Publiciteit Plaats Locaties Bereikbaarheid Regio Positionering Marketingstrategie en -tactiek ??

Personeel Do we all ? Uitstraling Naar buiten Personen en activiteit In de zorgorganisatie Filter Merkpositionering Do we all ?

Alles begint dus met een heldere positionering! De grootste uitdaging voor een merk is het ‘hebben’ van een onderscheidend en relevant woord c.q. gevoel (Bewerking van citaat uit Ries en Trout, 1981, Positioning, the battle for your mind)

Doelgroepen (Customers) Concurrenten (Competitors) 3C Model Merk (Company) Identiteit en sterk punt Positionering (‘branding’) Doelgroepen (Customers) Behoeften en merkpercepties Concurrenten (Competitors) Andere breinpositie

“Veiligheid” / “Degelijkheid” Waar denkt u aan bij de volgende merken? “Vriendschap” “Glashelder” ??? “Veiligheid” / “Degelijkheid”

Maar ook: sterke mindshare Dominantie in zichtbaarheid helpt! 19.11.15

Agenda Kern van marketing De Hanzehogeschool Groningen 19.11.15

Merkniveaus 19.11.15

Onderwijs Onderzoek Bedrijfspraktijk 19.11.15

Marketingstrategie en -tactiek Personeel Internal branding Motivatie Verantwoor- delijkheid Product/Dienst Onderwijs Onderzoek/kennis Huisvesting Klantgerichtheid Voorzieningen Merknaam Prijs Prijs/kosten Overige kosten en opofferingen Promotie Logo en huisstijl Reclame Slogan Internet en andere media Public Relations & Publiciteit Plaats Locaties Bereikbaarheid Regio Positionering Marketingstrategie en -tactiek ??

Communicatiestrategie Hanzehogeschool Corporate Onderwijs(voorlichting) Sociale media En steeds vaker ook: Onderzoek!

Rol onderzoek bij merk Hanze Hanze niet alleen onderwijs- maar ook onderzoeksinstelling Voor en met de praktijk: onderzoek dat ‘moves the world’ (?) 19.11.15

Communicatiestrategie onderzoek Vertel erover Maar ook: Laat het vooral zien! (parels) 19.11.15

Sterke heartshare: de 4 merkwetten

Nieuwsmedia

In het nieuws: wat is nieuwswaardig? Actuele onderwerpen Fases in het onderzoek (hapklare brokken) Regio-gebonden zaken (beving, krimp, werkloosheid) Datgene wat je nog niet weet (bijzondere ontdekking tijdens het onderzoek) Het afwijkende (wij doen het anders) Science Guide, Bessensap

Opdracht: onderzoeksmarketingplan Kies een doelgroep Wat wil je in de markt zetten? (merkniveau) Wat is de boodschap/positionering? Hoe ga je dat doen? 19.11.15

Conclusies Communiceer het onderzoek vanuit Hanze waarden Focus in doelgroep en boodschap Laat de parels spreken 19.11.15

Ik wens ons veel succes met het versterken van ons mooie merk! Karel Jan Alsem Professor of Applied Sciences in Marketing www.marklinq.nl k.j.alsem@pl.hanze.nl