Symposium Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg dinsdag 13 juni 2017 locatie Gulden Huis Den Haag
Opening door Klaas Smilde, portefeuillehouder kwaliteit van zorg ZorgScala
Presentatie Margje Mahler, Portefeuillehouder Kwaliteit Langdurende Zorg / Verpleeghuiszorg & Taskforce Waardigheid en Trots Zorginstituut Nederland
Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg Margje Mahler Portefeuillehouder Kwaliteit Langdurende Zorg / Verpleeghuiszorg Zorginstituut Nederland Zorgscala, 13 juni 2017
Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg
Tijdspad Kwaliteitskader 11 februari 2015: Waardigheid en Trots, opdracht voor Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg en Leidraad Personeelssamenstelling April 2015: op de Meerjarenagenda van Zorginstituut Nederland Partijen starten: Patiëntenfederatie Nederland, LOC, Actiz, BTN, V&VN, Verenso, ZN 1 oktober 2016: Zorginstituut geeft opdracht aan Kwaliteitsraad 13 januari 2017: Zorginstituut stelt Kwaliteitskader vast. Opname in Register, wettelijk kader voor de sector
Uitgangspunten bij ontwikkeling Kwaliteitskader Transparant voor alle partijen Voortbouwen op bestaande conceptdocumenten Waar mogelijk baseren op literatuur en waar nodig op expertise Betrekken van interne en externe deskundigen en veldpartijen, voor advies en als meelezer Snel resultaat, zodat het veld er mee verder kan
Waarom een Kwaliteitskader? Eén kompas voor allen Duidelijk wat goede verpleeghuiszorg is Persoonsgerichte zorg en kwaliteit van leven De verpleeghuiszorg verandert Andere eisen aan medewerkers, andere competenties
Kwaliteitsconcept Veranderingen in denken over kwaliteit: Voorheen grote variatie aan kwaliteit in verpleeghuizen Als reactie werden indicatoren ontwikkeld om kwaliteit te meten, te objectiveren, vergelijken en beoordelen We komen nu bij de grenzen: ‘afvinklijsten’ worden ervaren als verlammende bureaucratie en verlies aan bezieling op de werkvloer Behoefte aan een nieuw concept van kwaliteit
Nieuw Kwaliteitsconcept Van verantwoorden naar samen leren en verbeteren Van verantwoording naar verantwoordelijkheid Van taakgericht naar bewuste afwegingen Van besturen naar faciliteren Dit zijn ook de kerngedachten achter het nieuwe kwaliteitskader
Eén kompas voor allen : Toezicht, inkoop NZa IGZ Zorginstituut Cliënten/naasten Zorgkantoren / verzekeraars Zorgverleners / organisaties
Doel Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg Het WAT: Duidelijkheid over wat cliënten en hun naasten mogen verwachten van verpleeghuiszorg Vastleggen welke zorg een aanbieder minimaal moet leveren Vermindering van administratieve lasten Ruimte voor samen leren en verbeteren en kwaliteit op maat Bestuur en leiderschap - ook zorginhoudelijk - belangrijke randvoorwaardelijke thema’s Informatie voor cliënten om een instelling te kunnen kiezen en zorgkantoren voor inkoop van zorg
Opbouw van het kwaliteitskader Kwaliteit en veiligheid Persoonsgerichte zorg en ondersteuning Wonen en welzijn Veiligheid Leren en verbeteren van kwaliteit Randvoorwaarden Leiderschap, governance en management Personeelssamenstelling Gebruik van hulpbronnen Gebruik van informatie
Aan de slag Dit kwaliteitskader is vastgesteld en daarmee bindend voor de sector Het kader gaat uit van vertrouwen in de sector, dat betekent ook pas toe en leg uit. Dat is een belangrijke verandering: niet het tellen alleen, maar het vertellen doet er toe. Het ‘hoe dan ‘ De omslag van verantwoorden naar samen leren en verbeteren: Het veld is aan zet Verantwoordelijkheid voor implementatie ligt bij zorgverleners en hun zorgorganisaties Doorontwikkeling bij de sectorpartijen Zorginstellingen krijgen vanuit het kader de kans om de kwaliteit van zorg zelf in te kleuren
Vragen of opmerkingen?
