Marsja Mulder en Ragna Plomp Problematisch middelengebruik en LVB 31 okt. 2016 Marsja Mulder en Ragna Plomp WEET WAT JE KAN
WEET WAT JE KAN, in gesprek over LVB Psycho-educatie Lichte Verstandelijke Beperking Voor cliënt en naasten
Programma vandaag: Vooral demonstratie en praktische handvaten Materialen Werkboeken Instructiefilm E-Health Kort om te beginnen: LVB, risicofactoren en ontwikkeling module We slaan over wat vandaag al verteld is….
Uitgangspunt van vandaag Middelengebruik bij LVB is zorgelijk! LVB verhoogt risico´s op problemen O.a. op middelengebruik maar ook op forensisch gebied Niet onderkennen LVB verhoogt risico´s nog meer, en/of houdt risico’s in stand. Overvraging, (zelf) overschatting, stress. Afwijzen hulp.
Psycho-educatie Standaard aanbod bij vele stoornissen Weten: wat is er met me aan de hand? Wat betekent dat in mijn leven? Waar moet ik rekening mee houden? Wat is mogelijk aan behandeling en begeleiding? Hoe kan ik zelf kiezen? Wat kunnen mensen om mij heen betekenen? Ik ben speciaal – voorbeeld op gebied van autisme
Wat maakt psycho-educatie lastig bij LVB? Moeite zelfreflectie Moeite taal, praten over Moeite abstracte begrippen zoals beperking Soc. emot. ontw. niveau en zelfbeeld Door levensverhaal gevoeligheid voor afwijzing EN: er is ook weinig ‘speciaals’ aan LVB
Ontwikkeling van de module Aanzet, financiering en door KFZ Project van Trajectum en Transfore Adviseurs: cliënten en verwanten kenniscentrum en hoogleraren maatschappelijk werk e.a. Oktober 2013 – februari 2015 ontwikkeltraject O.a. theoretische onderbouwing, pilots 2015 Start implementatie 2016 E-mental Health versie en instructiefilm
Risicofactoren bij LVB Deels inherent aan de beperking (overzicht, planning, coping, zelfsturing) Deels door comorbiditeit Deels door levensgeschiedenis Niet mee kunnen komen in ingewikkelde maatschappij Motivatie voor behandeling en begeleiding zwak
Belang van beschermende factoren (SAPROF) 11 Levensdoelen 12 Medicatie 13 Netwerk 14 Intieme relatie 15 Hulpverlening 16 Woonsituatie 17 Toezicht 1 Intelligentie 2 Hechte band kindertijd 3 Empathie 4 Coping 5 Zelfcontrole 6 Werk 7 Vrijetijd 8 Financieel beheer 9 Motivatie voor behandeling 10 Houding tegenover autoriteit
Doelen van de module Besef van aandachtspunten (kennis) Open staan voor hulp (beleving) Hulp vragen (vaardigheden) Vergroten van vertrouwen in zichzelf, de hulpverlening en de toekomst Ook van belang bij verslaving!
LVB, wat moet ik ermee?
Ervaringsdeskundigheid
De metafoor van de rugzak Bijna iedereen heeft wel een rugzak. Zo heeft ook bijna iedereen wel een beperking. Maar niet iedere beperking is even zwaar. Om een zware rugzak te dragen moet je sterk zijn. Maar ook een haalbare weg kiezen. Zo is dat met een beperking ook.
Invloed ervaringsdeskundigen op voorblad Pilot 1e ontwerp definitief
Peilers van de module Wensen en behoeftes: ervaringsdeskundigen Feedback gebruikers: trainers en cliënten/patiënten Onderzoek: Wetenschappelijk onderzoek (weinig) vooral practise based Theorieën: Forensische theorieën Richtlijnen effectieve interventies LVB Vereenvoudigde CGT Erkenningstraject wordt in gang gezet
Richtlijn effectieve interventies LVB Wit, Moonen, Douma 2011 Uitgebreidere diagnostiek Afstemmen van de communicatie Concreet maken van de oefenstof Voorstructureren en vereenvoudigen Betrekken netwerk en hulp bij generalisatie Veilige en positieve leeromgeving
Elementen van Motiverende gespreksvoering Attitude trainer Aansluiten bij probleembesef Oplossingsgerichte benadering Schaalvragen Stimuleren tot zelfonderzoek CGT Helpende gedachtes Hardop denken
Aanpassingen aan LVB bij werken met GCT… Minder op begrip (wat is dat precies voor een G) Minder op zelfreflectie en zelfsturing Directievere benadering Dus: keuze uit adviezen over gedachten en gedrag Meer vanuit de situatie Hulp uit systeem bij transfer en generalisatie
Denken is: in stilte iets tegen jezelf zeggen. Helpend denken wil zeggen: Zo denken dat het je helpt om verder te komen. Als je ergens tegenop ziet: Jezelf aanmoedigen. Kom op, doorzetten! Als het lukt: Jezelf een compliment geven. Goed gedaan! Ik kan het! Als het niet lukt: Jezelf steunen. Geeft niet, ik heb het geprobeerd.
