De nieuwe onderbouw
vakkenpakket KERNDEEL: Nederlands Wiskunde Engels mens & natuur mens & maatschappij kunst & cultuur beweging & sport DIFFERENTIEEL DEEL levensbeschouwing economie Frans (verplicht v/h) Duits (verplicht v/h) Latijn Informatica mentor / studieles
Mens en Maatschappij Persoonlijke betrokkenheid Waarderen Kader om wereld te begrijpen Perspectieven: Ruimtelijk Tijd Maatschappelijk/ economisch De eigen omgeving nadrukkelijk als bron en onderzoeksobject
. Kerndoelen vast voor jaar 1 en 2 minimum tijd = 2/3 Scholen vrij in ordening en toekenning van tijd Alle keuzen voor sectoren en profielen moeten na 3e jaar nog kunnen .
4 scenario’s met nadruk op: 1 Goed op elkaar afgestemde vakprogramma’s 2 kennis verwerven in vakken; kennis toepassen in projecten 3 verrijking door perspectiefwisseling in projecten. 4 ontwikkelen van de persoonlijke kwaliteiten van de leerling
scenario’s en samenhang 1 samenhang door leerstofafspraken 2 samenhang door combinaties van vakken / projecten team: afstemmen, maar ieder voor zich condities: creëren van marges in het rooster team: afstemmen en samenwerken condities: vakrooster en projectrooster
scenario’s 3 samenhang door integratie. 4 samenhang door competenties team: samenspel bepaalt het resultaat. condities: decentrale roosters voor teams team: het klantgerichte team condities: managen van processen
Mens & Maatschappij traditioneel en in eerste versies: Ak en Gs. 2 vakken Ak en Gs & samen projecten. 3 één leergebied. 4 op basis van de competenties van de leerlingen. actueel: Ook elementen van Economie in de kerndoelen opgenomen Positie maatschappijleer?
Teams afstemmen, maar ieder voor zich (overleg in vaksectie en met mentoren) afstemmen en samenwerken (werk verdelen; samen projecten voorbereiden; verschillen worden erkend.) samenspel bepaalt het resultaat. (leerplan- verantwoordelijkheid) het klantgerichte team (een team van coaches)
Vak en leergebied Trends vmbo: Vmbo-b: één docent MenM VMBO kt ; een docent in geïntegreerd leergebied Of aparte vakken Trends Havo/vwo: Aparte vakken en docenten Vakoverstijgende samenwerkingsprojecten regelmatig
Alle Leergebieden invoeren? Voorbeeld: Voor MenM 320 lessen (160 lessen per jaar) Ges: 100 uur Ak: 100 uur Geïntegreerde thema’s 100 uur Aannamen: Alle 7 leergebieden ingevoerd. 28 lesuren per week Elke leergebied een evenredig deel Voor elk leergebied 4 uur 40 werkweken per jaar
Apart vak ? Vmbo: 2 jaar met elk 2 lesuren (160 uur) Havo/vwo: 3 jaar met elke 2 lesuren (240 uur)
Eigen schoolsituatie? Apart Leergebied Projecten Welke vakken doen mee Welke kerndoelen “claimt” de aardrijkskunde docent Uitgaan van de methoden? Eigen invulling mogelijk Heeft ook te maken met ..
Vak of leerproces ? Team = vakinhoudelijk sectie (evt Gs + Ak) of andere combinaties Team = groep docenten van klas 1 resp 2 die didactiek bepalen Deze opzet gaat alleen over leerstofinhoud
Wettelijk kader Geen verplichting om meer samenhang te realiseren. Geen extra ruimte op de begroting Geen vaste lessentabel; nieuwe definitie onderwijstijd. Bandbreedte: 950 – 1150 klokuren gespreid over tenminste 38 weken. Norm = 1067 uur (invloed MR)
Randvoorwaarden: leraren en middelen Op basis van een bevoegdheid is lesgeven in leergebied mogelijk minister gaat dat onderzoeken (onderwijs olv team en formele bevoegdheden uitbreiden door nascholing)
Klas 3 Projectmatig in 1,2 dus ook in 3? Periode planning? Voorbereiding op 2e fase vakken? Gevaren zijn… Taakgroep: schakeljaar, doorlopende eerlijn, oriëntatie op Tweede Fase inspelen op verschillen tussen leerlingen Keuze aan eind jaar 3
AARDRIJKSKUNDE Mogelijkheid om zelf invulling te geven Aardrijkskunde dat zijn we allemaal DUS… AARDRIJKSKUNDE DAT MAKEN WE ZELF ….
WEL UIT !
Basisonderwijs Orientatie op jezelf en in de wereld (van eigen omgeving naar de wereld) Nederland en het water Mondiale patronen Topo en geografisch wereldbeeld Onderbouw Topo, kaart en atlas Mondiale patronen EU Multiculturele samenleving
Examen VMBO: Leefbaarheid en zorg Migratie en multiculturele samenleving (Natuurlijke hulpbronnen) (Transport en infrastructuur) Nieuw Examen Tweede Fase: Wereld Aarde Leefomgeving Zuid-oost Azië/ Indonesië Met uitgewerkte thema’s