Presentatie Annelies Baars, coördinerend specialistisch inspecteur Inspectie voor de Gezondheidszorg
Annelies Baars Inspectie voor de Gezondheidzorg presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
Toetsingskader IGZ Zorg verandert, toezicht verandert mee presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
Hoe ziet een bezoekdag eruit? Onaangekondigd Opstellen dagprogramma samen met leidinggevende Aansluitend bij de activiteiten van die dag: bijwonen MDO/ werkoverleg observaties in huiskamers spreken met medewerkers, cliënten en familie Zn Gesprek met management, behandelaren en cliëntenraad Inzage dossiers en documenten presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
De zorg verandert, toezicht verandert mee Voor beoordelen van kwaliteit en veiligheid van geboden zorg In de 24-uurs WLZ zorg Toepasbaar in de Verpleegzorg, GGZ, Gehandicaptenzorg en de Forensische Zorg Voldoende robuust om te kunnen handhaven Met oog voor persoonsgerichte zorg Om nieuwe inzichten te beoordelen presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
Toetsingskader met drie thema’s Persoonsgerichte zorg. Deskundige zorgverlener. Sturen op kwaliteit en veiligheid. presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
Persoonsgerichte zorg De inspectie kijkt o.a. naar: Cliënt wordt behandeld als een unieke persoon en ontvangt zorg op maat Cliënt heeft zelf de regie over de zorg en ondersteuning en wordt daarbij ondersteund door zorgverleners Cliënten worden ondersteund om hun informele netwerk te betrekken bij de zorgverlening presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
Deskundige zorgverlener De inspectie kijkt o.a. naar: Cliënten kunnen rekenen op zorgverleners die op een professionele wijze werken Cliënten kunnen rekenen op zorgverleners met voldoende kennis en kunde om goede zorg te verlenen Cliënten kunnen rekenen op zorgverleners die de grenzen van hun deskundigheid kennen, met elkaar samenwerken en op elkaar afgestemde zorg bieden presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
Sturen op kwaliteit en veiligheid De inspectie kijkt o.a. naar: Cliënten kunnen er op rekenen dat de zorgaanbieder: een missie en kernwaarden heeft voor goede en veilige zorg de voorwaarden hiervoor schept Cliënten kunnen er op rekenen dat de zorgaanbieder en zorgverleners leren van onbedoelde zorguitkomsten Cliënten kunnen er op rekenen dat de zorgaanbieder samenwerkt met relevante partijen en instellingen rondom de zorg voor de cliënt presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
En wat maakt nu het verschil presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
Beoordeling in 4 puntschaal De locatie/afdeling voldoet aan de norm. De locatie/afdeling voldoet grotendeels aan de norm. De instelling is goed op weg maar verbetering is mogelijk. De locatie/afdeling voldoet grotendeels niet aan de norm. De instelling heeft een start gemaakt maar is nog niet op het gewenste niveau. Verbetering is dus nodig. De locatie/afdeling voldoet niet aan de norm. presentatie ZorgScala symposium 13 juni 2017
Vragen of opmerkingen?
Pauze Na de pauze discussie aan de hand van drie onderwerpen: personeelssamenstelling, lerend netwerk en leiderschap
Discussie aan de hand van drie onderwerpen: personeelssamenstelling, lerend netwerk en leiderschap
Verpleeghuiszorg & personele samenstelling ONDERWERP 1: Verpleeghuiszorg & personele samenstelling
THEMA: De verpleeghuiszorg kampt met grote personele tekorten en een negatief imago. “In verpleeghuizen moet je billen wassen.” “Werken in ziekenhuizen is afwisselend en opwindend.”
DILEMMA: Kun je in Den Haag e.o. het structurele personeelstekort met een extra financiële investering oplossen om zo de kwaliteit van de verpleeghuiszorg te verbeteren? …. (ja/nee) Moet je blijven zoeken naar personeel met de juiste opleiding, of draait de kwaliteit van zorg in verpleeghuizen om andere kwaliteiten?
