WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Sociale Studies Workshop alumnidag
“Leren op anderen te anticiperen”
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Schrijven in passende stijl
Lessenreeks debatteren
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
“Leren op anderen te anticiperen”
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Presenteren en communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom bij de Week van het Succes! Workshop Elevator pitch
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Marketing Coen van Wetering
Woordjes leren.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Sterk door je netwerk zet jezelf op de kaart!. Even voorstellen 21 mei 2016 in TilburgTRIVALENT LOOPBAANEVENT 2 mens & werk.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Burgerschap Samenwerkend leren
Reflectiegesprekken Annelies Bickes Loes Lauteslager
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.

Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Betoog.
Training communicatie
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
Social media voor statenleden/politici
Presentatie VMBO 1&2.
Presentatie Groep 7 & 8.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Interactief presenteren - checklist
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016

Even voorstellen Marianne Eringa

Programma Ervaringen Tips en tools Oefenen Zie het als een PROEVERIJ Wie zit er in de zaal?

….wie kent haar niet

VOORBEREIDEN

VAARDIGHEDEN

Voorbereiding Scherp je profiel aan Pitch achter de hand Deskundigheid Standpunt helder Bereid je eigen argumenten voor (logisch, maar vergeet emotie niet): pas aan op gesprekpartner) Bereid je voor op tegenargumenten Betrouwbaar, authentiek Aansluiting Voorbeelden/bewijzen ter ondersteuning Oefen Spiekbriefje

AANSLUITING

COMMUNICATIEVAARDIGHEDEN Maak verbinding: aankijken, non-verbaal gedrag Zoek aansluiting! Spreek vanuit jezelf (ik, wij i.p.v. de boeren) Laat OMA thuis of NIVEA Blijf neutraal, reageer met feedback: ‘begrijp ik het goed…’. Beschrijf. Blijf rustig en vriendelijk. Humor! Eerlijk Beoordeel (label) de tegenargumenten: feit of mening, klopt bewijs/bron, relevantie, volledigheid Probeer trucs te herkennen en ontmasker quasi-argumenten Herhaal zo nodig je standpunt Speel met overtuigingsstijlen

Overtuigen Overtuigen (of beïnvloeden) is een vaardigheid met als doel dat de ander je begrijpt, je ideeën overneemt, zijn/haar bezwaren laat vallen, in jouw situatie verplaatst etc. Ieder mens heeft zijn eigen overtuigingsstijl.

Overtuigingsstijlen Directieve stijl : helder, krachtig, bondig risico: komt gevoelloos over Expressieve stijl: enthousiast, kleurrijk vertellen risico: komt te emotioneel over Coöperatieve stijl: geeft anderen ruimte, stelt vragen, belangstellend risico: te aarzelend, kan een trucje lijken Beschouwende stijl: met bewijzen komen, goede argumenten risico: je bent te breedsprakig, je neemt anderen minder snel mee, te weinig gevoel

Overtuigingsstijlen Wees bewust van jouw overtuigingsstijl. Effectief? (-> herhaal je jezelf?) Je kunt niet een ander worden, wel kun je ‘spelen’ met overtuigingsstijlen door je te verplaatsen in de ander. - loslaten doel gesprek - loslaten oordeel over de ander - verplaats je in de ander: wat heeft die nodig om overtuigd te raken? Ietsje minder… ietsje meer - resultaat: je vergroot je repertoire.

Elevator Pitch Opbouw Binnenkomer Stel jezelf kort voor 5 W’s : wat doe je/bied je, waar ben je goed in, wanneer, voor wie is het interessant, waarom is het voor diegene interessant of waarom doe je het en hoe doe je het ? Afsluiter: iets wat blijft hangen bij de ander

Elevator Pitch Aandachtspunten bij pitch: Kom zeker over, vermijd woorden als: Misschien, eventueel, wellicht Blijf bij jezelf: het beeld wat je schetst moet kloppen (zelfkennis) Spreek met enthousiasme Oefen de pitch voor de spiegel en/of voor ‘eigen’ publiek en vraag feedback Verschillende versies achter de hand

Tot slot