DOELEN VAN W&T ONDERWIJS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Advertisements

Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
dialogue: telling showing listening imitating studio master en student construct a dialogue with words and performance in a continuously process Donald.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 29 september 2011.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
--1-- An exploration of synchronization solutions for parallel short-range optical interconnect in mesochronous systems Harald Devos.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Peer Feedback Congres Kwaliteit van Professionele Masteropleidingen
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Next Generation Science Standards
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Thinking like an economist
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Studie van de levende en de niet-levende natuur
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
– Software development fundamentals
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Transcript van de presentatie:

DOELEN VAN W&T ONDERWIJS Bestaan ze wel? Een theoretische verkenning van onderzoeksvaardigheden in wetenschap en techniekonderwijs Patricia Kruit, Ed van den Berg, Ron Oostdam, Jaap Schuitema Practices verder uitgewerkt naar vaardigheden: Identify or formulate and refine questions that can be answered through scientific inquiry Distinguish a scientific question from a nonscientific question Identify or formulate a hypothesis which can be tested scientifically Ask questions and formulate hypotheses Decide which data are needed, and how to measure Decide which equipment is needed to gather data Consider limitations on precision of measurements Identify, make operational and control variables Identify and design a control experiment if needed Make systematic observations and measurements to obtain data Check observations and measurements by repeating them where appropriate Use equipment and materials in a way that data can be gathered Record data systematically Suggest improvements to the methods used to gather the data Design and conduct an investigation kinderen testen zelfgemaakte bootjes Organize data in tables, graphs, drawings Identify features, patterns, or contradictions in data from observations or measurements Make inferences from data Relate the conclusion to the hypothesis Identify which evidence (from data) supports or contradicts an argument, explanation or conclusion Distinguish between claims, data, and reasons DOELEN VAN W&T ONDERWIJS Ontwikkelen van natuurwetenschappelijke en technische geletterdheid van kinderen: kennis (begrippen, verschijnselen) onderzoeken en redeneren attituden (o.a. willen weten) wat is wetenschap (Nature of Science) Onderzoeken en redeneren gaat over het kunnen genereren en valideren van kennis. Wat ís dat? Analyze and interpret data Understand and use different methods to communicate data Evaluate and communicate Welke vaardigheden liggen aan deze ‘onderzoeksvaardigheden’ ten grondslag? Het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden van kinderen bij onderzoeksactiviteiten in de W&T lessen wordt beïnvloed door de ontwikkeling van algemene denkvaardigheden en metacognitieve vaardigheden. Kennis van concepten in het natuurwetenschappelijk domein is een voorwaarde om vaardigheden te kunnen toepassen. De drie vaardigheidsgebieden worden in meer of mindere mate ingezet bij het uitvoeren van onderzoeksactiviteiten of vaardigheden zoals weergegeven in volgend schema. Wat wetenschappers doen… Wat wetenschappers doen: …vertaald naar practices (NGSS, USA 2012): Thinking skills: -Logisch redeneren -Overeenkomsten en verschillen vergelijken Inquiry skills: -Identificeren van variabelen -formuleren van een onderzoekbare hypothese Metacognitive skills: -Monitoren van de taak -Plannen van het werk Asking questions and defining problems Developing and using models Planning and carrying out investigations Analyzing and interpreting data Using mathematics and computational thinking Constructing explanations and designing solutions Engaging in argument for evidence Obtaining, evaluating, and communicating information Vragen waarop antwoorden worden gezocht: Hoe kun je de onderzoeksvaardigheden meten? toets, performance assessment, kijkwijzer, logboek of werkblad, verslag of presentatie Wat meet je wel/niet bij verschillende methoden? Welke vaardigheden kun je schriftelijk toetsen en wat meet je dan eigenlijk?

De stappen van onderzoek Onderzoeksvraag Hypothese Planning Meten Resultaten Conclusie De stappen van onderzoek