Motto’s en tips aanreiken Hulp vragen is heel gewoon en helpt je verder Zoek mensen die je nemen zoals je bent Hou rekening met goede tijden, slechte tijden
LVB: niet op je hoofd maar op je dossier
Schaalvragen Wat vind je van je leven? Een beroemd persoon met een mooi leven Iemand uit het nieuws met een naar leven Je eigen leven
De module 2015 Een werkboek voor deelnemers Een werkboek voor naasten Kosteloos te downloaden materialen Websites KFZ, Transfore en Trajectum. Een werkboek voor deelnemers Een werkboek voor naasten Een trainershandleiding Een onderbouwing
Inhoud module 2015/2016 Thema’s voor cliënten Jezelf leren kennen LVB in het dagelijks leven Zelfvertrouwen Verder komen Problemen voorkomen Je laten horen Een goede toekomst
Thema’s voor naasten en begeleiders Wat is LVB Hoe help ik iemand met LVB Zorg ook goed voor uzelf Grotendeels dezelfde info Wat achtergrondinfo toegevoegd Dwarsverbanden via invullijsten
Samenvatting in film
1) LVB is een woord voor hulpverleners tekst uit film LVB in het kort 1) LVB is een woord voor hulpverleners Hulpverleners gebruiken het woord LVB om jou de goede hulp te kunnen geven.
2) LVB wil zeggen: moeite met leren en moeite met het dagelijks leven tekst uit film 2) LVB wil zeggen: moeite met leren en moeite met het dagelijks leven Je moet dus moeite doen om alles goed te laten gaan.
3) LVB is maar een deel van wie je bent. tekst uit film 3) LVB is maar een deel van wie je bent. Je hebt ook sterke kanten en goede eigenschappen.
4) LVB kan het leven lastig maken en problemen geven. tekst uit film 4) LVB kan het leven lastig maken en problemen geven. Maar daar is wat aan te doen.
5) LVB vraagt aandacht van jezelf, en van anderen. tekst uit film 5) LVB vraagt aandacht van jezelf, en van anderen. Met hulp waar nodig ziet je toekomst er goed uit.
Hoe te implementeren? Ingrediënten Bekendheid met de doelgroep in de instelling Draagvlak in de instelling (zorgprogramma) Een organisator of trekker Selectie en facilitering van trainers (HBO of hoger) Enkele enthousiastelingen en wat nijvere bijtjes Eventueel Workshop inhuren Scholing zelf organiseren m.b.v. instructievideo
Te bekijken op youtube https://www.youtube.com/playlist?list=PLLVMbjAZG4qux2eknIApgfB9K0AyZfoyyl
Inhoud instructievideo (circa 1 uur) Introductie Achtergronden Ervaringsdeskundigen Materialen Inhoud in thema’s Tips voor trainers Ervaringen van trainers Indicaties
Wat mist bij gebruik instructiefilm? Model-leren (lastig te ensceneren) Trainersvaardigheden oefenen Ervaringsoefening Zelf aan de slag? Materiaal workshop: op aanvraag te krijgen
Nieuw in 2016: online module (EMH) Ontwikkeld door Trajectum, Transfore en Minddistrict NB: abonnement Minddistrict vereist. Directere aanspreekvorm Minder tekst, meer visualisatie Lees meer i.p.v. bijlages Meer sessies Okt.– dec. 2016 pilot Nu volgen er indrukken van de EMH………
Downloaden documenten www.trajectum.info www.transfore.nl Link film https://www.youtube.com/playlist?list=PLLVMbjAZG4qux2eknIApgfB9K0AyZfoyyl Voor vragen mamulder@trajectum.info r.plomp@transfore.nl