De nieuwe onderbouw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

Hoe de wind waait in je leven kan je niet bepalen, maar hoe je je zeilen zet bepaal je zelf. tweede fase havo.
Lyceum Oudehoven: betrokken en uitdagend!.
Voorlichting ouders groep 8 januari 2013
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)  Gebedsgroep:
Welkom bij de Mavo- Havo afdeling
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
Ouderavond klas 1 12 september 2012
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Welkom.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Studiekeuzes van uw kind
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
PROFIELKEUZE KLAS 3 VWO 29 januari 2015.
Stages Keuzen en kansen.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Een kleine school met persoonlijke aandacht 360 leerlingen Basis, Kader, Kader+ ( K+ geeft de mogelijkheid om door te stromen naar de mavo) VMBO Wageningen.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Vakkenpakketten. Opbouw SECTOREN VAKKENPAKKETTEN IN LEERJAAR 4 KEUZES IN LEERJAAR 3 DOORSTROOM.
WELKOM Ouderavond klas 2 mavo Keuzes in 2 mavo.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Melanchthon De Blesewic
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Studiekeuzes van uw kind
Vakkenpakketkeuze Theoretische Leerweg
Studiekeuzes van uw kind
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Programma van deze avond
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Wat staat er dit jaar op het programma?
Welkom op deze voorlichtingsavond
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Sector en vakkenkeuze 3 mavo
Programma van deze avond
Profiel- en vakkenkeuze
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
Studiekeuzes van uw kind
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Visie op het economieonderwijs
Mavo Informatie Algemeen
Transcript van de presentatie:

De nieuwe onderbouw

vakkenpakket KERNDEEL: Nederlands Wiskunde Engels mens & natuur mens & maatschappij kunst & cultuur beweging & sport DIFFERENTIEEL DEEL levensbeschouwing economie Frans (verplicht v/h) Duits (verplicht v/h) Latijn Informatica mentor / studieles

Mens en Maatschappij Persoonlijke betrokkenheid Waarderen Kader om wereld te begrijpen Perspectieven: Ruimtelijk Tijd Maatschappelijk/ economisch De eigen omgeving nadrukkelijk als bron en onderzoeksobject

. Kerndoelen vast voor jaar 1 en 2 minimum tijd = 2/3 Scholen vrij in ordening en toekenning van tijd Alle keuzen voor sectoren en profielen moeten na 3e jaar nog kunnen .

4 scenario’s met nadruk op: 1 Goed op elkaar afgestemde vakprogramma’s 2 kennis verwerven in vakken; kennis toepassen in projecten 3 verrijking door perspectiefwisseling in projecten. 4 ontwikkelen van de persoonlijke kwaliteiten van de leerling

scenario’s en samenhang 1 samenhang door leerstofafspraken 2 samenhang door combinaties van vakken / projecten team: afstemmen, maar ieder voor zich condities: creëren van marges in het rooster team: afstemmen en samenwerken condities: vakrooster en projectrooster

scenario’s 3 samenhang door integratie. 4 samenhang door competenties team: samenspel bepaalt het resultaat. condities: decentrale roosters voor teams team: het klantgerichte team condities: managen van processen

Mens & Maatschappij traditioneel en in eerste versies: Ak en Gs. 2 vakken Ak en Gs & samen projecten. 3 één leergebied. 4 op basis van de competenties van de leerlingen. actueel: Ook elementen van Economie in de kerndoelen opgenomen Positie maatschappijleer?

Teams afstemmen, maar ieder voor zich (overleg in vaksectie en met mentoren) afstemmen en samenwerken (werk verdelen; samen projecten voorbereiden; verschillen worden erkend.) samenspel bepaalt het resultaat. (leerplan- verantwoordelijkheid) het klantgerichte team (een team van coaches)

Vak en leergebied Trends vmbo: Vmbo-b: één docent MenM VMBO kt ; een docent in geïntegreerd leergebied Of aparte vakken Trends Havo/vwo: Aparte vakken en docenten Vakoverstijgende samenwerkingsprojecten regelmatig

Alle Leergebieden invoeren? Voorbeeld: Voor MenM 320 lessen (160 lessen per jaar) Ges: 100 uur Ak: 100 uur Geïntegreerde thema’s 100 uur Aannamen: Alle 7 leergebieden ingevoerd. 28 lesuren per week Elke leergebied een evenredig deel Voor elk leergebied 4 uur 40 werkweken per jaar

Apart vak ? Vmbo: 2 jaar met elk 2 lesuren (160 uur) Havo/vwo: 3 jaar met elke 2 lesuren (240 uur)

Eigen schoolsituatie? Apart Leergebied Projecten Welke vakken doen mee Welke kerndoelen “claimt” de aardrijkskunde docent Uitgaan van de methoden? Eigen invulling mogelijk Heeft ook te maken met ..

Vak of leerproces ? Team = vakinhoudelijk sectie (evt Gs + Ak) of andere combinaties Team = groep docenten van klas 1 resp 2 die didactiek bepalen Deze opzet gaat alleen over leerstofinhoud

Wettelijk kader Geen verplichting om meer samenhang te realiseren. Geen extra ruimte op de begroting Geen vaste lessentabel; nieuwe definitie onderwijstijd. Bandbreedte: 950 – 1150 klokuren gespreid over tenminste 38 weken. Norm = 1067 uur (invloed MR)

Randvoorwaarden: leraren en middelen Op basis van een bevoegdheid is lesgeven in leergebied mogelijk minister gaat dat onderzoeken (onderwijs olv team en formele bevoegdheden uitbreiden door nascholing)

Klas 3 Projectmatig in 1,2 dus ook in 3? Periode planning? Voorbereiding op 2e fase vakken? Gevaren zijn… Taakgroep: schakeljaar, doorlopende eerlijn, oriëntatie op Tweede Fase inspelen op verschillen tussen leerlingen Keuze aan eind jaar 3

AARDRIJKSKUNDE Mogelijkheid om zelf invulling te geven Aardrijkskunde dat zijn we allemaal DUS… AARDRIJKSKUNDE DAT MAKEN WE ZELF ….

WEL UIT !

Basisonderwijs Orientatie op jezelf en in de wereld (van eigen omgeving naar de wereld) Nederland en het water Mondiale patronen Topo en geografisch wereldbeeld Onderbouw Topo, kaart en atlas Mondiale patronen EU Multiculturele samenleving

Examen VMBO: Leefbaarheid en zorg Migratie en multiculturele samenleving (Natuurlijke hulpbronnen) (Transport en infrastructuur) Nieuw Examen Tweede Fase: Wereld Aarde Leefomgeving Zuid-oost Azië/ Indonesië Met uitgewerkte thema’s