DOELEN VAN W&T ONDERWIJS Bestaan ze wel? Een theoretische verkenning van onderzoeksvaardigheden in wetenschap en techniekonderwijs Patricia Kruit, Ed van den Berg, Ron Oostdam, Jaap Schuitema Practices verder uitgewerkt naar vaardigheden: Identify or formulate and refine questions that can be answered through scientific inquiry Distinguish a scientific question from a nonscientific question Identify or formulate a hypothesis which can be tested scientifically Ask questions and formulate hypotheses Decide which data are needed, and how to measure Decide which equipment is needed to gather data Consider limitations on precision of measurements Identify, make operational and control variables Identify and design a control experiment if needed Make systematic observations and measurements to obtain data Check observations and measurements by repeating them where appropriate Use equipment and materials in a way that data can be gathered Record data systematically Suggest improvements to the methods used to gather the data Design and conduct an investigation kinderen testen zelfgemaakte bootjes Organize data in tables, graphs, drawings Identify features, patterns, or contradictions in data from observations or measurements Make inferences from data Relate the conclusion to the hypothesis Identify which evidence (from data) supports or contradicts an argument, explanation or conclusion Distinguish between claims, data, and reasons DOELEN VAN W&T ONDERWIJS Ontwikkelen van natuurwetenschappelijke en technische geletterdheid van kinderen: kennis (begrippen, verschijnselen) onderzoeken en redeneren attituden (o.a. willen weten) wat is wetenschap (Nature of Science) Onderzoeken en redeneren gaat over het kunnen genereren en valideren van kennis. Wat ís dat? Analyze and interpret data Understand and use different methods to communicate data Evaluate and communicate Welke vaardigheden liggen aan deze ‘onderzoeksvaardigheden’ ten grondslag? Het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden van kinderen bij onderzoeksactiviteiten in de W&T lessen wordt beïnvloed door de ontwikkeling van algemene denkvaardigheden en metacognitieve vaardigheden. Kennis van concepten in het natuurwetenschappelijk domein is een voorwaarde om vaardigheden te kunnen toepassen. De drie vaardigheidsgebieden worden in meer of mindere mate ingezet bij het uitvoeren van onderzoeksactiviteiten of vaardigheden zoals weergegeven in volgend schema. Wat wetenschappers doen… Wat wetenschappers doen: …vertaald naar practices (NGSS, USA 2012): Thinking skills: -Logisch redeneren -Overeenkomsten en verschillen vergelijken Inquiry skills: -Identificeren van variabelen -formuleren van een onderzoekbare hypothese Metacognitive skills: -Monitoren van de taak -Plannen van het werk Asking questions and defining problems Developing and using models Planning and carrying out investigations Analyzing and interpreting data Using mathematics and computational thinking Constructing explanations and designing solutions Engaging in argument for evidence Obtaining, evaluating, and communicating information Vragen waarop antwoorden worden gezocht: Hoe kun je de onderzoeksvaardigheden meten? toets, performance assessment, kijkwijzer, logboek of werkblad, verslag of presentatie Wat meet je wel/niet bij verschillende methoden? Welke vaardigheden kun je schriftelijk toetsen en wat meet je dan eigenlijk?
De stappen van onderzoek Onderzoeksvraag Hypothese Planning Meten Resultaten Conclusie De stappen van onderzoek