Marsja Mulder en Ragna Plomp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Oplossingsgericht coachen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Ervaringen Implementatie in Nederland
Aan de slag met de BETERapp
Hoe krijg je het op gang?.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Communicatie en dementie
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Vanaf januari Blijf er niet mee zitten
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De domeinen & Niveau bij ABB.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Het loopbaangesprek.
LVB-vriendelijke intake in de verslavingszorg
Behavior Based Safety Warehousing
Communicatie met LVB-ers, maatwerk!
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Workshop Paniek de Baas
Suïcidepreventie Amsterdam
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Baas over mijn dwang! CGT behandelmodule om een dwangstoornis te overwinnen 15 maart 2018 Heidi Visser & Mirjam Lammers.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Marsja Mulder en Ragna Plomp Problematisch middelengebruik en LVB 31 okt. 2016 Marsja Mulder en Ragna Plomp WEET WAT JE KAN

WEET WAT JE KAN, in gesprek over LVB Psycho-educatie Lichte Verstandelijke Beperking Voor cliënt en naasten

Programma vandaag: Vooral demonstratie en praktische handvaten Materialen Werkboeken Instructiefilm E-Health Kort om te beginnen: LVB, risicofactoren en ontwikkeling module We slaan over wat vandaag al verteld is….

Uitgangspunt van vandaag Middelengebruik bij LVB is zorgelijk! LVB verhoogt risico´s op problemen O.a. op middelengebruik maar ook op forensisch gebied Niet onderkennen LVB verhoogt risico´s nog meer, en/of houdt risico’s in stand. Overvraging, (zelf) overschatting, stress. Afwijzen hulp.

Psycho-educatie Standaard aanbod bij vele stoornissen Weten: wat is er met me aan de hand? Wat betekent dat in mijn leven? Waar moet ik rekening mee houden? Wat is mogelijk aan behandeling en begeleiding? Hoe kan ik zelf kiezen? Wat kunnen mensen om mij heen betekenen? Ik ben speciaal – voorbeeld op gebied van autisme

Wat maakt psycho-educatie lastig bij LVB? Moeite zelfreflectie Moeite taal, praten over Moeite abstracte begrippen zoals beperking Soc. emot. ontw. niveau en zelfbeeld Door levensverhaal gevoeligheid voor afwijzing EN: er is ook weinig ‘speciaals’ aan LVB

Ontwikkeling van de module Aanzet, financiering en door KFZ Project van Trajectum en Transfore Adviseurs: cliënten en verwanten kenniscentrum en hoogleraren maatschappelijk werk e.a. Oktober 2013 – februari 2015 ontwikkeltraject O.a. theoretische onderbouwing, pilots 2015 Start implementatie 2016 E-mental Health versie en instructiefilm

Risicofactoren bij LVB Deels inherent aan de beperking (overzicht, planning, coping, zelfsturing) Deels door comorbiditeit Deels door levensgeschiedenis Niet mee kunnen komen in ingewikkelde maatschappij Motivatie voor behandeling en begeleiding zwak

Belang van beschermende factoren (SAPROF) 11 Levensdoelen 12 Medicatie 13 Netwerk 14 Intieme relatie 15 Hulpverlening 16 Woonsituatie 17 Toezicht 1 Intelligentie 2 Hechte band kindertijd 3 Empathie 4 Coping 5 Zelfcontrole 6 Werk 7 Vrijetijd 8 Financieel beheer 9 Motivatie voor behandeling 10 Houding tegenover autoriteit

Doelen van de module Besef van aandachtspunten (kennis) Open staan voor hulp (beleving) Hulp vragen (vaardigheden) Vergroten van vertrouwen in zichzelf, de hulpverlening en de toekomst Ook van belang bij verslaving!

LVB, wat moet ik ermee?

Ervaringsdeskundigheid

De metafoor van de rugzak Bijna iedereen heeft wel een rugzak. Zo heeft ook bijna iedereen wel een beperking. Maar niet iedere beperking is even zwaar. Om een zware rugzak te dragen moet je sterk zijn. Maar ook een haalbare weg kiezen. Zo is dat met een beperking ook.

