Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Presentatie over Cyberpesten
Samen werken aan een veilige samenleving
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Themabijeenkomst Pesten
Loverboys.
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Jongeren willen een eigen leven
Hallo Ik ben Carezza!.
Levensvragen Over geluk…..
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Pesten.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Vrijheidsbeperking.
Serious game.
Dr. Albertus Risaeusschool
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
De Maatschappelijke Stage (MaS) op het Lorentz Lyceum
Ouderavond pesten 1 december 2009.
© Wilma de Hond 2015.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Pesten is meer dan een groepsproces: Ouders doen ertoe! Carolien Gravesteijn, Lector Ouderschap & Ouderbetrokkenheid, Hogeschool Leiden.
Ouderavond pesten Welkom
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Pesten is kindermishandeling
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Pesten op het werk.
Je moet het op haar tempo doen. Dus ik leef dan helemaal op haar ritme
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
“een nieuwe lln in de klas”
Fluisterzacht en haarzuiver
Bewegen eerste interventie bij depressie !
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Het zorgcontinuüm.
(h)erkennen door de bedrijfsarts en de verzekeringsarts
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Voorlichting leerplicht
Echtscheiding in de school?!
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Van thuiszitter naar werknemer
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Onze school is een KiVa-school!.
VONK Leernetwerk Veilig Opgroeien
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Herstellend handelen – hergo introductie
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet antwoord klaar welbevinden leren/ontwikkeling verdraagzame samenleving

PESTEN = wel : niet : Gewelddadig (fysiek/mentaal) Meestal herhaald Door 1 of meer personen Ongelijke machtsverhouding Plagen Ruziemaken

Wanneer, waar, waarom, hoe? Vanaf LS Speelplaats, gang, onderweg Pesters : op zoek naar macht Verschillende vormen :

 

Gevolgen “De ernst van een pestprobleem kan alleen worden gemeten aan het effect op het slachtoffer.” Slachtoffer : negatief zelfbeeld, angsstoornissen, concentratiestoornissen, lichamelijke klachten, depressie, … Dader : vast in zijn rol, geen echte vrienden, moeite met sociale vaardigheden, botsing in de maatschappij, … Middengroep (meelopers/toeschouwers) : lijden onder bedorven groepsgeest, schuldgevoelens, apathie, …

Aanpak 1. Preventie 2. Signalen 3. Interventie

1. Preventie

2. Signalen Op school : mag niet meedoen bij spelletjes of wordt als laatste gekozen vermijdt de speelplaats of blijft dicht bij de leraar tijdens pauzes ziet er ongelukkig, gestresseerd, depressief uit klaagt over buikpijn, hoofdpijn heeft in veel gevallen niet één goede vriend wordt onvriendelijk benaderd, uitgelachen zijn/haar bezittingen worden afgenomen of verstopt zijn/haar schoolprestaties gaan achteruit

2. Signalen Thuis : komt thuis met een kapotte fiets, kleren of boeken heeft blauwe plekken, schrammen neemt geen klasgenootjes mee naar huis wordt niet uitgenodigd voor feestjes is bang om naar school te gaan kiest een onlogische route van en naar school slaapt onrustig en heeft nare dromen is overspannen en gestresseerd op zondagavond of aan het einde van een vakantie vraagt en/of steelt geld van familie

3. Interventie Melding Gesprek met het slachtoffer Gesprek met de betrokken leerlingen Samen zoeken naar oplossingen Evaluatie i.s.m. lln, lkr, ouders, CLB ev. doorverwijzing -------------- “No Blame”-methode

No Blame-methode 4 principes : Niemand wordt gestraft (“No Blame”) Aanmoedigen van empathie Gedeelde verantwoordelijkheid Gericht op oplossingen groepsproces geen idividuen viseren slachtoffer niet veranderen

Tot slot Radiofragment (Hautekiet)