Executieve Functies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Mariëlle Beckers Buro Bloei
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven

Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Opvoeden van drukke kinderen
Vragen 1.2 C.
Wat is belangrijk om te leren?
Visie op zorg Algemeen didactisch model
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Executieve Functies en Passend onderwijs
Dossier Empowerment.
Voortijdig schoolverlaten
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Opbouw van de Hersenen.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
{ Wie is Elona Roovers Voorstelling.  Een allround kunstenaar op zelfstandige basis  Gespecialiseerd in juweelontwerp- edelsmeedkunsten  Die thuis.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart
Het puberbrein; werk in uitvoering
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Gemaakt door Lars Courtens
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Motivatie en puberbrein
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Denken en doen.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Executieve Functies

Het puberbrein Continue jetlag Brein tot laat in de adolescentie in ontwikkeling Invloed hormonen op brein Verschil jongens – meisjes Sociaal-emotionele ontwikkeling Executieve functies komen tot ontwikkeling

jetlag Pubers leven in een continue jetlag. Ze hebben veel slaap nodig, maar krijgen die te weinig: ‘ s avonds slapen ze moeilijk in omdat hun hersenen later het ‘slaapsignaal’ afgeven, ‘s ochtends moeten ze vaak weer vroeg op.

Tot laat in ontwikkeling Het menselijk brein ontwikkelt zich van 0 – 25 jaar Bij jongeren met AD(H)D/ ASS of een andere neurologische stoornis kan het greeiproces duren tot 30 jaar Het brein ontwikkelt zich van achteren (vanuit de hersenstam), naar voren (pre-frontaal cortex)

hormonen Wanneer kinderen in de pubertijd komen, worden ze blootgesteld aan talrijke hormoonaanvallen. Deze hebben invloed op: Uiterlijk (geslachtsorganen, groeispurt, e.d.) Innerlijk (interesses, sociale omgang, zelfbeeld, aandacht voor andere geslacht e.d.)

Jongens vs meisjes Meisjes komen eerder in de pubertijd Meisjes lopen daarna gemiddeld twee jaar voor gedurende de gehele adolescentieperiode Meisjes ontwikkelen zich onder invloed van het vrouwelijke hormoon oestrogeen anders dan jongens, niet alleen fysiek, maar ook mentaal Meisjes zijn erg gevoelig voor sociale interactie en hun rol binnen de groep

vervolg Jongens gaan letterlijk hun grenzen verleggen Experimenteren (meer dan meisjes) Vertonen risicovolgedrag (meer dan meisjes) Plaatsen zichzelf graag in het middelpunt (als het aantrekkelijkste mannetje)

Ontwikkeling binnen de adolescentie Veranderingen treden erg wisselend op binnen de pubertijd en verschillen van kind tot kind. Wel is er een opvallend verschil tussen jongens en meisjes. Kinderen ontwikkelen relatief laat vaardigheden als plannen, timemanagement, lange termijn doelen/ consequenties en metacognitie Bij het ontwikkelen van het eigen ik en de eigen mening wordt autoriteit van ouders en school ter discussie gesteld

Een testje…. http://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614H Q De Stanford marshmallow experiment

Met gevolgen… Uit vervolgtesten bleek dat kinderen die beter konden omgaan met uitgestelde beloningen significant beter scoorden op school, later gezonder leefden, minder dik waren en een hogere leeftijdsverwachting hadden

Executieve functies Werkgeheugen Planning Organiseren Time management Metacognitie Taakinitiatie

Executieve functies Volgehouden aandacht (focus) Doelgericht doorzettingsvermogen Responsinhibitie Emotieregulatie Flexibiliteit (P. Dawson/R. Guare)

Succes? EF-specialist Adele Diamond stelt dat EF 2 x zoveel voorspellende waarde hebben voor schoolsucces als IQ!

Rationeel? PFC Zoogdierenbrein Reptielenbrein

Executieve Functies Paradox! Recent onderzoek van Marcel Veenman laat zien dat van de begaafde kinderen bijna 50% beneden het gemiddelde scoort op het gebied van metacognitie! Ook andere, nog niet wetenschappelijk gevalideerde, onderzoeken wijzen erop dat juist slimme kinderen hun EF zwakker ontwikkeld hebben Resultaat: tegenvallende prestaties en frustraties bij zowel leerlingen als docenten

Wat helpt? Doen, doen, doen! EF werken alleen als ze geautomatiseerd zijn Hoe automatiseer je? Martial arts, sport, dans en yoga kunnen kinderen helpen om meer controle over hun lichaam en geest te krijgen

Hoe maak je kinderen het belang van EF duidelijk? Vogelhuisje bouwen: * Gereedschapskist = IQ * Timmerman = EF - Super goede premium set gereedschappen + matige timmerman > hoe vogelhuisje? - Matige set gereedschappen + super goede timmerman > hoe vogelhuisje? Hoe krijg je een vogelvilla???

Wat kunt u doen? Geef het goede voorbeeld: wees geordend, gestructureerd en beheerst Begin thuis snel met het opleggen/afspreken, monitoren en evalueren van kleine huishoudelijke taken Geef feedback op proces en niet op uitkomst Gebruik de RITS: Resultaat = Inzet x Talent x Strategie Strategie, de manier van aanpak, is onderdeel van de EF Leg uit, dat slim zijn alleen niet genoeg is voor schoolsucces, studiesucces of succes in het leven.

Vragen…? ???