Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet antwoord klaar welbevinden leren/ontwikkeling verdraagzame samenleving
PESTEN = wel : niet : Gewelddadig (fysiek/mentaal) Meestal herhaald Door 1 of meer personen Ongelijke machtsverhouding Plagen Ruziemaken
Wanneer, waar, waarom, hoe? Vanaf LS Speelplaats, gang, onderweg Pesters : op zoek naar macht Verschillende vormen :
Gevolgen “De ernst van een pestprobleem kan alleen worden gemeten aan het effect op het slachtoffer.” Slachtoffer : negatief zelfbeeld, angsstoornissen, concentratiestoornissen, lichamelijke klachten, depressie, … Dader : vast in zijn rol, geen echte vrienden, moeite met sociale vaardigheden, botsing in de maatschappij, … Middengroep (meelopers/toeschouwers) : lijden onder bedorven groepsgeest, schuldgevoelens, apathie, …
Aanpak 1. Preventie 2. Signalen 3. Interventie
1. Preventie
2. Signalen Op school : mag niet meedoen bij spelletjes of wordt als laatste gekozen vermijdt de speelplaats of blijft dicht bij de leraar tijdens pauzes ziet er ongelukkig, gestresseerd, depressief uit klaagt over buikpijn, hoofdpijn heeft in veel gevallen niet één goede vriend wordt onvriendelijk benaderd, uitgelachen zijn/haar bezittingen worden afgenomen of verstopt zijn/haar schoolprestaties gaan achteruit
2. Signalen Thuis : komt thuis met een kapotte fiets, kleren of boeken heeft blauwe plekken, schrammen neemt geen klasgenootjes mee naar huis wordt niet uitgenodigd voor feestjes is bang om naar school te gaan kiest een onlogische route van en naar school slaapt onrustig en heeft nare dromen is overspannen en gestresseerd op zondagavond of aan het einde van een vakantie vraagt en/of steelt geld van familie
3. Interventie Melding Gesprek met het slachtoffer Gesprek met de betrokken leerlingen Samen zoeken naar oplossingen Evaluatie i.s.m. lln, lkr, ouders, CLB ev. doorverwijzing -------------- “No Blame”-methode
No Blame-methode 4 principes : Niemand wordt gestraft (“No Blame”) Aanmoedigen van empathie Gedeelde verantwoordelijkheid Gericht op oplossingen groepsproces geen idividuen viseren slachtoffer niet veranderen
Tot slot Radiofragment (Hautekiet)