Invloed ervaringsdeskundigen op voorblad Pilot 1e ontwerp definitief

Peilers van de module Wensen en behoeftes: ervaringsdeskundigen Feedback gebruikers: trainers en cliënten/patiënten Onderzoek: Wetenschappelijk onderzoek (weinig)  vooral practise based Theorieën: Forensische theorieën Richtlijnen effectieve interventies LVB Vereenvoudigde CGT Erkenningstraject wordt in gang gezet

Richtlijn effectieve interventies LVB Wit, Moonen, Douma 2011 Uitgebreidere diagnostiek Afstemmen van de communicatie Concreet maken van de oefenstof Voorstructureren en vereenvoudigen Betrekken netwerk en hulp bij generalisatie Veilige en positieve leeromgeving

Elementen van Motiverende gespreksvoering Attitude trainer Aansluiten bij probleembesef Oplossingsgerichte benadering Schaalvragen Stimuleren tot zelfonderzoek CGT Helpende gedachtes Hardop denken

Aanpassingen aan LVB bij werken met GCT… Minder op begrip (wat is dat precies voor een G) Minder op zelfreflectie en zelfsturing Directievere benadering Dus: keuze uit adviezen over gedachten en gedrag Meer vanuit de situatie Hulp uit systeem bij transfer en generalisatie

Denken is: in stilte iets tegen jezelf zeggen.   Helpend denken wil zeggen: Zo denken dat het je helpt om verder te komen.    Als je ergens tegenop ziet: Jezelf aanmoedigen. Kom op, doorzetten! Als het lukt: Jezelf een compliment geven. Goed gedaan! Ik kan het! Als het niet lukt: Jezelf steunen. Geeft niet, ik heb het geprobeerd.

Motto’s en tips aanreiken Hulp vragen is heel gewoon en helpt je verder Zoek mensen die je nemen zoals je bent Hou rekening met goede tijden, slechte tijden

LVB: niet op je hoofd maar op je dossier

Schaalvragen Wat vind je van je leven? Een beroemd persoon met een mooi leven Iemand uit het nieuws met een naar leven Je eigen leven

De module 2015 Een werkboek voor deelnemers Een werkboek voor naasten Kosteloos te downloaden materialen Websites KFZ, Transfore en Trajectum. Een werkboek voor deelnemers Een werkboek voor naasten Een trainershandleiding Een onderbouwing

Inhoud module 2015/2016 Thema’s voor cliënten Jezelf leren kennen LVB in het dagelijks leven Zelfvertrouwen Verder komen Problemen voorkomen Je laten horen Een goede toekomst

Thema’s voor naasten en begeleiders Wat is LVB Hoe help ik iemand met LVB Zorg ook goed voor uzelf Grotendeels dezelfde info Wat achtergrondinfo toegevoegd Dwarsverbanden via invullijsten

Samenvatting in film

1) LVB is een woord voor hulpverleners tekst uit film LVB in het kort 1) LVB is een woord voor hulpverleners Hulpverleners gebruiken het woord LVB om jou de goede hulp te kunnen geven.  

2) LVB wil zeggen: moeite met leren en moeite met het dagelijks leven tekst uit film 2) LVB wil zeggen: moeite met leren en moeite met het dagelijks leven Je moet dus moeite doen om alles goed te laten gaan.  

3) LVB is maar een deel van wie je bent. tekst uit film 3) LVB is maar een deel van wie je bent.   Je hebt ook sterke kanten en goede eigenschappen.

4) LVB kan het leven lastig maken en problemen geven. tekst uit film 4) LVB kan het leven lastig maken en problemen geven. Maar daar is wat aan te doen.  

5) LVB vraagt aandacht van jezelf, en van anderen. tekst uit film 5) LVB vraagt aandacht van jezelf, en van anderen. Met hulp waar nodig ziet je toekomst er goed uit.  

Hoe te implementeren? Ingrediënten Bekendheid met de doelgroep in de instelling Draagvlak in de instelling (zorgprogramma) Een organisator of trekker Selectie en facilitering van trainers (HBO of hoger) Enkele enthousiastelingen en wat nijvere bijtjes Eventueel Workshop inhuren Scholing zelf organiseren m.b.v. instructievideo

Te bekijken op youtube https://www.youtube.com/playlist?list=PLLVMbjAZG4qux2eknIApgfB9K0AyZfoyyl

Inhoud instructievideo (circa 1 uur) Introductie Achtergronden Ervaringsdeskundigen Materialen Inhoud in thema’s Tips voor trainers Ervaringen van trainers Indicaties

Wat mist bij gebruik instructiefilm? Model-leren (lastig te ensceneren) Trainersvaardigheden oefenen Ervaringsoefening Zelf aan de slag? Materiaal workshop: op aanvraag te krijgen

Nieuw in 2016: online module (EMH) Ontwikkeld door Trajectum, Transfore en Minddistrict NB: abonnement Minddistrict vereist. Directere aanspreekvorm Minder tekst, meer visualisatie Lees meer i.p.v. bijlages Meer sessies Okt.– dec. 2016 pilot Nu volgen er indrukken van de EMH………

Downloaden documenten www.trajectum.info www.transfore.nl Link film https://www.youtube.com/playlist?list=PLLVMbjAZG4qux2eknIApgfB9K0AyZfoyyl Voor vragen mamulder@trajectum.info r.plomp@transfore.nl