STELLING: “Kwaliteit verpleeghuiszorg verhogen? Selecteer potentieel personeel alleen op empathisch vermogen.”
Verpleeghuiszorg & personele samenstelling ONDERWERP: Verpleeghuiszorg & personele samenstelling THEMA: De verpleeghuiszorg kampt met grote personele tekorten en een negatief imago. DILEMMA: Kun je in Den Haag e.o. het structurele personeelstekort met een extra financiële investering oplossen om zo de kwaliteit van de verpleeghuiszorg te verbeteren?
STELLING: “Kwaliteit verpleeghuiszorg verhogen? Selecteer potentieel personeel alleen op empathisch vermogen.”
EENS, maar met de volgende kanttekening… STELLING: “Kwaliteit verpleeghuiszorg verhogen? Selecteer potentieel personeel alleen op empathisch vermogen.” JA, EENS! NEE, ONEENS! EENS, maar met de volgende kanttekening… ONEENS, tenzij …
Verpleeghuiszorg & lerend netwerk ONDERWERP 2: Verpleeghuiszorg & lerend netwerk
Verpleeghuisorganisaties moeten samen een lerend netwerk opzetten. THEMA: Verpleeghuisorganisaties moeten samen een lerend netwerk opzetten. Volgens het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg moeten verpleeghuisorganisaties uiterlijk 1 juli 2017 deel uitmaken van een lerend netwerk met tenminste twee collega zorgorganisaties.
Wie neemt het initiatief? DILEMMA: Kun je als verpleeghuis op deze korte termijn wel zo’n lerend netwerk opzetten? …. (ja/nee) Creëer je daarmee geen onnodige onrust? Bevoordeel je zo niet je concurrent? Houd je wel voldoende medewerkers over voor het primaire zorgproces? Wie neemt het initiatief?
STELLING: “Lerende netwerken ontstaan bottom-up. Medewerkers nemen zelf het initiatief.”
Verpleeghuiszorg & lerend netwerk ONDERWERP: Verpleeghuiszorg & lerend netwerk THEMA: Verpleeghuisorganisaties moeten samen een lerend netwerk opzetten (uiterlijk 1 juli as., met twee collega-instellingen) DILEMMA: Kun je als verpleeghuis op deze korte termijn wel zo’n lerend netwerk opzetten?
EENS, maar met de volgende kanttekening… STELLING: “Lerende netwerken ontstaan bottom-up. Medewerkers nemen zelf het initiatief.” JA, EENS! NEE, ONEENS! EENS, maar met de volgende kanttekening… ONEENS, tenzij …
Verpleeghuiszorg & leiderschap ONDERWERP 3: Verpleeghuiszorg & leiderschap
THEMA: Hoe krijgt de maatschappij weer vertrouwen in de Raden van Bestuur van verpleeghuisorganisaties?
DILEMMA: Is het instellen van een interne adviesraad of kwaliteitsplatform voldoende?…. (ja/nee) Volgens het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg stimuleert een RvB de oprichting van een Verpleegkundige / verzorgende Adviesraad (VAR), een Professionele Adviesraad (PAR) of een ander platform voor kwaliteitsverbetering.
“Cliëntenraden moeten een Raad van Bestuur scherp houden.” STELLING: “Cliëntenraden moeten een Raad van Bestuur scherp houden.”
Verpleeghuiszorg & leiderschap ONDERWERP: Verpleeghuiszorg & leiderschap THEMA: Hoe krijgt de maatschappij weer vertrouwen in de Raden van Bestuur van verpleeghuisorganisaties? DILEMMA: Is het instellen van een interne adviesraad of kwaliteitsplatform voldoende?
EENS, maar met de volgende kanttekening… STELLING: “Cliëntenraden moeten een Raad van Bestuur scherp houden.” JA, EENS! NEE, ONEENS! EENS, maar met de volgende kanttekening… ONEENS, tenzij …
Afsluiting met Klaas Smilde, portefeuillehouder kwaliteit van zorg ZorgScala
Zomerborrel